Jak se zbavit zbytečných peněz

  • Definice cílové skupiny a analýza jejích potřeb? Persony?
  • Návrh přehledného a uživatelsky přívětivého webu?
  • Uživatelské testování už od návrhu webu?
  • Použitelnost a UX?
  • Srozumitelnost webu, informací a jejich přehledné uspořádání?
  • Konkurenční výhody, odlišení se a zvyšování náskoku před konkurencí?
  • Přesvědčivost a důvěryhodnost?
  • Budování a posilování brandu?
  • Dlouhodobě udržitelná strategie?
  • Zlepšování služeb?
  • Budování loajality zákazníků?
  • Zlepšování komunikace?
  • Rozvířit vlny oboru něčím novým a nečekaným?
  • Měření přínosu toho všeho?

Jebat. My chceme návštěvnost. Hned. Získáme návštěvnost. Pak je druhá fáze. A třetí fáze je zisk. Jo, to je jasný.

Nedopouštějte se té samé chyby. Nechtějte být dohledatelní, když máte web na nic. Nesměřujte návštěvy z PPC tam, odkud hned odejdou. Neutrácejte za přivádění tisíců lidí na nekonkurenceschopné weby. Je to drahé a neefektivní. To raději své peníze nahažte na hromadu a zapalte je. Přínos bude podobný.

S klienty, kteří si to uvědomují či jsou ochotni to přijmout, je radost spolupracovat. Ostatním není pomoci.

Pošlete to dál:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

19 komentářů u „Jak se zbavit zbytečných peněz“

  1. Už sis dlouho tak pěkně neuhejtnul brachu, dobře ty :-)

    Ale teď vážně – ono je to z pohledu klienta složitý, protože zatímco získávat na web nový traffic je relativně jednoduchá matematika (při jinak neměnných podmínkách), zvyšovat obchodní účinnost webu je o poznání hůř uchopitelná a plánovatelná věc.

    Poměrně špatné povědomí o tom, co se dá dělat (jak a proč) a aspoň dle mého velká nepřehlednost trhu s „odborníky na konverze“ tomu neprospívá. Navíc těch dobrých je v přepočtu na počet projektů, které si péči žádají, dle mého soudu zoufale málo. Sám mám vazby na celou řadu menších a středních firem, které se u „lowcostových“ takytáborníků spálily a na velká jména cenově nedosáhnou.

    Co by podle mého pomohlo je více schopných školitelů, kteří by klienty do problematiky uvedli, pomohli jim ujasnit si dojmy s pojmy a připravili je pro výběr vhodného partnera a ukočírování celého procesu (který na rozdíl třeba od nastavení PPCček může trvat dlouho a je lemován spíše doměnkami, testy a experimenty, než exaktními matematickými modely).

    1. už bylo na čase. :) Lukáši, získávat nový traffic je sice jednoduchá, ale myslím že také drahá matematika. Tedy v případě, že máš web odpovídající tomu, o čem píšu.

      Kudy traffic na takový web získat? Co je u webu s 5 objednávkami na 1000 návštěv snazší a levnější?

      a) získat 2000 a tím pádem s trochou štěstí cca 10 objednávek
      b) podívat se na web a zamyslet se, jestli z 1000 návštěv nejde těch objednávek získávat 20. A v budoucnu z 2000 návštěv třeba 60 nebo víc.

      Jasně, paušalizovat tu nelze. Záleží na konkrétním případu. Dovedu si představit web s dobrými službami i konkurenčními výhodami, ale nedostatkem trafficu.
      Častěji ale vidím tuctové weby plné chyb bez snahy vystoupit z řady a snažící se nahánět návštěvnost.

      Ale chápu, co jsi chtěl říct a souhlasím, můj komentář je spíš vysvětlení dalším čtenářům.

    2. Super článek Martine. Spousta lidí si stále myslí, že udělají web, pak někde něco zaplatí (SEO, PPC) a tím to vše končí. Už jim nedojde, že na webu a celkově na celé službě by se mělo neustále pracovat, a že obory SEO, PPC, použitelnost, UX, prozákaznický přístup atd. jsou hodně propojené. Ti, kteří k tomu přistupují jako k investici podle toho také mají výsledky.
      Souhlasím s Lukášem, že v ČR je stále ještě velice slabé povědomí o tématu zvyšování konverzí a někteří si stále myslí, že je to o velkých financích nebo o složitém předělávání celého webu. Kolikrát jsou to právě drobnosti, které dokáží konverzní poměr zvýšit opravdu hodně.

  2. Já tě chápu, věnovat se obchodní účinnosti webu (značce, komunikaci, … ) je dlouhodobě klíč k úspěchu, nerozporuju to.

    Jen si myslím, že z pohledu klienta je to v ČR pořád ještě hups do neznáma. V tvém příkladu, když se vžiješ do role majitele webu s omezeným rozpočtem vlastních zdrojů / manažerem nuceným obhájit svoje investiční rozhodnutí, je:
    A) Cesta s určitou mírou jistoty – na SEO, PPC, emailing a další kanály už je u nás spousta schopných lidí, za kterými stojí výsledky, kteří umí svou práci vysvětlit a dokážou ji nějakým způsobem plánovat.
    B) Loterie – budeme se zamýšlet, pak něco vyzkoušíme a možná z toho něco vypadne, možná taky ne, možná si pohoršíme. Možná zjistíme, že nápady nedokážeme implementovat, možná se implementace pokákne (riziko nepřichází jen ze strany „konverzního šamana“ ale také ze strany programátora, designéra – a že kvalita a zodpovědnost mnohých u nás není valná). Co se stane je obtížné předvídat a je zatím poměrně málo lidí (a ještě méně těch relativě cenově dostupných, kteří mají čas), za které mluví opakované úspěchy. Zato je spousta těch, kteří o své práci jen hezky mluví nebo za sebou mají jeden úspěšný projekt (náhoda, nebo ne?)

    Jistěže ani v „běžných“ výkonových disciplínách nemůže nic garantovat, ale z pohledu klienta je prostě vnímané riziko, imho, nižší.

    Shrnuto podtrženo: chyba není jen v hlouposti nebo krátkozrakosti klientů, ale také na straně nabídky služeb.

    Ještě dovětek: jasně, některé z věcí co zmiňuješ, by měl být schopen člověk odpovědný za web řešit sám, nebo by o nich měl aspoň aktivně přemýšlet, experimentovat. Na všechno nemusí mít konzultanty a agentury.

    I tak je to ale imho složitější v tom, že je méně kvalitních (českých) informačních zdrojů a možností, jak se vzdělat, inspirovat, poučit z chyb jiných.

    1. Shrnuto podtrženo: chyba není jen v hlouposti nebo krátkozrakosti klientů, ale také na straně nabídky služeb.

      To nepochybně.

      A také u lidí, kteří vezmou zakázku a plní jen to co klient chce namísto aby mu řekli „hele, ale než sem začneme vodit lidi, musíme s tím něco udělat, jinak sice budeme mít návštěvnost, ale proděláme na tom kalhoty.“

      Nemít znalosti, tak mi „zvýšíme návštěvnost > zvýšíme počet objednávek“ smysl dává, minimálně než zjistím, že to třeba moc úspěšná cesta není – pokud to vůbec zjistím.

      Pokud se setká poptávka s nabídkou – v tomhle případě neznalý klient a konzultant dělající jen to co klient chce, nevnášející do věci svůj pohled a názor, je na průšvih zaděláno.

      Ještě dovětek: jasně, některé z věcí co zmiňuješ, by měl být schopen člověk odpovědný za web řešit sám, nebo by o nich měl aspoň aktivně přemýšlet, experimentovat. Na všechno nemusí mít konzultanty a agentury.
      I tak je to ale imho složitější v tom, že je méně kvalitních (českých) informačních zdrojů a možností, jak se vzdělat, inspirovat, poučit z chyb jiných.

      jasně, souhlas.

  3. Já třeba PPC zakázky, kde web blbě konvertuje (a dnes většinou i ty, kde není měřitelná konverze, pokud to není nějakej úplně jinej typ kampaně) odmítám. Jenže vždycky, když řekneš, že něco nejde, najde se někdo, kdo to udělá.

    1. Ono i kdybys to přijala, tak to vlastně povede jen k tomu, že se to nejspíš nebude vyplácet a klient tak získá dojem, že dostává špatné služby z tvé strany, což není pravda.
      Říct mu důvody proč to nepůjde a navést ho k řešení je v tu chvíli určitě nejrozumnější přístup pro obě strany. Ty mu zdůvodníš, proč to nejde – tedy spíš proč to nemá smysl. Pokud i přesto bude hledat někoho, kdo to udělá, musí počítat s pravděpodobnými následky.

  4. Martine, Lukáši: a nevedou obě cesty k tomu samému? K poznání, že jako klient musím zlepšit web a zároveň musím pracovat seo, ppc apod.?

    A jsme u u UX, u zkušenosti, kterou klient získal. Měl špatnou zkušenost se seo šamany? Vybere si cestu, kdy začne s přehledností webu. Získal negativní zkušenost při tvorbě webu? Cestu k zisku mu zkusí najít konzultant, který ho později přesvědčí, že návštěvnost je dobrá, ale web je špatný. Ale to až ve chvíli, kdy mu klient bude věřit.

  5. Souhlasím v podstatě se vším, ale je to těžký když vám pak kurví pověst oboru i trh firmy které jsou tak Effectiivní!

  6. Ano, plně s tímto článkem nemohu jinak, než jen souhlasit. Většina lidí, kteří nemají dobré www stránky, tak si kupují např. PPC reklamy a většinou zbytečně. Pokud nemají konkurenční stránky, tak jim ta návštěvnost téměř odejde okamžitě. Tak třeba já neustále na svých stránkách pracuji. I když některé sekce jsou ve vyhledávačích na prvních místech a mám docela dobré stránky, tak neustále je upravuji do dokonalosti, než si třeba tu PPC reklamu koupím. Na stránkách pracuji již déle jak rok a měl jsem je již několikrát zcela pracuji. Nejsem extra IT specialista, ale dělám na nich sám a tak to jde holt pomalu. Ale, jakmile ucítím, že jsou dokonalé, tak až teprve potom si koupím třeba nějaké PPC reklamy. Jenže, málo kdo si s tím dá skutečnou práci a vyšperkuje svoje stránky do dokonalosti a raději si třeba tu reklamu koupí okamžitě. Potom skutečně lidé vyhazují peníze zbytečně!!!

  7. Sry, ale tohle je takovej mix obecných plků, mluvíš jako M. Prokop. A tam se domnívám, že podle toho co teď dělá pro ten eshop s čajem bude něco co mu zlomí vaz. Teda pokud se k tomu veřejně přizná. Zatím tam potvrzuje, že je to teoretik. A ty jdeš v jeho šlépějích.

    Mám s tebou osobní zkušenost, přístup byl super, ale výsledek byl ve finále slabej. Omluvou může být, že si začínal. Nemusíš papuškovat po Plaváčkovi a Prokopovi. I Plaváček velmi rád na svém blogu přeposílá PR pomocí sidewide odkazů. Když mu to člověk řekne veřejně, tak píše SZ a vysvětluje. Úsměvné.

    Napiš co si kdy dělal a konkrétně. Někdy mám pocit, že je tady partička, která se plácá po ramenou, vzájemně se doporučuje, ale ve výsledku jsou to jen teoretické poučky a plky.

    Komu a v čem jsi konkrétně pomohl?

    1. Sry, ale tohle je takovej mix obecných plků

      Plky bych to nenazýval, ale ano, článek obecný je a měl být – k zamyšlení.

      Mám s tebou osobní zkušenost, přístup byl super, ale výsledek byl ve finále slabej. Omluvou může být, že si začínal.

      pokud jsme spolupracovali a nebyl jsi spojený, napiš mi prosím na mail – dovedu si představit, že v začátcích to se mnou nebylo úplně ono a rád se s tebou nějak srovnám. Teď nevím, kdo jsi (jen matně tuším).

      Napiš co si kdy dělal a konkrétně. Komu a v čem jsi konkrétně pomohl?

      nevím, nakolik by se klientům líbilo, kdybych tu popisoval co jsme dělali a jak. Bez přímého svolení o spolupráci mluvit nemohu ani nechci.
      Osobní blog má jednu výhodu – můžu na něj psát co uznám za vhodné. To, zda ho budeš nebo nebudeš číst je už na tobě.

  8. Web a jeho krasa nie je podstatna, podstatny obsah ponukane sluzby ci tovar.
    Core businessu. Web je iba jeden z mnohych predajnych kanalov. Ak nejde cisto o webovy business potom to musi ist aj bez webu!

    1. ano. Stejně tak i když máte auto, můžete chodit pěšky. Web nedělám jen tak, jeho cílem je zisk. A pokud to tak je, chci jej přeci mít ze všech kanálů co nejvyšší.

  9. Když už v diskusi padlo slovo i na zvyšování konverzí. To se rozmísťují texty a produkty jinak a zkouší se, co je lepší, nebo vám například Pecka design udělá web a ve výsledku se zjistí, že nekonvertuje, proto se musí od A do Z předělat?

    To je pro mě trochu alchymie, proto by mě zajímalo alespoň základní nastínění, jak se dojde k závěru, že web (respektive e-shop) má špatný konverzní poměr.

    1. Patriku, ano, když web už běží, je možné experimentovat s rozložením prvků, jejich barvami, různě upravenými procesy vedoucími ke konverzím apod. Podnětem k takovým zkoumáním jsou různé hypotézy, které je potřeba ověřit („tohle teď máme takhle, chápou to zákazníci? Co když to udělám trošku jinak?“). Ověřit se to dá třeba pomocí uživatelského testování nebo A/B testování více o A/B testech v perfektním průvodci na http://www.optimics.cz/c/ab-testovani-kompletni-pruvodce

      Pokud je web ve fázi příprav, tak i tady je spousta příležitostí k ověřování na uživatelích, například pomocí uživatelských testů na lidech z cílové skupiny – ať už během samotné specifikace webu, tak testování na wireframech, tak i ve finálním návrhu („je tohle dělení správné?“, „chápou uživatelé ten a ten prvek a jeho funkčnost?“, „vědí uživatelé kde najít iformace, které potřebují?“ a cokoli dalšího).

      Tak jde připravit poměrně dobře vyladěný web. Ale znáte to – vždycky je co zlepšovat. Takže po spuštění hledat nové hypotézy, ověřovat je a upravovat web (ale třeba i upravovat služby samotné), a tím zvyšovat konverzní poměr.

      Psáno ve zkratce, snad se mi podařilo odpovědět na váš dotaz.

  10. Perfektní článek Martine! Vidím to jako pasáž „povinné“ četby pro všechny potencionální klienty :-)

Komentáře nejsou povoleny.