Jak se zbavit zbytečných peněz

  • Definice cílové skupiny a analýza jejích potřeb? Persony?
  • Návrh přehledného a uživatelsky přívětivého webu?
  • Uživatelské testování už od návrhu webu?
  • Použitelnost a UX?
  • Srozumitelnost webu, informací a jejich přehledné uspořádání?
  • Konkurenční výhody, odlišení se a zvyšování náskoku před konkurencí?
  • Přesvědčivost a důvěryhodnost?
  • Budování a posilování brandu?
  • Dlouhodobě udržitelná strategie?
  • Zlepšování služeb?
  • Budování loajality zákazníků?
  • Zlepšování komunikace?
  • Rozvířit vlny oboru něčím novým a nečekaným?
  • Měření přínosu toho všeho?

Jebat. My chceme návštěvnost. Hned. Získáme návštěvnost. Pak je druhá fáze. A třetí fáze je zisk. Jo, to je jasný.

Nedopouštějte se té samé chyby. Nechtějte být dohledatelní, když máte web na nic. Nesměřujte návštěvy z PPC tam, odkud hned odejdou. Neutrácejte za přivádění tisíců lidí na nekonkurenceschopné weby. Je to drahé a neefektivní. To raději své peníze nahažte na hromadu a zapalte je. Přínos bude podobný.

S klienty, kteří si to uvědomují či jsou ochotni to přijmout, je radost spolupracovat. Ostatním není pomoci.

Pošlete to dál:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

19 komentářů

  1. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 4.9.2013 at 9.34 |

    Už sis dlouho tak pěkně neuhejtnul brachu, dobře ty :-)

    Ale teď vážně – ono je to z pohledu klienta složitý, protože zatímco získávat na web nový traffic je relativně jednoduchá matematika (při jinak neměnných podmínkách), zvyšovat obchodní účinnost webu je o poznání hůř uchopitelná a plánovatelná věc.

    Poměrně špatné povědomí o tom, co se dá dělat (jak a proč) a aspoň dle mého velká nepřehlednost trhu s „odborníky na konverze“ tomu neprospívá. Navíc těch dobrých je v přepočtu na počet projektů, které si péči žádají, dle mého soudu zoufale málo. Sám mám vazby na celou řadu menších a středních firem, které se u „lowcostových“ takytáborníků spálily a na velká jména cenově nedosáhnou.

    Co by podle mého pomohlo je více schopných školitelů, kteří by klienty do problematiky uvedli, pomohli jim ujasnit si dojmy s pojmy a připravili je pro výběr vhodného partnera a ukočírování celého procesu (který na rozdíl třeba od nastavení PPCček může trvat dlouho a je lemován spíše doměnkami, testy a experimenty, než exaktními matematickými modely).

    1. Kvasnička Jan
      Kvasnička Jan 8.9.2013 at 10.10 |

      Super článek Martine. Spousta lidí si stále myslí, že udělají web, pak někde něco zaplatí (SEO, PPC) a tím to vše končí. Už jim nedojde, že na webu a celkově na celé službě by se mělo neustále pracovat, a že obory SEO, PPC, použitelnost, UX, prozákaznický přístup atd. jsou hodně propojené. Ti, kteří k tomu přistupují jako k investici podle toho také mají výsledky.
      Souhlasím s Lukášem, že v ČR je stále ještě velice slabé povědomí o tématu zvyšování konverzí a někteří si stále myslí, že je to o velkých financích nebo o složitém předělávání celého webu. Kolikrát jsou to právě drobnosti, které dokáží konverzní poměr zvýšit opravdu hodně.

  2. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 4.9.2013 at 11.02 |

    Já tě chápu, věnovat se obchodní účinnosti webu (značce, komunikaci, … ) je dlouhodobě klíč k úspěchu, nerozporuju to.

    Jen si myslím, že z pohledu klienta je to v ČR pořád ještě hups do neznáma. V tvém příkladu, když se vžiješ do role majitele webu s omezeným rozpočtem vlastních zdrojů / manažerem nuceným obhájit svoje investiční rozhodnutí, je:
    A) Cesta s určitou mírou jistoty – na SEO, PPC, emailing a další kanály už je u nás spousta schopných lidí, za kterými stojí výsledky, kteří umí svou práci vysvětlit a dokážou ji nějakým způsobem plánovat.
    B) Loterie – budeme se zamýšlet, pak něco vyzkoušíme a možná z toho něco vypadne, možná taky ne, možná si pohoršíme. Možná zjistíme, že nápady nedokážeme implementovat, možná se implementace pokákne (riziko nepřichází jen ze strany „konverzního šamana“ ale také ze strany programátora, designéra – a že kvalita a zodpovědnost mnohých u nás není valná). Co se stane je obtížné předvídat a je zatím poměrně málo lidí (a ještě méně těch relativě cenově dostupných, kteří mají čas), za které mluví opakované úspěchy. Zato je spousta těch, kteří o své práci jen hezky mluví nebo za sebou mají jeden úspěšný projekt (náhoda, nebo ne?)

    Jistěže ani v „běžných“ výkonových disciplínách nemůže nic garantovat, ale z pohledu klienta je prostě vnímané riziko, imho, nižší.

    Shrnuto podtrženo: chyba není jen v hlouposti nebo krátkozrakosti klientů, ale také na straně nabídky služeb.

    Ještě dovětek: jasně, některé z věcí co zmiňuješ, by měl být schopen člověk odpovědný za web řešit sám, nebo by o nich měl aspoň aktivně přemýšlet, experimentovat. Na všechno nemusí mít konzultanty a agentury.

    I tak je to ale imho složitější v tom, že je méně kvalitních (českých) informačních zdrojů a možností, jak se vzdělat, inspirovat, poučit z chyb jiných.

  3. Petra
    Petra 4.9.2013 at 11.22 |

    Já třeba PPC zakázky, kde web blbě konvertuje (a dnes většinou i ty, kde není měřitelná konverze, pokud to není nějakej úplně jinej typ kampaně) odmítám. Jenže vždycky, když řekneš, že něco nejde, najde se někdo, kdo to udělá.

  4. Martin Valenta
    Martin Valenta 4.9.2013 at 11.34 |

    Martine, Lukáši: a nevedou obě cesty k tomu samému? K poznání, že jako klient musím zlepšit web a zároveň musím pracovat seo, ppc apod.?

    A jsme u u UX, u zkušenosti, kterou klient získal. Měl špatnou zkušenost se seo šamany? Vybere si cestu, kdy začne s přehledností webu. Získal negativní zkušenost při tvorbě webu? Cestu k zisku mu zkusí najít konzultant, který ho později přesvědčí, že návštěvnost je dobrá, ale web je špatný. Ale to až ve chvíli, kdy mu klient bude věřit.

  5. Pavel Ungr
    Pavel Ungr 4.9.2013 at 12.37 |

    Souhlasím v podstatě se vším, ale je to těžký když vám pak kurví pověst oboru i trh firmy které jsou tak Effectiivní!

  6. Tomáš
    Tomáš 6.9.2013 at 9.28 |

    Ano, plně s tímto článkem nemohu jinak, než jen souhlasit. Většina lidí, kteří nemají dobré www stránky, tak si kupují např. PPC reklamy a většinou zbytečně. Pokud nemají konkurenční stránky, tak jim ta návštěvnost téměř odejde okamžitě. Tak třeba já neustále na svých stránkách pracuji. I když některé sekce jsou ve vyhledávačích na prvních místech a mám docela dobré stránky, tak neustále je upravuji do dokonalosti, než si třeba tu PPC reklamu koupím. Na stránkách pracuji již déle jak rok a měl jsem je již několikrát zcela pracuji. Nejsem extra IT specialista, ale dělám na nich sám a tak to jde holt pomalu. Ale, jakmile ucítím, že jsou dokonalé, tak až teprve potom si koupím třeba nějaké PPC reklamy. Jenže, málo kdo si s tím dá skutečnou práci a vyšperkuje svoje stránky do dokonalosti a raději si třeba tu reklamu koupí okamžitě. Potom skutečně lidé vyhazují peníze zbytečně!!!

  7. Jerry
    Jerry 6.9.2013 at 18.52 |

    Sry, ale tohle je takovej mix obecných plků, mluvíš jako M. Prokop. A tam se domnívám, že podle toho co teď dělá pro ten eshop s čajem bude něco co mu zlomí vaz. Teda pokud se k tomu veřejně přizná. Zatím tam potvrzuje, že je to teoretik. A ty jdeš v jeho šlépějích.

    Mám s tebou osobní zkušenost, přístup byl super, ale výsledek byl ve finále slabej. Omluvou může být, že si začínal. Nemusíš papuškovat po Plaváčkovi a Prokopovi. I Plaváček velmi rád na svém blogu přeposílá PR pomocí sidewide odkazů. Když mu to člověk řekne veřejně, tak píše SZ a vysvětluje. Úsměvné.

    Napiš co si kdy dělal a konkrétně. Někdy mám pocit, že je tady partička, která se plácá po ramenou, vzájemně se doporučuje, ale ve výsledku jsou to jen teoretické poučky a plky.

    Komu a v čem jsi konkrétně pomohl?

  8. Pavel Ungr
    Pavel Ungr 6.9.2013 at 18.54 |

    Troll alert!

  9. Filip
    Filip 18.9.2013 at 18.23 |

    Web a jeho krasa nie je podstatna, podstatny obsah ponukane sluzby ci tovar.
    Core businessu. Web je iba jeden z mnohych predajnych kanalov. Ak nejde cisto o webovy business potom to musi ist aj bez webu!

  10. Patrik
    Patrik 28.9.2013 at 11.08 |

    Když už v diskusi padlo slovo i na zvyšování konverzí. To se rozmísťují texty a produkty jinak a zkouší se, co je lepší, nebo vám například Pecka design udělá web a ve výsledku se zjistí, že nekonvertuje, proto se musí od A do Z předělat?

    To je pro mě trochu alchymie, proto by mě zajímalo alespoň základní nastínění, jak se dojde k závěru, že web (respektive e-shop) má špatný konverzní poměr.

  11. Adam
    Adam 30.9.2013 at 8.54 |

    Perfektní článek Martine! Vidím to jako pasáž „povinné“ četby pro všechny potencionální klienty :-)

Komentáře jsou uzavřeny.