Mýtus: Registrace do katalogů je základ linkbuildingu

Nejen na internetových fórech, ale i na webech „SEO specialistů“ a firem se každým dnem objevují nabídky na „zaručeně kvalitní ruční registraci do katalogů“, která vám „přinese stovky až tisíce kvalitních zpětných odkazů, vysoké pozice ve vyhledávačích“ a snad i nehynoucí slávu. Jak to ale je doopravdy? Má registrace do stovek katalogů smysl?

Typická nabídka registrace do katalogů

Téměř ve všech nabídkách registrace do katalogů se dozvíte, že tato metoda je základem linkbuildingu, tedy budování zpětných odkazů. V některých se můžete dočíst i to, že registrace určuje pozici vašich stránek ve vyhledávání, a je proto důležité být v katalozích registrovaný.

Vysvětleme si tedy, proč jsou tato tvrzení lživá.

Registrace do katalogů povětšinou nemá smysl. Jde o vyhozené peníze, které se dají využít jinde a hlavně efektivněji. Proč platit někomu za registraci do 500 katalogů, když ty užitečné spočtete na prstech jedné ruky? Registrace do katalogů rozhodně neurčuje, jakých pozic dosáhne váš web ve vyhledávání.

Registrace do katalogů dříve

Před X lety byl Seznam.cz pouze katalogem (ne fulltextovým vyhledávačem, jako je tomu dnes). Šlo o prakticky jediný (český) prostředek, jak mohli tvůrci dostat svůj web na oči návštěvníkům. Registrace do tohoto katalogu tedy smysl měla. Existovaly i další (zahraniční) katalogy, jako například ve své době velmi uznávaný (a dnes mrtvý) Dmoz.org.

Později, když už existovalo fulltextové vyhledávání (byť bylo v plenkách) registrace stále měla smysl. Vyhledávače přikládaly velkou důležitost každému odkazu vedoucímu na web – tedy i odkazům z katalogů. Ty doby už jsou ale pryč.

Registrace do katalogů dnes

„Základem linkbuildingu pro nový web je registrace do katalogů“, tvrdí SEO mágové. Pravdou však je, že kdybyste spočítali katalogy, které skutečně přinesou užitek, nad číslo 6 se dostanete jen velmi těžko.

Proč nefunguje registrace do 500 super nejlepších katalogů?

Protože tyto, nejčastěji obecně zaměřené, katalogy jsou bezcenné.

Uvažujte logicky – může mít nějaký smysl registrace do 500 webů, na které nechodí snad ani jejich tvůrce? Samozřejmě, že ne.

Jsou to jen odkazové farmy povětšinou vytvořené studenty, kterým spuštění takového katalogu zabere stěží dvě hodiny – i proto jich vzniklo tolik. Pro člověka nabízejícího registraci za 5 Kč / katalog není nic lepšího, než si k těm stovkám už existujících katalogů vytvořit ještě stovku vlastních, a ty samozřejmě zahrnout do své nabídky na super výhodnou registraci.

Nejen, že registrace do těchto webů nepomáhá, ale může i uškodit. Rizika bezhlavé registrace do katalogů pěkně sepsal Plaváček.

Ale některé katalogy mají vysoké ranky, takže registrace do nich mi pomůže…

Omyl, pouze hlavní stránky některých katalogů mají vysoké ranky. Podívejte se například na katalog najdu.net (toto je mimochodem typická ukázka zbytečného katalogu – jede na systému eSyndiCat, který je zdarma a spustit katalog na něm je otázka dvou hodin. Proto je možné podobné katalogy chrlit jako na běžícím páse).

GTPR (Google Toolbar Page Rank) hlavní stránky najdu.net je 4. Zkuste si ale změřit ranky stránek, na kterých budou vaše odkazy – například tahle stránka nemá rank žádný a podobně je to prakticky se všemi podstránkami katalogu.

Od měření ranků se prostě oprostěte, nekoukejte na ně. Svou minimální vypovídací hodnotu sice mají, ale důležitější, než honba za číslem, je přivedení zákazníků na váš web – v tom vám rozhodně nepomůže GTPR o bod vyšší, než má konkurence. Ranky přestaňte sledovat a ztrácet tak čas, uvidíte, že se vám to vyplatí.

Kam má tedy smysl registrovat?

Jednoduše tam, odkud se dá očekávat návštěvnost a nějaký přínos. Záleží web od webu. Stránky autopůjčovny jistě budete registrovat jinam, než stránky stavební společnosti, avšak základ bude všude stejný:

  • Firmy.cz – katalog firem společnosti Seznam.cz a.s. nabízí jak zápis zdarma, tak i rozšířené (placené) zápisy. U řady společností jde o velice ceněný zdroj návštěvnosti, ale nedá se zde paušalizovat na všechny. Registrací do něj však rozhodně nic nezkazíte. Umožňuje registraci pouze na IČ. Chcete-li přidat svou firmu, klikněte na „Přidat firmu zdarma“ vpravo nahoře.
  • Odkazy.seznam.cz – podobně vypadal Seznam.cz v dobách, než se stal fulltextovým vyhledávačem. Každý si mohl přidat svůj web. V některých případech může být dobrým zdrojem návštěvnosti. Pro přidání odkazu vstupte do konkrétní kategorie a dole v patičce klikněte na „Přidej odkaz“.
  • Najisto.centrum.cz – katalog Centrum holdings (Atlas.cz, Centrum.cz), pouze pro firmy. Odkaz přidáte klikem na „Přidej firmu zdarma“.
  • Google Places – adresář míst Google, skvělý především pro služby s vázaností na konkrétní místo (restaurace, autoškoly, penziony atd.).
  • oborové katalogy – pokud se věnujete oboru, kterému se věnují navštěvované portály provozující vlastní katalogy, registrujte i tam. Pokud však najdete více než jeden-dva smysluplné, dá se to považovat za úspěch. Příklad: provozujete rybářský e-shop? Registrujte jej zdarma také na http://www.chytej.cz/rybarske_eshopy/

Verdikt

A co z výše uvedeného vyplývá? Pokud vám někdo nabízí registraci do 300 katalogů za 1 000 Kč (nebo 100, 2000 Kč – „efekt“ stále stejný), s klidem ho odmítněte.

Registraci do těch několika katalogů, kam to má smysl, zvládnete sami během deseti minut.

Registrace do katalogů je, ač vás mnozí budou přesvědčovat o opaku, mrtvá.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

Mé služby - Sledujte mne na Twitteru - Google Plus

11 komentářů

  1. Jan Kolenář
    Jan Kolenář 28.7.2011 at 15.29 |

    Já tomu vážně nerozumím. Ale vážně nerozumím.

    Píšete, že nemá smysl registrace do katalogů, ale odkaz je odkaz ne? Někde jsem četl, že důležité je mít hodně odkazů na svůj web a to ty katalogy zaručí. Tak proč to nemám dělat. Nevidím nikde v článku (možná jenom špatně čtu) ten důvod proč je k ničemu registrace do katalogů. Podle mého tím získám spoustu zpětných odkazů a to je pro seo dobré ne?

  2. Enti
    Enti 28.7.2011 at 21.45 |

    Někdy v lednu jsem na Twitter napsal „Registrace do katalogů NENÍ základ pro SEO, je to poslední možnost pro špatné weby, které nezískají odkazy jiným způsobem.“ Myslím, že si rozumíme, díky za zajímavé články ;-)

  3. Bouchner
    Bouchner 30.8.2011 at 10.43 |

    Dobrý den,
    nedá mi to a přidám svůj názor.
    Denně registrujeme desítky strának do katalogů.
    Denně mi lidé nadšeně volají, že jsou na první stránce seznamu i google ačkoli tomu nevěřili.
    Nesmysly o škodlivosti registrace do katalogů píší pouze ti, co díky tomu příjdou o pravidelný přísun peněz za vytváření PPC reklamy, protože weby, které mají spoustu zpětných odkazů se zobrazují na horních místech vyhledávačů samy bez dalších finančních injekcí. Jako důkaz se podívejte na počet zpětných odkazů webů zobrazujících se nahoře a na počet zpětných odkazů webů pod nimi. Hned máte jasno.
    Registrace do žádných webů neškodí, pokud by tomu tak bylo, tak by konkurence vesele registrovala Vaší stránku do katalogů aby Vás potopila. Je tomu tak? Není. Vyhledávače počítají každý odkaz i když potom zobrazí jenom ty z kvalitních katalogů. O tom, že na katalogy nikdo nechodí hledat Vaší stránku vědí všichni, jsou dobré skutečně jenom pro odkazy.

  4. Honza
    Honza 26.9.2011 at 15.13 |

    Článek pěkný ale já osobně s ním souhlasit nemůžu. Že jsou katalogy v současné podobě plevel internetu, nemají návštěvnost, ranky z podstránek. To je všechno pravda a o tom se nepřu.
    Ale efekt mají. pokud mám zcela nový web, na klíčové slovo lustry (nedávno jsem tvořil) onpage faktory jsou ok a web vybíhá na slovo lustry na 314 pozici – ano opravdu jsem si ho našel.
    Po registraci do cca. 100 katalogů jsem zaznamenal posun o 192 pozic vzhůru. A jiná činnost vykonána nebyla, ani žádný spontánní odkaz nevznikl.
    Samozřejmě takovéto pozice cílem nejsou a další posun již katalogy také nezajistím, ale pro mě to svědčí o tom že registrovat stále smysl má.

  5. Kapibara
    Kapibara 27.9.2011 at 4.17 |

    nesmyslné diskuze

  6. medmic
    medmic 28.9.2011 at 11.13 |

    Pravda je někde mezi. Pro zákazníka na méně konkurenční frázi registrace do katalogů je nejrychlejší a nejjednodušší způsob jak postoupit ve vyhledávačích nahoru. Zaplatíte pár stovek korun registrátorovi, o nic dalšího se nestaráte a vaše stránka jde nahoru – mám to ověřené na mnoha případech. Že byste mohli zaplatit pár stovek někomu jinému za stejný efekt dosažený jiným způsobem a na co ?

  7. Michal Kuchař
    Michal Kuchař 6.10.2011 at 10.28 |

    Zdravím,

    nemyslím si, že by autor tohoto článku měl úplně pravdu. 100% souhlasím, že dříve byla jiná doba, stačilo dát web to 10 katalogů a pozice bylo dobré. Dneska je tomu, ale jinak.

    Samotná registrace do katalogů vás na přední pozice nedostane to je jasné, ale i takto získaný odkaz má nějakou váhu i když malou. A když webu v potaz, že se dají registrace sehnat třeba za 1 Kč do 1 katalogu, tak to smysl má. Za tuto cenu :D

    Když samozřejmě budete web dále podporovat pr články adt. Tak se na přední pozice dá dostat. A registrace do katalogů může být malým odrazovým můstkem linkbuildingu.

  8. Michal Krčmář
    Michal Krčmář 29.2.2012 at 9.20 |

    Autor pravdu má. Zatímco z katalogů ti žádná cílená návštěvnost nepřijde, z klasických linků ano.

Komentáře jsou uzavřeny.