Kdo je cílem optimalizace „pro vyhledávače“?

Pro SEO je v ČR zažitý a používaný termín „optimalizace pro vyhledávače“. Na jeho základě si lze snadno vyvodit nesprávné závěry o tom, že web je nutno podřídit jakýmsi robotům. Podíváme se proto na vztah fulltextových vyhledávačů k uživatelům. Pokusím se ukázat proč neuspějete, pokud se budete doslovně držet překladu „Search engine optimization“ a svůj web budete optimalizovat „pro vyhledávače“.

Vztah vyhledávač vs. uživatel

Nejdříve se zamysleme nad tím, jakou roli ve vyhledávacím procesu hraje vyhledávač, a jakou uživatelé.

  1. Co chce hledající uživatel – Člověk chce na internetu s pomocí vyhledávače rychle najít to, co hledá. Snaží se proto položit vyhledávači pokud možno jasný dotaz a čeká, že mu budou nabídnuty stránky, kde na něj najde odpověď. Čím přesnější dotaz položí, tím přesnější odpověď chce.
  2. Co dělá vyhledávač – Vyhledávač na základě hledaného výrazu nabízí uživatelům výsledky ze svého indexu. Vyhodnocuje, v jakém asi kontextu člověk daný výraz hledá, a následně se mu snaží nabídnout stránky co nejvíce relevantní tomu, co hledá.

Kde se střetávají cesty vyhledávače a uživatele?

  • Člověk chce kvalitní výsledek.
  • Vyhledávač potřebuje, aby jej lidé používali.
  • Aby vyhledávač lidé používali, musí jim umět nabídnout takový výsledek, se kterým budou spokojeni. Když to nedokáže, lidé jej používat nebudou a najdou si vyhledávač, který to umí lépe (pokud existuje).

V zájmu vyhledávače je nabízet lidem ty nejkvalitnější výsledky – jedině tak si udrží své uživatele.

Co je pro člověka žádoucí výsledek?

Taková stránka, na které uživatel najde přehlednou odpověď na to, co hledal. Ano, opravdu je to takto jednoduché.

Podívejte se třeba na Google. Proč je nejpoužívanějším fulltextovým vyhledávačem na světě? Jednoduše proto, že jde dlouhodobě za jediným cílem – chce hledajícímu uživateli nabídnout co nejlepší odpověď. Když se mu to bude pravidelně dařit, respektive bude to dělat nejlépe ze všech fulltextových vyhledávačů, bude i nadále jedničkou na trhu.

A nežádoucí výsledek je co?

To, co uživatel najít nechtěl. Stránka, která nezodpoví jeho dotaz. A je jedno, že taková stránka má „víc odkazů“, obsahuje nějakou „frekvenci klíčových slov“, má zvýrazněná klíčová slova a tak podobně. Pokud nemá dobrý a pro uživatele přínosný obsah, není důvod, aby se zobrazovala před stránkami, které jej mají.

Když se přeci jen zobrazí a uživatel se na ni dostane, není nic snazšího, než stisknout „zpět“, vrátit se do výsledků hledání a najít lépe odpovídající stránku.

Google - blokování stránek
Pokud se z nějaké stránky vrátíte zpět k výsledkům hledání (a jste přihlášeni ve svém G účtu), Google vám nabídne možnost danou stránku blokovat. Předpokládá, že jste na ní nenašli, co jste hledali - nezodpověděla váš dotaz, nebyla vám užitečná. Google pak právě k počtu (zjednodušeně řečeno) zablokování stránky, době strávené na stránce, míře opuštění webu atd., přihlíží při řazení výsledků.

Co z toho vyplývá?

  1. Je potřeba dělat stránky, které budou lidem užitečné, budou pro ně přehledné a na které se tím pádem budou chtít dostat.
  2. Vyhledávače nemají důvod upřednostňovat stránky, které mají stovky odkazů z katalogů, tisíce odkazů z „PR webů“ a vyměněné nesouvisející odkazy s desítkami stránek. Naopak upřednostňují přínosný a přehledný obsah, a stránky podpořené přirozeně vzniklými odkazy z různých zdrojů, byť jich je třeba méně, než těch „umělých“.

Při optimalizaci a tvorbě obsahu se vžijte vždy do role hledajícího uživatele, ne vyhledávače. Uvědomte si, jaký obsah chce najít uživatel, který vyhledávači položí určitý dotaz. A takový obsah mu nabídněte. Vyhledávač zde hraje roli prostředníka, neoptimalizujete pro něj, ale pro lidi dychtící po informacích.

Trend potlačování vlivu majitelem webu snadno ovlivnitelných faktorů (odkazy z katalogů, „PR“ webů, diskuzního spamu atd.) a nekvalitního obsahu bude pokračovat. Bude se projevovat jak v Google, tak zcela jistě i v Seznam.cz.

Proto své weby a jejich obsah tvořte s hlavním důrazem na lidi, ne na roboty. „Oblbovací“ techniky na vyhledávače, které fungovaly ještě před čtyřmi lety, už téměř nefungují ani dnes, proč by měly za několik dalších let? Kvalitní obsah se stává čím dál důležitějším – naštěstí.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

6 komentářů u „Kdo je cílem optimalizace „pro vyhledávače“?“

  1. Problém nasává ve chvíli, kdy je webů s kvalitním obsahem 500 a všichni chtějí být v top ten v SERP. Pak se budování zpětných odkazů nevyhnete.

    1. Spíš bych viděl problém v tom, že se každý snaží nahnat pozice odkazy, a to i když dobrý obsah nemá.

      Popravdě, neznám moc oborů, kde by opravdu dobrých webů bylo více, než deset.

  2. Jednoznačně chápu smysl článku a vůbec bych se neodvážil, byť jen pomyslet na to, že obsah není to nejdůležitější. Jak ale rozhodnout, kdo je lepší, když dobrých je víc (viz Goofy). Je třeba přihlédnout k referencím – k odkazům. I Vy, Martine, pod článkem nabízíte jeho sdílení, potažmo vytvoření reference.

    Myslím, že odkazy (v nějaké formě a pochopitelně s ohledem na jejich kvalitu) budou mít stále nezanedbatelný vliv. Dnes sice možná nenajdeme moc oborů s řadou opravdu kvalitních webů, ale tvorba takových webů se konečně stává trendem (doufám). Bude jich stále víc a bude z nich zase třeba nějak vybrat ty nejlepší.

    1. Karle, přesně jak říkáte – odkazy a zmínky na internetu samozřejmě hrají obrovskou roli. Neříkám, že stačí udělat dobrý obsah, a vše půjde samo.

      Říkám jen, že kvalitní a pro cílovou skupinu zajímavý obsah je naprostým základem. Už jen proto, že odkazy na takový obsah se získávají mnohem snadněji – lidé mají důvod odkazovat sami.

  3. Dobrý vyhledávač rozezná kvalitní stránku takže by se dalo říct a v budoucnu to určitě platit bude, že Optimalizace pro vyhledávače znamená totéž jako Optimalizace pro lidi :).

    1. než vyhledávače skutečně rozeznají kvalitní obsah – takový, který lidé svým dotazem chtějí najít – k tomu je ještě dlouhá cesta :-) Ale kdo dělá weby „pro lidi“, bude na tom do budoucna lépe.

Komentáře nejsou povoleny.