Řešíte SEO až po spuštění webu? Pozdě!

Ač se může zdát, že SEO je něco, co by se mělo řešit až po spuštění webu, opak je pravdou. Řekneme si, proč je SEO jednou z prvních věcí, kterými byste se při tvorbě webu měli zabývat. Také se podíváme, co se stane, pokud SEO necháte na „pak“.

Představme si klasickou situaci – spouštíte e-shop. Zajistíte si technické řešení, vytvoříte kategorie, naplníte je produkty. A… A právě tady se nabízejí první otázky související se SEO:

  • Na základě čeho jste rozdělili zboží do kategorií?
  • Podle čeho jste kategorie pojmenovali?
  • Proč jste produkty pojmenovali zrovna tak, jak jste je pojmenovali?
  • Proč je struktura URL taková, jaká je?
  • Proč jste pro filtrování zboží vybrali parametry, které jste vybrali?

Pokud je vaše odpověďnevím“ nebo „protože se mi zdálo, že to tak bude nejlepší“, je to špatně.

Lepší by byla odpověď ve stylu:Protože lidé mnou nabízené produkty hledají podle takového a takového klíče, čemuž jsem přizpůsobil kategorie, názvy zboží, filtrovací parametry, strukturu URL i samotný obsah.

Co dělat, abyste takto mohli odpovědět?

Musíte znát dotazy, které zadávají uživatelé hledající váš produkt

Ty zjistíte jen za pomoci důkladné a promyšlené analýzy klíčových slov. Jak taková analýza pro návrh struktury e-shopu může vypadat, popsal na příkladu s vysavači Marek Prokop ve svém článku Jak se dělá a k čemu slouží klasifikační analýza klíčových slov.

Když víte, jaké dotazy uživatelé zadávají…

  • Víte, které dotazy jsou pro vás důležité a které méně. Lépe chápete souvislosti, ve kterých uživatelé dotazy zadávají, což je klíčové.
  • Podle toho, co zjistíte, můžete navrhnout nejen strukturu hlavních kategorií zboží, ale také vhodné názvy zboží, různé filtry (dle značek, dle typu použití, dle materiálu, dle ceny…), strukturu URL a další důležité prvky e-shopu.
  • Můžete na základě znalosti těchto dotazů tvořit obsah – základ celého e-shopu. A nemyslím tím jen názvy a popisy kategorií a zboží. Patří sem i doplňující informační články netýkající se přímo prodeje, ale zodpovídající uživatelské dotazy.
  • Znáte synonyma. Všichni lidé nehledají stejně, znalost synonym je důležitá. Můžete je pak použít v obsahu, tím obsáhnout širší spektrum dotazů a dostat tak k sobě více zákazníků.

Pak můžete mít e-shop navržený tak, jako je třeba mall.cz nebo megapixel.cz. Přehledně, s rozmyslem a podle zvyklostí hledajících uživatelů.

Když nevíte, jaké dotazy uživatelé zadávají…

  • Tak celý e-shop tvoříte na základě svých ničím nepodložených domněnek, které jsou většinou mylné. Z toho v budoucnu vzejdou jen problémy. Ano, e-shop vám teď třeba vydělává, ale je důležité si uvědomit, že by mohl vydělávat mnohem více.
  • Pokud se rozhodnete řešit SEO běžícího e-shopu, čeká vás hromada kompromisů. Každou úpravu je potřeba důkladně zvážit, protože v budoucnu sice může pomoci, ale krátkodobě může snížit zisky vašeho e-shopu.
  • Nevyužijete potenciálu SEO naplno. To souvisí s předchozím bodem. Ne každý je ochotný svůj web předělat na základě doporučení SEO konzultanta. Pak sice víte, že by něco šlo řešit lépe, ale udělat to nechcete nebo nemůžete.
  • Připravte se na dvojí práci. Něco jste již jednou navrhli (i když ne správně), vyrobili, byla s tím hromada práce. Pak zjistíte, že to jde udělat lépe, a můžete to celé dělat znovu. Přitom to mohlo být správně už od začátku. A nejde jen o práci jednotlivce, ale téměř všech, kdo se na tvorbě webu podílejí.
  • Náklady na SEO budou vyšší. Nejen, že SEO konzultant bude muset vše navrhnout správně, ale bude také muset řešit, jak navržené změny uvést do praxe tak, aby způsobily co nejmenší krátkodobé škody. Nelze celý zaběhnutý web vzít, a prostě jej celý předělat.

A mimo výše uvedené body vám pak vznikne totální zmatek, který najdete třeba na http://www.luxusnipradlo.cz/. Struktura kategorií poskládaná na základě domněnek značně ztěžuje přehlednost obchodu a mate nejen uživatele, ale také roboty. Doplněno 9.5.2012, 17:00: Starosti, které vzniknou v případě, že se majitel tohoto obchodu rozhodne řešit SEO, pěkně popsal Martin Šimko v komentáři pod článkem.

Zkrátka a dobře, je důležité již v začátku poznat, jak uživatelé hledají, a na základě toho web stavět. Pokud nejdříve uděláte celý web, a teprve potom budete zjišťovat, jak lidé vaše služby či zboží hledají, je to podobné, jako byste postavili dům a teprve pak začali pracovat na jeho základech.

Výše uvedené souvisí především s pochopením toho, jak lidé z vaší cílové skupiny hledají. Než ale začnete web tvořit, hodí se vědět i další věci:

  • Kde vám budou vznikat nepřirozené duplicity a jak jim zamezíte? Nepřirozené duplicity často vznikají filtrováním, stránkováním zboží atd.
  • Bude se některé zboží zobrazovat ve více kategoriích najednou? Zde mohou vzniknout když ne přímo duplicity, tak silné podobnosti. Jak tyto případy ošetříte? Jak budou vypadat adresy produktů?

A optimalizovat zaběhnutý web nejde?

Samozřejmě jde. Ale čím rozsáhlejší váš hotový web je, tím složitější je upravit ho tak, aby mohl naplno využít potenciálu SEO. S optimalizací zaběhnuté desetistránkové prezentace nebude problém. Optimalizovat e-shop s tisíci produktů jde také, ale už to s sebou nese rizika, kompromisy a velké náklady.

Z výše uvedených důvodů jsem se začal orientovat převážně na SEO nově vznikajících projektů. Na těch zaběhnutých totiž nebylo možné bez obrovských komplikací využít potenciál optimalizace naplno. Běžícím projektům poskytuji SEO konzultace, kompletní optimalizaci jsem schopen zajistit jen ve výjimečných případech – ale za zeptání se nic nedáte.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

8 komentářů u „Řešíte SEO až po spuštění webu? Pozdě!“

  1. Tak nevím, nějak mi to přijde přehnaně SEOtické :), řešit SEO dopředu mi přijde lehce jako nesmysl v tom jak je to v článku podané. To je totiž jinými a „méně trendy“ slovy popsatelné jako analýza trhu, analýza konkurence, správné navržení UI, správné členění struktury webu. To vše s orientací na návštvěníka/uživatele/zákazníka … často dopředu nejde určit jaké budou budoucí trendy, nebo jak budou lidí něco nového hledat. Chápu, že vzhledem k tématičnosti webu se tu píše SEO co nejvícekrát, ale z celkového obsahu mám pocit že do 2/3 odstavců ta zkratka nepatří.

    1. Dík za názor. Sám bych to viděl stejně, jako Martin Šimko o komentář níž. Snad to zas až tak dramaticky přeSEOvané není :)

  2. Duben: Za mě musím říci, že článek má smysl a SEO je opravdu lepší řešit před samotným spuštěním projektu. Jinak dochází k popsaným problémům – zákazník nechce něco měnit, protože do toho už investoval a není si jistý, jestli mu změna přinese užitek, když bude muset de facto platit za stejnou věc dvakrát.

    Dobrý je příklad s e-shopem se spodním prádlem – určitě na něm bude potřeba přepracovat kategorie. Ale potom bude zase problém se zařazením produktů do nových kategorií, budou se muset udělat přesměrování na nové produktové stránky a vše pečlivě hlídat, aby nedošlo k chybě. Kdyby se SEO začalo řešit před vytvořením e-shopu, vyšlo by to levněji a nebylo by s tím tolik starostí.

    Výstup z analýzy klíčových slov může sloužit pro UI designéra/informačního architekta, aby podle ní navrhl kategorie apod.

  3. Zcela jistě souhlasím, vyhledávače by měly být brány v potaz daleko dříve, než se začne kreslit grafika či cokoli dalšího. Jako první by měla proběhnout podrobná analýza klíčových slov (záleží na oboru, jak moc podrobná), návrh cílových stránek a pochopitelně až pak navrhnout strukturu webu. Poté, když máme strukturu, můžeme se pustit do grafiky, programování a dalších činností.

    Je s podivem, kolik lidí je stále schopných řešit tyhle věci zcela opačně :-))

    1. přesně tak.

      K té poslední závorce – ono je to vcelku pochopitelné, zvlášť v době, kdy e-shop může mít každý doslova za pár stovek. Běžného klienta nenapadne, že by měl shop stavět na základě něčeho – prostě tam nafrká kategorie a zboží, hlavně ať to už jede. Analýza klíčových slov není tím, čemu by dával prioritu – možná proto, že neví, jak užitečná může být.

      Pokud jsi těmi lidmi myslel webová studia zabývající se mimo jiné i optimalizací, tam už je to na pováženou :)

  4. Dobrý den,

    mám na starosti eshop http://www.luxusnipradlo.cz a přečetl jsem si tento článek. Jelikož byl zmíněný náš eshop, budu reagovat a budu velmi rád, když budete reagovat, hodně nám to pomůže.

    Předpokládám, že v článku jsme byli citováni z důvodu již odkázané diskuze na webtrhu k aktualizaci vyhledávání google, která nás a ne jen nás postihla a kde „Plaváček“ se vyjádřil ke zmatku v kategoriích a tudíž jsme zde byli zmíněni, jak to nedělat. Bohužel, tak jako na webtrhu, tak i zde mi chybí, co je tak špatného…
    Jsem si vědom faktu, že grafika a umístění daných kategorií nad zbožím mohou způsobovat duplicitu, ale nevidím problém ve zvolených kategoriích. Ty byly zvoleny v podstatě na základě statistik vyhledávání na seznamu(fulltext, sklik) plus klíčová slova z analyticsu. Ne vše je na 100%, ale můžete prosím uvést, co konkrétně je dle Vás špatně. Děkuji

    Protože se zde scházejí opravdu odborníci a lidé se zkušenostmi, chtěl bych znovu otevřít otázku aktualizace vyhledávání google. Ta nás postihla, kdy v podstatě několik let byly výsledky velmi stabilní, případně rostli(eshop je starý cca 6 let). Do dnes nevím, čím je to způsobené. Některé odkazy na nás jsou placené, případně z placených článků. Propad pozic je ale i na výrazy, které nijak nebyly odkazovány a měli dobré pozice. Znovu uvedu příklad sportovní podprsenky: hledání hesla „spotovní podprsenky“ v Google google upřednostňuje tuto kategorii: http://www.luxusnipradlo.cz/sportovni-pradlo/ přitom ještě před aktualizací standardně odkazoval na pro mě logickou kategorii: http://www.luxusnipradlo.cz/sportovni-podprsenky/ , na kterou odkazuje i seznam. Podobných příkladů je mnohem více a nevím, co teď s tím. Děkuji za Vaše názory, rady

    1. Dobrý den, děkuji za komentář. Pokusím se odpovědět v rámci možností, a budu psát jen o věcech viditelných na první pohled. Pokud byste chtěl bližší pohled, museli bychom nad webem strávit více času. Snad to bude srozumitelné.

      První „špatnou“ věcí je příliš rozsáhlé menu a další prvky opakující se na každé stránce. Ty jsou v součtu často mnohem „delší“, než samotný hlavní obsah hlavní stránky (myšleno obsahová část uprostřed) a to může být problém – nejen, že to je nepřehledné pro uživatele, ale ani vyhledávač si nemusí být jistý, čeho konkrétně se stránka týká.

      Nejde o duplicity, ale o podobnosti. Doporučuji přečíst stránku Duplicity a podobnosti od Dušana Janovského, hlavně poslední odstavec, cituji důležitou část:

      • Netvořte stránky nachlup stejné jednu jako druhou, tím spadnete hodně brzo do duplicit.
      • Mějte krátká, nebo různá menu. Průměrný text stránky by měl být delší než délka menu, které je společné všem stránkám celého webu. Jinak řečeno pokud máte obrovské menu na všech stránkách podobné, můžete mít problémy s podobnostmi.

      K hledání hesla sportovní podprsenky: jde o to, že výraz „sportovní podprsenky“ se vyskytuje na více stránkách a Google má pravděpodobně díky špatné struktuře webu (interní odkazy), chybějícím nebo nehodnotným zpětným odkazům a částečné podobnosti stránek problém určit, která stránka je nejrelevantnější tomuto heslu. Respektive on s tím problém nemá, jen je pro něj relevantnější jiná stránka, než pro vás.

      Mimochodem, já po zadání hesla „sportovní podprsenky“ do Google vidím, že mi Google z vašeho webu nabízí stránku se sportovními podprsenkami Triumph, tedy nikoli kategorii sportovního prádla, jako vám (viz screenshot).

      Snad jsem pomohl.

Komentáře nejsou povoleny.