Mýtus: Vložením článku do „free PR webu“ získám kvalitní zpětné odkazy

Pokud se alespoň trochu zajímáte o propagaci svého webu/shopu, jistě vám neunikl fenomén takzvaných „free PR webů“. Do těchto webů můžete zdarma vložit svůj článek na jakékoli téma a z něj vést zpravidla tři odkazy zpět na váš web. Zejména lidé zabývající se psaním a vkládáním článků do těchto katalogů tvrdí, že jde o snadný způsob získání kvalitních zpětných odkazů. Jestli už tušíte, že to takhle jednoduché být nemůže, tušíte správně – čtěte dále.

Stačí uvažovat logicky. Na „free PR weby“ nikdo nechodí. Tedy přesněji, články tam zveřejněné nikdo nečte, protože jejich informační hodnota je mizivá. Proč by mělo mít vložení článku do webu, který nikdo nečte, nějaký smysl? Dá se říci, že tyto weby jsou jen katalogy s rozšířeným zápisem. A o smyslu registrace do katalogů jsem již psal.

Vsuvka: možná se divíte, že označení „PR weby“ a podobně píši do uvozovek. To proto, že tyto články nemají s PR (Public Relations) nic společného. Ač je tento pojem široce využívaný, málokdo tuší, co vlastně znamená. Ale o tom až příště.

Tento článek se týká především webů bez jasně daného tématu, do kterých si může každý zdarma vložit svůj článek a není v nich kontrolována duplicita obsahu.

Typický příklad nabídky registrace do „PR webů“

Pro typickou ukázku jsem nemusel chodit daleko, opět by posloužilo například forum WebTrh a rozkliknutí sekce nabídky marketingu. Nejde ale jen o problém diskuzních fór, tuto službu v rámci linkbuildingu nabízejí i seriózní firmy – proto si vždy dejte pozor, za co se chystáte zaplatit.

Co je obvykle slibováno?

Co vám podobné inzeráty obvykle slibují? Často je slibováno, že díky vložení jednoho článku do 100 a více „PR webů“ získáte tři kvalitní odkazy a oslovíte spousty potenciálních zákazníků.

Rozeberme si tyto sliby bod po bodu

  • získáte tři (nebo více) odkazy na váš web - to bezesporu. Ovšem počítejte s tím, že půjde o odkazy s minimálním (takřka nulovým) užitkem.
  • oslovíte spoustu potenciálních zákazníkůjak? Vždyť na tyto „PR weby“ nechodí lidé za účelem přečíst si co, je nového. Chodí tam pouze „vkládači“ těchto článků a občas lidé, kteří se tam náhodně dostanou z vyhledávání. Články v drtivé většině případů nemají žádnou informační hodnotu a protože jej bude číst minimální procento lidí, kterým se zobrazí (slouží opravdu jen k získání odkazů), nové zákazníky nepřilákají.
  • jde o neoddělitelnou součást linkbuildingu – bohužel, také ne

Proč to tedy nefunguje?

Jsou to zpětné odkazy a každý zpětný odkaz je dobrý,ne?

Ne. Dobrý odkaz je takový, který přivede skutečné návštěvníky a neslouží pro manipulaci s vyhledávači. Linkbuilding (budování zpětných odkazů) není o tom, mít odkazů za každou cenu co nejvíce. Spočívá v tom, mít odkazy kvalitní, byť jich bude méně. O linkbuildingu si povíme v některém z příštích článků.

„Ale když ty weby mají vysoké ranky…“

Ranky nemají weby, ranky mají vždy konkrétní stránky webu. Tudíž hlavní stránka webu může mít Page Rank 4, což se zdá jako slušná hodnota. Ale zkuste si změřit Page Rank konkrétní stránky s článkem, tedy té, ze které vedou vaše odkazy.

Kromě toho, samotná hodnota ranku (GTPR – Google Toolbar Page Rank, S-rank, Alexarank ani žádná další) nevypovídá naprosto o ničem, a orientovat se podle ní v budování zpětných odkazů je chyba.

Podobnost článků

Vložení jednoho článku na 100 webů postrádá smysl také z pohledu podobnosti článků – proč by měly vyhledávače v indexu uchovávat 100 identických článků a považovat je za něco hodnotného?

Tak každý článek trošku pozměním…

„Super, tak nechám napsat 100 článků a na každý web vložím článek originální.“, říkáte si? Ano, pokud nevíte, kam vyhodit peníze (napsání 100 článků přeci jen něco stojí), je to dobrá volba. Z logického pohledu však ani tato možnost nedává smysl – stále jde o vkládání článků na weby, kam nikdo nechodí a odkazy z nichž tedy nemají žádný účinek.

Google podobným webům vyhlásil válku

„PR weby“ a další weby podobného ražení se dají označit jako obsahové farmy. Google proti nim už před časem vytáhl do boje, a pěkný článek o tom napsal Zdeněk Hejl.

Když to nefunguje, proč vznikají stále nové „PR weby“?

Kvůli výdělku. Představte si majitele takového webu. Během hodiny vytvoří takový web, dá o něm vědět na různých internetových forech. Odkazu na nový „PR web“ si všimnou lidé, kteří na vkládání „PR článků“ mají postaven svůj byznys (jsou často placeni za každý web, kam článek vloží). Jeho web si přidají do svého seznamu a budou do něj přidávat články.

Na „PR web“ tedy někdo stále vkládá nový obsah -> web je aktualizovaný, živý. Na web a zejména na jeho hlavní stránku vedou i odkazy z jiných, často už zaběhnutých „PR webů“. Hlavní stránka webu tak v krátké době získá slušný PageRank a S-Rank (jejichž hodnota pro vás nic neznamená, ale pro prodejce zpětných odkazů jde takřka o svátost).

Majitel tak skoro bez práce získá pravidelně a zdarma aktualizovaný web se stále se rozrůstajícím obsahem a slušnými ranky. Náklady? Levný hosting + doména + dvě hodiny práce = necelá tisícovka.

Pak už jen stačí, aby začal prodávat zpětné odkazy, začlenil web do některého reklamního/provizního systému, případně začal poskytovat prémiové služby (např. placené zvýraznění nebo upřednostnění článku) a peníze se mu sypou bez práce.

Výjimkou nejsou ani případy, kdy jsou přímo do článku, který jste do „PR webu“ přidali sami, vloženy odkazy konkurence. Vaše odkazy mohou být nahrazeny úplně jinými – majiteli jste tak zdarma vytvořili obsah, ve kterém si může publikovat reklamu.

Verdikt

Nevěřte nabídkám na „profesionální psaní článků a jejich registraci do PR webů“. Když pomineme fakt, že samotné články nebudou stát za nic, důležité je, že za svou cenu nepřinesou žádný užitek, protože je nikdo nebude číst.

Stačí si podobné weby otevřít. Podívejte se například na http://tyd.cz/ nebo http://www.prclanek.cz/ a zjistíte, že články nemají žádnou úroveň ani informační hodnotu – není důvod, aby je někdo četl a aby vůbec na takový web chodil > tedy není důvod mít tam odkaz nebo si nedejbože myslet, že přímo z článku přijdou návštěvníci.

V komentářích pod článkem si přečtěte přínosnou poznámku od majitele webu tyd.cz.

Ale Seznam to žere…

Možná někde objevíte tvrzení, že „na Google to sice nefunguje, ale Seznam.cz to žere“. Nenechte se zmást, lidé tvrdící tyto polopravdy často ani neví, co za zlepšením pozic skutečně stojí. Je možné, že na Seznam.cz odkazy z těchto článků minimální efekt mají, avšak rozhodně tomu tak nebude věčně – po Google začne s nekvalitními weby jistě bojovat (viz výše) i Seznam.cz.

Takže se „PR weby“ dále nemám zabývat?

Přesně tak. Než abyste si nechali napsat 4 podprůměrné články a každý registrovali do 100 „PR webů“ (což u „profesionálů“, kteří to nabízejí může stát cca 2 000 Kč), investujte peníze jinak.

Lepší efekt, než registrace textu s odkazy 100 „PR webů“ například přinese publikace skutečně hodnotného článku na některém z navštěvovaných portálů z oboru vašeho podnikání. Řekněme, že za 1000 Kč si necháte článek napsat, za 1000 Kč vám jej portál zveřejní. Bude vás to stát stejné peníze, jako nacpání 4 článků s odkazy do 100 „PR webů“. V prvním případě je však hodíte do kanálu, ve druhém (za předpokladu dobře napsaného článku a vhodně zvoleného portálu) získáte nejen návštěvníky, ale především zákazníky a jako bonus skutečně hodnotný odkaz.

A pokud stále věříte v „PR články“, použijte tento pěkný nástroj, který vám vygeneruje prvotřídní texty. Ušetříte čas, peníze, a efekt bude stejný :-)

Doplnění 28.7. 2011: podobný článek napsal i Jerry_B, přečtěte si jej a mrkněte i na celý jeho blog. Ačkoli jeho článek vyšel tři hodiny před mým, neinspiroval jsem se v něm. Alespoň vidíte, že na těch tvrzeních něco bude… :-)

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

35 komentářů

  1. Petr
    Petr 29.7.2011 at 9.18 |

    Na tento i Jerryho článek jsem reagoval zde: http://owww.cz/pr-weby-funguji-docela-dobre-jen-musite-vedet-jak-tady-je-navod/
    Obávám se, že odmítat PR weby a označovat je za bezcenné je nesmysl. V tvém článku chybí podstatné informace a je pouhým teoretizováním.
    Kdybys neměl za zády Plaváčka, měl bys tu podobných reakcí mraky. Tedy pokud by sem někdo bez jeho přičinění vůbec přišel.
    Je mi líto, že to tak musím říci, ale tvé návody jsou opravdu velmi špatné a neodpovídají ani trochu realitě.

  2. Petr
    Petr 29.7.2011 at 12.44 |

    Fascinuje mě to povyšování e-shop byznysu nad jiné podnikatelské praktiky na internetu :)
    Jak už jsem psal na svém blogu v komentáři kde si se tak pěkně rozohnil, nepiš tedy že „PR články negungují“ ale „PR články fungují, jen ne pro moje klienty“, protože pak se vyhneš nedorozumění a hlavně nebudeš plést hlavu méně zkušeným lidem, kteří by si po přečtení tvého článku mohli myslet, že jsi odborní na SEO jako celek a ty jsi přitom odborník jen na SEO pro e-shopy.

  3. Petr
    Petr 29.7.2011 at 13.35 |

    A ty odmítáš akceptovat fakt, že PR články jako SEO nástroj fungují :D
    Pokud fungují pro MFA web, fungují i pro e-shopy. Žádné z tvých tvrzení není podložené jakýmkoli důkazem a přesto máš pocit, že SEO děláš dobře a že víš, co znamená.
    Já své tvrzení čísly podložit dokážu a přesto mi říkáš, že to nefunguje.
    Nepřipadá ti to trochu směšný?

  4. Petr
    Petr 29.7.2011 at 14.20 |

    Jen příklad tvých celých vět:
    „Takže se „PR weby“ dále nemám zabývat?
    Přesně tak.“

    Jak moc celé věty mám ještě číst?
    Mimochodem, myslíš si, že Michal Kubíček dělá SEO pořádně? Nebo je to jen další moula, co ti nesahá ani po kotníky? Jo a on PR web používá – a dokonce i katalogy :D

    A jak můžeš o něčem, co nepoužíváš, říci, že to nefunguje? To ti taky nepřipadá paradoxní?

    Hezky si se do toho zamotal a jediné co ti zbývá je říkat o MFA webech, že jsou odpad – tak směle do toho. Pokud to je jediný argument pro to, že děláš něco lépe, hurá.

    Chtěl bych být tvým zákazníkem. Měl bych POŘÁDNÉ SEO a mohl bych se plácat po zádech, že ho nemám NEPOŘÁDNÉ :D

    Mimochodem to mi připomíná plaváčkův článek struktovovaný do toho rozhovou klienta a potenciálního zákazníka „A ty ještě nemáš SEO? Hlavně si ale nech udělat to POŘÁDNÝ SEO od nějakého experta na POŘÁDNÝ SEO…..“

  5. Petr
    Petr 29.7.2011 at 15.45 |

    Můj argument je jasný – funguje to, protože to používám a mám ověřené, že to funguje.

    Tvůj argument je: nevím zda to funguje protože je nepoužívám, ale nefunguje to :D

    Ty si to prostě jenom myslíš, že je to k ničemu. Nemáš to ověřené ani ničím podložené. A protože si to myslíš, tak to nepoužíváš a protože si to myslíš a nepoužíváš to, tak máš nutkání říci lidem, že tak je to správné a tak to má být :D

    Jo a pokud něco používá opravdový odborník a je přesvědčený i z praxe, že to funguje, tak to asi opravdu funguje.

    Ty prostě nedokážeš zkousnout, že tvé ničím nepodložené domněnky (ač schválené tvým guru Plaváčkem) prostě nemohou obstát a tak vymýšlíš nové a nové „argumenty“ a překrucuješ fakta.
    Jednou řekneš, že jsi něco neřekl, pak že jsi to řekl a pak zase že neřekl a motáš se a motáš a motáš….. :D

    Good job mistr SEO 2.0

  6. TomT
    TomT 29.7.2011 at 18.31 |

    Sakra, vy se nehádáte jen na jednom blogu, ale stíháte dva najednou :).

    Jinak teda ještě k tématu.
    My když začínali s eshopem, tak jsme si nechali taky napsat nějaké PR články a rozhodit je na „nevímkolik“ free PR webů. Tuším teda, že jich bylo kolem 50ti. Proto jsem se podíval do google analytics zda k nám přes to někdo přišel a byla i nějaká konverze. A výsledek mého malého průzkumu je ten, že přišel z nějakého pr webu kde byl někdy před cca. 4 měsíci uveřejněný článek jeden člověk (bez tak si myslím že to byl admin toho webu :) ) a co se týká konverzí, tak ani jedna.
    Co se týká zpětných odkazů, tak těch to vygenerovalo podle google webmaster tools celkem požehnaně.
    Otázkou teď je, kde by byl náš eshop, kdyby jsme tuhle věc s PR weby nevyužili….osobně si myslím, že by to asi nějaký obrovský vliv na pozice nemělo. Ale pokud se pletu, rád se nechám poučit. Rád zjistím nové věci.

    Takže dle mého pro eshopy to je oničem (leda tak na získání zpětných odkazů nevalné kvality), ale pro weby jiného zaměření to může být přínos. Ale jelikož žádný jiný web nemám (krom malého blogu, který je spíše podpůrný web pro shop), tak nemůžu soudit tenhle účinek pro jinak zaměřené weby.

    Jak už jsem psal na egy.cz, osvědčilo se nám PR články umístit na weby, které jsou tématicky stejné s naší nabídkou shopu. A můžu potvrdit, že to smysl mělo, protože přes to chodí lidi a dělají konverze. A s tímto jsme začali cca. před měsícem a půl. Sice to vyjde finančně na víc, ale s tím musí člověk počítat.

    A už se nehádejte :)

  7. TomT
    TomT 29.7.2011 at 18.34 |

    ještě malej off topic.

    Pro Martina: tuhle šablonu pro WP jsi si upravoval do češtiny nebo se dá někde stáhnout? Mě se strašně líbila, tak sem si jí nahodil na blog, ale nemůžu se s některýma věcmi domluvit a jsou pořád english.

  8. Marks
    Marks 30.7.2011 at 15.28 |

    Zaujímavé čítanie a najmä tá diskusia podtým, síce ma to po 10 komentári omrzelo ale na niečo to bolo dobré, ale späť k veci. Vplyv PR webov a katalógov je z hľadiska google takmer nulový (takmer pretože existuje pár oborových katalógov a pr webov, kde sa linky oplatí dávať, ale sú to len ihly v kope sena), z hľadiska seznamu registrácia vplyv má, taktiež sa to veľmi rýchlo blíži k 0 ale zmysel tam stále je (nizkokonkurenčné frázy a longtaily to pretlačí, časom články zapadnú v archívoch a ako zapadajú tak sa pomaly ale isto prepadáva aj web ). Druhá vec, v článku padol aj názov jedného z mojich “ free pr webov – tyd.cz “ , áno mám ich dosť veľké kvantum, to isté sa týka aj katalógov, avšak nemám ich preto , aby som ponúkal registráciu do nich alebo ich sám používal (pre rýpalov, anó používal som aj katalógy a pr weby, na to aby som odstestoval ich vplyv na vyhľadávače – výsledok ? nárazová registrácia do veľkého množstva katalógov znamenala posunutie do sandboxu (google), na sezname sa web dostal na prvú stranu ale za dva mesiace ako zapadli linky a články v katalógoch sa web prepadol na 4 stranu a skončil niekde na 10 strane…). Ďalšia vec: vo väčšine katalógov si musíte počkať na schválenie linkov, linky sa nakopia a na úvodnú stranu (v prípade fg) sa dostane len zopár linkov, len týchto pár linkov zaznamená a zaindexuje robot, zbytok zapadne prachom medzi kopami odkazov v jednotlivých kategóriach a to môže mať za následok, že ste zaplatili za niečo, čo v konečnom dôsledku nemalo žiaden zmysel, pretože odkaz z daného katalógu robot ani nezaznamenal. Načo je mi teda také množstvo katalógov a pr webov ? – je to kvalitný zdroj nápadov nahromadených na jednom mieste, vďaka GA aj zdroj nízkokunrenčných fráz, atd…

    Bezohľadu na to, či mám tie katalógy / pr weby, prikláňam sa na stranu Martina , je lepšie zaobstarať si kvalitné odkazy / pr články z kvalitných a tématických webov. Samozrejme záleží aj od finančných možností a schopnosti získaťdané linky.

    1. Petr
      Petr 31.7.2011 at 12.02 |

      Ale tahle diskuse přeci není o tom, co je lepší.
      Kvalitní odkaz bude vždy lepší než odkaz z PR článků na free PR webech.
      Tenhle spor je o tom, že Martin píše, že odkazy z free PR webů jsou úplně k ničemu a to prostě pravda není.

      1. Ludo
        Ludo 3.4.2012 at 15.06 |

        Suhlasim, PR weby su v niecom podobne katalogom. Ako spetne linky nemaju vysoku hodnotu, na druhej strane ich ziskanie je velmi jednoduche, takze je mozne ze ROI, najma pre sezname, ktory nema tak vytunovane algoritmy ako google, je pre niektore pozitivne. My sme to pred rokom testovali na niektore rlativne konkurencne frazy a PR weby nam nefungovali, je ale mozne ze niekde inde to funguje. Treba vyskusat.

  9. Andre
    Andre 31.7.2011 at 19.19 |

    Pánové, fungují katalogy i PR weby. Minulý rok jsem si rozjel takový malý shopík a prvně jsem udělal registraci do asi 500 katalogů. Hle, asi za měsíc se dostal na hlavní frázi na 1. pozici na Seznamu, na Google kolem 5. pozice. Dále jsem měl několik PR článků, výměna do odkazů do patičky a několi odkazů z mých projektů.
    Fráze nebyla tolik konkurenční, ale investice do odkazů byla na začátku asi 1 000 Kč celkem. A na první pozici se drží už rok.

  10. Davidoff
    Davidoff 2.9.2011 at 16.08 |

    Je zajímavé jak každý tvrdí něco jiného. Myslím že zde nikdo nemá pravdu jakožto jediný. Pro někoho může linkbuilding a PR článek zafungovat pro druhého ne. Důležité je si pro vlastní web (projekt) najít vlastní metodu, která zafunguje

  11. Martin K.
    Martin K. 18.11.2011 at 18.43 |

    Ani jeden link, který na vás odkazuje nemůže uškodit webu. Jde o přínos.

  12. Martin G.
    Martin G. 22.12.2011 at 12.46 |

    1/ „Řekněme, že za 1000 Kč si necháte článek napsat, za 1000 Kč vám jej portál zveřejní“ = skutočne navštevované portály pýtajú takúto sumu za 1 deň zverejnenie článku

    2/ keď porovnám v mojom eshope efekt z PR článkov vyzerá asi nasledovne – mesačne dám profi copywriterovi napísať 4 unikátne články a zverejním ich na niekoľkých vybraných bezplatných PR weboch. Napísanie ma stojí cca 30 eur spolu sú to asi 3 NS. Z PR webov priamo z článkov mi chodí mesačná návštevnosť asi 400 ľudí čo vobec neni podľa mňa zlá cena.

  13. Martin
    Martin 16.1.2012 at 21.23 |

    Ja som sa doteraz nevenoval žiadnym PR článkom. Pred troma týždňami som napísal 5 článkov, zverejnil som ich na PR weboch zadarmo a na dané kľúčové slovo ma vynieslo v googly z 39 miesta na 4. Mám pocit, že za tým stoja práve tieto odkazy. Medzi tým som nič iné v rámci budovania odkazov nerobil.

  14. Michaela
    Michaela 12.3.2012 at 10.24 |

    M.Kolčaba: zdáte se být velkým odpůrcem tvorby zpětných linků. Mluvíme-li o normálních hodnotách (tedy nikoliv zadat svůj „pr“ článek na všechny weby a všechny katalogy co jich na webu je) jako například 15 – 20 odkazů měsíčně na středně seriozních webech, co je na tom podle Vás špatného? Skoro mi přijde, že to je dle Vás nemorální záležitost a sekat ruce všem kdo jí provozují. Nechápu ale proč, přeci internetový marketing se neomezuje jen na vlastní web, důležitá je i další propagace toho webu, ať už přes PPC (kde to propaguji přímo lidem) tak přes zpětné odkazy, kde svůj web propaguji vyhledávačům. Pořád to je všechno jen o dobré pozici.

  15. Radim
    Radim 23.5.2012 at 15.17 |

    Musím říci, že když ještě fungoval pressportal.cz, tak odkazy z toho portálu měly smysl, pakliže byl článek originální. Škoda, že už nejede …

Komentáře jsou uzavřeny.