Pryč s „optimalizací pro vyhledávače“

Termín „optimalizace pro vyhledávače“ nám od roku 2002 (cca), kdy byl „vnesen“ do ČR, trochu zastaral. Ukázalo se, že není zvolen zrovna šťastně. Vyznívá totiž, jakoby tím, na koho je optimalizace mířena a koho má oslovit, byly pouze vyhledávače. A mate tak spousty lidí. Jak byste ale toto označení nahradili?

Poznámka: uniká vám, proč termín „optimalizace pro vyhledávače“ není nejlepší? Po přečtení článku Kdo je cílem optimalizace „pro vyhledávače“ budete mít jasněji.

K tomuto netradičnímu příspěvku mne inspiroval tweet Jána Janušky, který zněl:

Už by sme konečne mohli pochovať pojem „Optimalizace pro vyhledávače“ a zmeniť to napr. na „Optimalizace pro hledajících“ či dačo podobné.

Napadá vás, jakým označením zastaralou „optimalizaci pro vyhledávače“ nahradit? Výrazem, který by lépe odpovídal zaměření na uživatele, a nemátl by veřejnost?

Zatím jsem narazil na několik možných „nových“ variant:

Máte lepší termín? Do komentářů s ním!

Pokud se sejdou nějaké návrhy, budu je postupně přidávat do článku, a můžeme z nich pak vytvořit třeba menší anketu. A až se váš návrh jednou začne používat, třeba vejdete do dějin 🙂

Vaše návrhy z komentářů – díky za ně (aktualizováno 23.5.2012, 11:20):

  • optimalizace pro vyhledávání – Čelo
  • optimalizace dohledatelnosti stránek – Martin Tomčík
  • optimalizace pro lidi používající vyhledávače – Jan Ambrož
  • optimalizace vyhledatelnosti – Broli
  • optimalizace pro hledající uživatele – Tomáš Hellebrand
  • online PR – Jan Tichý
  • optimalizácia pre vyhľadávačov (vyhledavajících) /vysvětleno v tomto článku/ – Martin Vasko
  • zvyšování obchodního přínosu návštěvnosti z vyhledávání – Lukáš
  • optimalizace viditelnosti a návštěvnosti webu z vyhledávačů – Pavel Ungr
  • optimalizace nalezitelnosti – Lukáš Pítra – důvody popsány v komentáři #24

Budu rád, když budete sdílet dál, třeba nám tu vznikne zajímavá diskuze:

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO specialista pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

34 komentářů u „Pryč s „optimalizací pro vyhledávače““

  1. Ve světě umírají děti na hlad, fotbalisté dostávají miliardu ročně, mění se klima planety… a my řešíme toto. 😉 Vaše problémy na mou hlavu.

    1. s tím, že umírají děti na hlad, na svém blogu nic neudělám. Fotbalista ať si miliardu ročně dostává, to mne netíží. Klima planety se měnilo, mění a měnit bude. Dál bych to nerozváděl, moc to sem nepatří.

    1. ano, klienti jsou na to zvyklí, ale málokdy vědí, co to skutečně obnáší. Po krátkém vysvětlení už je jim jasné, že o optimalizaci „pro vyhledávače“ vůbec nejde.

      Proto myslím, že by se dalo najít lepší označení.

    1. tenhle výraz mi nepřipadá ideální, protože ne vždy pomocí SEO sleduji obchodní přínos.

      Pokud třeba dělám informační web jen tak, pro zábavu, tak jej chci mít dobře optimalizovaný, i když mi o obchodní přínos nejde.

  2. Cíl je sice oslovit lidi, ale lidi používají nástroj pro nalezení obsahu (vyhledávač) a ten v prvé řadě musí pochopit správně význam obsahu aby ho mohl propojit s vyhledávacím dotazem uživatele, takže termín si můžeme vymýšlet jaký chceme ale nic to nezmění na tom že nějaká černá krabička rozhodne o hodnotě našeho obsahu.

    1. pohlížel bych na to tak, že schopnost té černé krabičky poznat obsah, který lidé chtějí najít, se v posledních letech rapidně zvýšila a zvyšovat bude. A čím dál to bude souviset s pověstí značky v rámci internetu.

      Proto mi pojem „optimalizace pro vyhledávače“ přijde špatný, protože se pro vyhledávače nic nedělá a to i přesto že jsou tím, přes co lidé hledají.

  3. díky všem za zajímavé návrhy, postupně během dne se ještě k některým vyjádřím. A samozřejmě pokud máte další, sem s nimi.

  4. Online PR, jak píše Honza, mi přijde dobrý. Rozdíl mezi SEO (v klasickém smyslu jak ho z minulosti známe) a online PR se stejně postupně stírá.

  5. Připojil bych se k #6 Broli – optimalizace vyhledatelnosti – to mi přijde velmi trefné a přeci stručné a jasné 🙂

  6. Trifka:
    SEO (optimalizace pro hlodače) je něco ouplně jinýho, než SEU (optimalizace pro uživatele). Zvlášť v poslední dobje.

  7. Největší smysl mi dává optimalizace nalezitelnosti. Lidi přeci nehledají jen ve vyhledávačích (ale taky třeba v katalozích, v sociálních sítích, ve srovnávačích, v no-follow diskuzích ..) 🙂

    1. perfektní poznámka, díky 🙂

      Stejně se mi ale nejvíc zamlouvá online PR co psal Honza Tichý a Miroslav Rojek, právě z důvodů, které byly popsány v komentáři #21

  8. No, ale seriozně si myslím, že je to stále je optimalizace pro vyhledávače a za tím si stojím. Nějaké online PR atd. patří do dalších částí marketingu na internetu, tedy SEM, možná.

    Stále se stejně řeší, co mají vyhledávače rádi a co jim vadí. Např. technické aspekty SEO jsou uživatelům u zadku, např. duplicita apod. drobnosti. Uživatel obsah najde, ale vyhledávač to nerad.

    1. chápu.

      Technické aspekty jsou ale jen jednou částí SEO, a to tou méně podstatnou. Proto se mi „online PR“ zamlouvá, protože dobře vystihuje podstatu celého snažení.

  9. Zkvalitnění obsahu a přístupnosti webu za účelem uspokojení potřeb návštěvníků takovým způsobem, aby se uspokojily potřeby i majitele webu 🙂

  10. Chceme dosáhnout spokojenosti na straně návštěvníka i majitele webu. Takže zkráceně OS – oboustranná spokojenost 🙂

    Případně abychom se drželi anglickéh ho SEO, tak SpokojEnOst 🙂

  11. Myslím, že důležité je si uvědomit, že lidé, které nepracují v tomto oboru budou vždy mít jiný chápání naší práce. Je to na nás abychom je přiblížili do toho technicky/psychologického světa Internetu a za to nás platí. Já nic nevím o vyrábění kovového nábytku, tak raději ho od někoho koupím než abych šel koupit nářadí, knihu a začal od nuly.

    Online PR zní dobře, ale (Public Relations) je totíž dost jiný pojem než „optimalizace pro vyhledávání“ mrkněte na Wikipedia: „techniky a nástroje, pomocí kterých instituce nebo firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, nahlíží její postoje a snaží se je ovlivňovat. Jedná se o dlouhodobou cílevědomou činnost, která by měla mimo jiné zajišťovat poskytování informací veřejnosti a zároveň získávání zpětné vazby a dalších informací od veřejnosti.“

    PR je spíše metodika „propagandy“ nebo cílené profilování společnosti, což SEO optimalizace přece není.

    Je to už dost dlouhý, ale já si myslím, že člověk který dělá SEO musí být všestranný a chápat co nejvíce aspektů obchodování, marketingu, IT ale i lidé a jejich „obecné“ vyhledávací zvyky. Je to těžké dát do jednoho pojmu, ale co tohle:

    Webová Psycho-obchodní analýza 🙂

    Omlouvám se za mojí češtinu, I’m Canadian 🙂

Komentáře nejsou povoleny.