Drop shipping, přeposílání objednávek a rozdíly mezi nimi

Překvapilo mne, jak často se lidem na českém internetu pletou pojmy „přeposílání objednávek“ a „drop shipping“. Často je berou jako dvě označení pro totéž, čímž ale rozhodně nejsou. Podívejme se na obě řešení z pohledu provozovatele e-shopu. Jak to je a jaké jsou výhody a nevýhody každého z řešení?

Rozjetí úspěšného e-shopu se stává snem stále více a více lidí. Někteří chtějí, aby je internetový obchod časem živil, jiným stačí, že si přivydělají k zaměstnání. Obě skupiny se však často potýkají s problémem, jak vlastně začít. Největší překážkou jsou bezesporu chybějící finance na nákup zboží a nedostatek místa pro jeho skladování.

Tyto dva problémy řeší právě přeposílání objednávek, případně pak drop shipping.

Jde o způsoby prodeje, při kterých nemusíte držet nic skladem a nemusíte tedy investovat do počátečního nákupu zboží. Pouze naplníte e-shop zbožím svého dodavatele. Když si u vás někdo objedná, tuto objednávku za vás vyřídí dodavatel. On je ten, kdo zboží zašle koncovému zákazníkovi. Toto mají přeposílání objednávek a drop shipping společné, dále se však značně liší.

Článek popisuje tyto dvě metody v jejich základu. Mnoho dodavatelů si je může dále upravit k obrazu svému, případně jejich prvky různě kombinovat.

TIP: nechce se vám číst? Přejděte na obrázek níže v článku, který vysvětlí vše podstatné.

Představte si, že máte spuštěný e-shop naplněný zbožím od vašeho dodavatele. Jak bude vypadat celý proces nákupu při využití jednotlivých metod?

Přeposílání objednávek

Přeposílání objednávek bývá často mylně označováno jako drop shipping, ačkoli s ním nemá mnoho společného.

Jak to funguje?

Prakticky jde o to, že zákazník objedná na vašem e-shopu, a vy tuto objednávku pouze přepošlete vašemu dodavateli. Ten ji vyřídí, a vám zpětně vyplatí provizi za zprostředkování obchodu. Vaším ziskem je tedy provize, kterou vždy za nějaké předem stanovené období, typicky jednou měsíčně, dodavateli vyfakturujete.

Při přeposílání objednávek zákazník platí přímo dodavateli, nikoli vám. Často funguje mezi dvěma maloobchody, bez účasti velkoobchodu.

Výhody přeposílání objednávek:

  • co se týká procesu objednávky, prakticky o nic se nemusíte starat. Vše vyřizuje dodavatel. Vy jste pouze zprostředkovatel obchodu.
  • neřešíte reklamace ani vratky (pokud se zboží vrátí ve 14-ti denní lhůtě, maximálně vám nebude uznána provize)

Nevýhody přeposílání objednávek:

  • váš zisk z objednávky (resp. provize) pravděpodobně nebude vysoká, zvlášť pokud přeposílání funguje mezi maloobchody
  • zboží je zasíláno s údaji dodavatele, tedy s jinými, než se kterými jej zákazník objednal. Hrozí tedy, že zákazník příště objedná přímo z e-shopu dodavatele. Případně může být odlišnými údaji zmaten a balík vůbec nepřevezme.
  • většinou nemůžete do balíku vložit své propagační předměty

Drop shipping

Tento obchodní model původem z USA, často označovaný také jako dropshipping, dropship a podobně, značně zjednodušuje cestu zboží od dodavatele (VO) ke konečnému zákazníkovi.

Jak to funguje?

Zákazník objedná zboží na vašem e-shopu. Vy obratem objednáte zboží pro zákazníka u vašeho dodavatele, kterému za něj zaplatíte velkoobchodní cenu (tedy podobně, jako byste brali zboží na sklad). Dodavatel však vámi objednané zboží nepošle vám, nýbrž přímo zákazníkovi.

Dodavatel balík zašle vaším jménem, s vašimi kontaktními údaji, s vaší fakturou. Na balík může nalepit váš štítek, může do balíků vkládat například vaše propagační materiály atd. Zákazník platí za zboží přímo vám. Zásilka se tedy tváří stejně, jako byste ji poslali vy sami.

Z výše popsaného vyplývá, že nyní nejste, jako v případě přeposílání objednávek, pouhým zprostředkovatelem obchodu. Nyní jste plnohodnotný prodejce. Vaším ziskem je, zjednodušeně řečeno, rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou zboží. A právě v tom je síla drop shippingu.

Kromě VO ceny zboží platíte dodavateli také poštovné a manipulační poplatek (zahrnuje tisk faktur, práci při balení, tisk štítků atd.) – ty pak můžete zahrnout do ceny objednávky a nechat si je zaplatit zákazníkem.

Výhody drop shippingu

  • minimální náklady. Zboží sice musíte koupit, ale až ve chvíli, kdy pro něj máte odbyt (má jej objednané váš zákazník)
  • šetří čas – mnohem rychlejší, než kdybyste zboží objednávali od dodavatele k sobě a až poté zasílali zákazníkům
  • zásilka vypadá, jako byste ji odeslali vy. Je na ní vaše adresa, můžete dodavateli dodat vaše propagační materiály, aby je vkládal do balíků, které za vás odesílá.
  • z pohledu zákazníka funguje naprosto stejně, jako byste provozovali plnohodnotný e-shop s vlastním skladem => ideální pro „rozjetí“ shopu z minima a jeho dovedení k prvním ziskům

Nevýhody drop shippingu

  • Pokud zákazník zboží nepřevezme, zůstává vám – máte jej od dodavatele již koupené, je tedy vaše
  • Reklamace řešíte vy
obr. Porovnání - drop shipping vs. přeposílání objednávek

Doufám, že se mi rozdíly podařilo vysvětlit srozumitelně. Pokud někde vidíte nabídku drop shippingu, která vás láká, vždy se důkladně ptejte na detaily. Nepříjemně často se totiž stává, že se z onoho drop shippingu vyklube pouhé přeposílání objednávek nebo nějaká nepříliš výhodná sloučenina obojího.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

Mé služby - Sledujte mne na Twitteru - Google Plus

4 komentářů

  1. Radim
    Radim 14.5.2012 at 17.43 |

    Problém dropshippingu je ten, že už se celkem jednoduše můžete stát plátcem, kdežto při odesílání objednávek je to prakticky nemožné, málokdo má provize nad 1 milion za rok.

Komentáře jsou uzavřeny.