Mýtus: Registrace do katalogů je základ linkbuildingu

Nejen na internetových fórech, ale i na webech „SEO specialistů“ a firem se každým dnem objevují nabídky na „zaručeně kvalitní ruční registraci do katalogů“, která vám „přinese stovky až tisíce kvalitních zpětných odkazů, vysoké pozice ve vyhledávačích“ a snad i nehynoucí slávu. Jak to ale je doopravdy? Má registrace do stovek katalogů smysl?

Typická nabídka registrace do katalogů

Téměř ve všech nabídkách registrace do katalogů se dozvíte, že tato metoda je základem linkbuildingu, tedy budování zpětných odkazů. V některých se můžete dočíst i to, že registrace určuje pozici vašich stránek ve vyhledávání, a je proto důležité být v katalozích registrovaný.

Vysvětleme si tedy, proč jsou tato tvrzení lživá.

Registrace do katalogů povětšinou nemá smysl. Jde o vyhozené peníze, které se dají využít jinde a hlavně efektivněji. Proč platit někomu za registraci do 500 katalogů, když ty užitečné spočtete na prstech jedné ruky? Registrace do katalogů rozhodně neurčuje, jakých pozic dosáhne váš web ve vyhledávání.

Registrace do katalogů dříve

Před X lety byl Seznam.cz pouze katalogem (ne fulltextovým vyhledávačem, jako je tomu dnes). Šlo o prakticky jediný (český) prostředek, jak mohli tvůrci dostat svůj web na oči návštěvníkům. Registrace do tohoto katalogu tedy smysl měla. Existovaly i další (zahraniční) katalogy, jako například ve své době velmi uznávaný (a dnes mrtvý) Dmoz.org.

Později, když už existovalo fulltextové vyhledávání (byť bylo v plenkách) registrace stále měla smysl. Vyhledávače přikládaly velkou důležitost každému odkazu vedoucímu na web – tedy i odkazům z katalogů. Ty doby už jsou ale pryč.

Registrace do katalogů dnes

„Základem linkbuildingu pro nový web je registrace do katalogů“, tvrdí SEO mágové. Pravdou však je, že kdybyste spočítali katalogy, které skutečně přinesou užitek, nad číslo 6 se dostanete jen velmi těžko.

Proč nefunguje registrace do 500 super nejlepších katalogů?

Protože tyto, nejčastěji obecně zaměřené, katalogy jsou bezcenné.

Uvažujte logicky – může mít nějaký smysl registrace do 500 webů, na které nechodí snad ani jejich tvůrce? Samozřejmě, že ne.

Jsou to jen odkazové farmy povětšinou vytvořené studenty, kterým spuštění takového katalogu zabere stěží dvě hodiny – i proto jich vzniklo tolik. Pro člověka nabízejícího registraci za 5 Kč / katalog není nic lepšího, než si k těm stovkám už existujících katalogů vytvořit ještě stovku vlastních, a ty samozřejmě zahrnout do své nabídky na super výhodnou registraci.

Nejen, že registrace do těchto webů nepomáhá, ale může i uškodit. Rizika bezhlavé registrace do katalogů pěkně sepsal Plaváček.

Ale některé katalogy mají vysoké ranky, takže registrace do nich mi pomůže…

Omyl, pouze hlavní stránky některých katalogů mají vysoké ranky. Podívejte se například na katalog najdu.net (toto je mimochodem typická ukázka zbytečného katalogu – jede na systému eSyndiCat, který je zdarma a spustit katalog na něm je otázka dvou hodin. Proto je možné podobné katalogy chrlit jako na běžícím páse).

GTPR (Google Toolbar Page Rank) hlavní stránky najdu.net je 4. Zkuste si ale změřit ranky stránek, na kterých budou vaše odkazy – například tahle stránka nemá rank žádný a podobně je to prakticky se všemi podstránkami katalogu.

Od měření ranků se prostě oprostěte, nekoukejte na ně. Svou minimální vypovídací hodnotu sice mají, ale důležitější, než honba za číslem, je přivedení zákazníků na váš web – v tom vám rozhodně nepomůže GTPR o bod vyšší, než má konkurence. Ranky přestaňte sledovat a ztrácet tak čas, uvidíte, že se vám to vyplatí.

Kam má tedy smysl registrovat?

Jednoduše tam, odkud se dá očekávat návštěvnost a nějaký přínos. Záleží web od webu. Stránky autopůjčovny jistě budete registrovat jinam, než stránky stavební společnosti, avšak základ bude všude stejný:

  • Firmy.cz – katalog firem společnosti Seznam.cz a.s. nabízí jak zápis zdarma, tak i rozšířené (placené) zápisy. U řady společností jde o velice ceněný zdroj návštěvnosti, ale nedá se zde paušalizovat na všechny. Registrací do něj však rozhodně nic nezkazíte. Umožňuje registraci pouze na IČ. Chcete-li přidat svou firmu, klikněte na „Přidat firmu zdarma“ vpravo nahoře.
  • Odkazy.seznam.cz – podobně vypadal Seznam.cz v dobách, než se stal fulltextovým vyhledávačem. Každý si mohl přidat svůj web. V některých případech může být dobrým zdrojem návštěvnosti. Pro přidání odkazu vstupte do konkrétní kategorie a dole v patičce klikněte na „Přidej odkaz“.
  • Najisto.centrum.cz – katalog Centrum holdings (Atlas.cz, Centrum.cz), pouze pro firmy. Odkaz přidáte klikem na „Přidej firmu zdarma“.
  • Google Places – adresář míst Google, skvělý především pro služby s vázaností na konkrétní místo (restaurace, autoškoly, penziony atd.).
  • oborové katalogy – pokud se věnujete oboru, kterému se věnují navštěvované portály provozující vlastní katalogy, registrujte i tam. Pokud však najdete více než jeden-dva smysluplné, dá se to považovat za úspěch. Příklad: provozujete rybářský e-shop? Registrujte jej zdarma také na http://www.chytej.cz/rybarske_eshopy/

Verdikt

A co z výše uvedeného vyplývá? Pokud vám někdo nabízí registraci do 300 katalogů za 1 000 Kč (nebo 100, 2000 Kč – „efekt“ stále stejný), s klidem ho odmítněte.

Registraci do těch několika katalogů, kam to má smysl, zvládnete sami během deseti minut.

Registrace do katalogů je, ač vás mnozí budou přesvědčovat o opaku, mrtvá.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

11 komentářů u „Mýtus: Registrace do katalogů je základ linkbuildingu“

  1. Já tomu vážně nerozumím. Ale vážně nerozumím.

    Píšete, že nemá smysl registrace do katalogů, ale odkaz je odkaz ne? Někde jsem četl, že důležité je mít hodně odkazů na svůj web a to ty katalogy zaručí. Tak proč to nemám dělat. Nevidím nikde v článku (možná jenom špatně čtu) ten důvod proč je k ničemu registrace do katalogů. Podle mého tím získám spoustu zpětných odkazů a to je pro seo dobré ne?

    1. Ano, získáte spoustu zpětných odkazů. Je však důležité se zamyslet, jaký ty odkazy budou mít přínos. Co se týká zpětných odkazů, je tady nutné dbát na kvalitu, nikoli kvantitu.
      Můžete mít 200 odkazů z katalogů, kterým se svým účinkem vyrovná jeden odkaz z kvalitního tématického webu.
      Zauvažuji, jak článek upravit a toto tam vysvětlit, díky za podnět.

  2. Někdy v lednu jsem na Twitter napsal „Registrace do katalogů NENÍ základ pro SEO, je to poslední možnost pro špatné weby, které nezískají odkazy jiným způsobem.“ Myslím, že si rozumíme, díky za zajímavé články ;-)

    1. v tomhle se asi shodneme, ale neoznačil bych to jako poslední možnost pro špatné weby, které odkazy nezískají jinak. Do katalogů jsou registrovány i dobré weby. Je to spíš o tom, že lidé nejsou informování o tom, že ty registrace jsou jen vyhozené peníze.
      Každopádně jsem rád že se blog líbí :)

  3. Dobrý den,
    nedá mi to a přidám svůj názor.
    Denně registrujeme desítky strának do katalogů.
    Denně mi lidé nadšeně volají, že jsou na první stránce seznamu i google ačkoli tomu nevěřili.
    Nesmysly o škodlivosti registrace do katalogů píší pouze ti, co díky tomu příjdou o pravidelný přísun peněz za vytváření PPC reklamy, protože weby, které mají spoustu zpětných odkazů se zobrazují na horních místech vyhledávačů samy bez dalších finančních injekcí. Jako důkaz se podívejte na počet zpětných odkazů webů zobrazujících se nahoře a na počet zpětných odkazů webů pod nimi. Hned máte jasno.
    Registrace do žádných webů neškodí, pokud by tomu tak bylo, tak by konkurence vesele registrovala Vaší stránku do katalogů aby Vás potopila. Je tomu tak? Není. Vyhledávače počítají každý odkaz i když potom zobrazí jenom ty z kvalitních katalogů. O tom, že na katalogy nikdo nechodí hledat Vaší stránku vědí všichni, jsou dobré skutečně jenom pro odkazy.

    1. Dobrý den,

      děkuji za názor, ale pokud vím, nikde jsem nepsal, že registrace do katalogů škodí – psal jsem jen o tom, že je zbytečná a jsou to prakticky vyhozené peníze (pokud vynecháme 4-5 katalogů které jsem také zmínil), i když ne velké.

      Co znamená, že lidé volají, že „jsou na první stránce“? O jaké výrazy, případně konkrétní stránky (stačí jen nějaký malý vzorek) jde?

      Ano, stránky, které mají spoustu zpětných odkazů (a zároveň kvalitní obsah) se zobrazují výše.
      Rozhodně to ale není tím, že jsou registrovány v katalozích. Pokud je web kvalitní, dobře strukturovaný atd., tak má spoustu odkazů, které často vznikají přirozeně – a to jsou právě ty odkazy, které fungují.

      Tomu, proč počet odkazů nevypovídá naprosto o ničem, věnuji jeden z dalších článků. Je totiž rozdíl, jestli vede 300 odkazů z katalogů, což je k ničemu, nebo jestli těch 300 odkazů vede z diskuzí, webů a soc. sítí, kam je vložili lidé – jednoduše proto, že odkázat chtěli.

  4. Článek pěkný ale já osobně s ním souhlasit nemůžu. Že jsou katalogy v současné podobě plevel internetu, nemají návštěvnost, ranky z podstránek. To je všechno pravda a o tom se nepřu.
    Ale efekt mají. pokud mám zcela nový web, na klíčové slovo lustry (nedávno jsem tvořil) onpage faktory jsou ok a web vybíhá na slovo lustry na 314 pozici – ano opravdu jsem si ho našel.
    Po registraci do cca. 100 katalogů jsem zaznamenal posun o 192 pozic vzhůru. A jiná činnost vykonána nebyla, ani žádný spontánní odkaz nevznikl.
    Samozřejmě takovéto pozice cílem nejsou a další posun již katalogy také nezajistím, ale pro mě to svědčí o tom že registrovat stále smysl má.

  5. Pravda je někde mezi. Pro zákazníka na méně konkurenční frázi registrace do katalogů je nejrychlejší a nejjednodušší způsob jak postoupit ve vyhledávačích nahoru. Zaplatíte pár stovek korun registrátorovi, o nic dalšího se nestaráte a vaše stránka jde nahoru – mám to ověřené na mnoha případech. Že byste mohli zaplatit pár stovek někomu jinému za stejný efekt dosažený jiným způsobem a na co ?

  6. Zdravím,

    nemyslím si, že by autor tohoto článku měl úplně pravdu. 100% souhlasím, že dříve byla jiná doba, stačilo dát web to 10 katalogů a pozice bylo dobré. Dneska je tomu, ale jinak.

    Samotná registrace do katalogů vás na přední pozice nedostane to je jasné, ale i takto získaný odkaz má nějakou váhu i když malou. A když webu v potaz, že se dají registrace sehnat třeba za 1 Kč do 1 katalogu, tak to smysl má. Za tuto cenu :D

    Když samozřejmě budete web dále podporovat pr články adt. Tak se na přední pozice dá dostat. A registrace do katalogů může být malým odrazovým můstkem linkbuildingu.

Komentáře nejsou povoleny.