Tak mají nofollow odkazy „vliv na SEO“ nebo ne?

Oficiální postoj Google k odkazům opatřeným atributem rel=“nofollow“ je trochu zvláštní. Údajně takové odkazy nenásleduje, neindexuje odkazovanou stránku a z odkazující stránky nepřevádí ranky. Není to ale celé trochu jinak?

Poznámka: Tento článek je z části reakcí na článek Jána Janušky – Majú nofollow odkazy vplyv na SEO? Áno aj nie – ten proto doporučuji přečíst.

Přečtěte si také oficiální stanovisko Google k rel=“nofollow“Podobně se k němu staví i Seznam.cz, ale článek věnuji především prvnímu zmíněnému vyhledávači.

Nofollow odkazy mají „na SEO“ přímý vliv

Narozdíl od Janka si myslím, že nofollow odkazy přímý vliv na SEO mají. Jsem přesvědčen, že je Google následuje a pracuje s nimi jako s běžnými odkazy. Pouze s drobnými odlišnostmi, které uvádím v závěru článku. Mám pro to hned několik důvodů.

1. Určování hodnoty nofollow odkazů

Janko ve svém článku napsal, cituji:

„Ak by nofollow predsa len malo nejakú hodnotu, akým spôsobom by sa určovala? Vyhľadávač by musel využívať algoritmy, ktoré spoľahlivo rozpoznajú prínosné odkazy s nofollow a odfiltrujú spam i ďalšie neprirodzené odkazy. V prípade, že by niektorý vyhľadávač disponoval takými algoritmami, nevidím dôvod, prečo by nepriznal, že to dokáže.“

Vyhledávače přeci takovými algoritmy disponují. Pracují s nimi neustále. Snaha o rozpoznávání přirozených odkazů je jejich denním chlebem. Ano, mluvím o těch samých algoritmech, které vyhledávač používá k hodnocení dofollow odkazů. Na určení hodnoty odkazu vyhledávač nepotřebuje informaci, zda má nofollow nebo ne. A to nejen proto, že se na základě toho jeho hodnota určit stejně nedá.

Odkaz je prostě odkaz. Buď hodnotný je nebo není. Buďto je v rozporu s pravidly Google nebo ne.

2. Nofollow webmasteři od jeho vzniku používají špatně

I to je důvod k tomu, aby byl v současné době vyhledávači tento atribut ignorován. Oficiálním důvodem zavedení nofollow bylo potírání webového spamu. „Nepředávání ranků“ z nofollow odkazů a jejich nenásledování vyhledávači mělo odradit spammery od spamování za účelem ovlivnit výsledky vyhledávání. Proč to nejspíš bylo trošku jinak popsal Marek Prokop už před šesti lety ve třech článcích, z nich první je Proč nevěřím na pohádku o Rel a Nofollow, část 1 (část 2, část 3)

Atribut rel=“nofollow“ byl využíván i k různým chybným účelům jako je třeba regulace ranků v rámci jednoho webu.

Největší měrou se však o špatné využívání nofollow zasloužila Wikipedia, která jej 2007 znovu nasadila ke všem externím odkazům a používá jej dodnes. Dle oficiálního výkladu nofollow by to znamenalo, že vyhledávače nyní odkazy z Wikipedie ignorují. Ano, z té Wikipedie, která je, i přes svá zaškobrtnutí, celosvětově považována za zdroj hodnotných informací. Má miliony stránek pod kontrolou armády adminů a jen tak nějaký odkaz se na ni nedostane. A když už dostane, pak žádné nofollow logicky nepotřebuje. Takové odkazy by Google měl jen tak zahodit? A proč by to, proboha, dělal?

3. „Ignorací“ odkazů s nofollow by byl vyhledávač sám proti sobě

Odkazy, ať už jakékoli, jsou:

  • podstatou existence World Wide Webu
  • základem pro výpočet PageRanku
  • silným kritériem pro určení „síly“ odkazované stránky ve vyhledávání

Vidíte jediný rozumný důvod, proč by se vyhledávač měl připravit o gigantické množství odkazů, které může zahrnout do hodnocení odkazovaných stránek? Jen proto, že mají nějaký atribut, o kterém drtivá většina uživatelů internetu nemá ani páru a zbytek, který páru má, jej používá špatně? Ale jděte…

Vždyť jsou to často právě jedny z pro uživatele nejužitečnějších odkazů, které jako nofollow bývají označeny. Například:

  • Odkazy z diskuzí a fór, kde si uživatelé vzájemně radí, předávají své zkušenosti a doporučují stránky
  • Odkazy z komentářů, které mohou nějakým způsobem doplňovat téma stránky, na které se vyskytují
  • Odkazy z Wikipedie rozšiřující dané téma. Už jen to, že byl odkaz na Wiki ponechán, o něčem svědčí.

Nejsou právě tohle pro vyhledávač důležité typy odkazů, které toho o oblíbenosti a relevanci odkazované stránky hodně prozradí? Jsou-li proklikávané a uživatelům užitečné, proč by je vyhledávač měl jen tak zahodit a nebrat v úvahu?

Nofollow je pouze ochrana webmasterů

Nofollow je pouze prostředek, pomocí kterého se webmaster může distancovat od odkazů ze svých stránek, nad kterými nemá plnou kontrolu. Právě zde nalézá tento atribut jediné rozumné, i když trochu praštěné využití. Správce webu pomocí něj může preventivně označit odkazy za které nedá ruku do ohně či o nichž přímo ví, že by odporovaly pravidlům Google. To však neznamená, že by vyhledávač tento odkaz nesledoval. Pouze dojde k tomu, že:

  • pokud Google odkaz vyhodnotí jako porušující pravidla, odkazující stránku za něj nepotrestá.
  • je-li odkaz „v pořádku“, nemá Google důvod jej ignorovat
Příklady použití rel=“nofollow“ jako ochrany webmastera:
  • Placené odkazy – samotný Google doporučuje takové odkazy označit jako nofollow čímž mu dáte najevo, že jejich účelem není manipulovat s hodnocením stránek.
  • Odkazy, za které se nemůžete zaručit – komentáře, diskuze a podobně. Zde opět nachází nofollow své využití. Pokud se na stránkách vašeho webu náhodou objeví  odkazy na „špatné sousedy“ či spamové odkazy, měl byste jako webmaster být z obliga.
  • Odkazy na „špatné příklady“ – chcete-li vědomě odkázat na nějaký typ stránky, který se vyhledávačům nezamlouvá (třeba chcete na „živé“ ukázce demonstrovat nějaké nekalé optimalizační techniky), stačí odkaz označit jako nofollow. Pokud si Google „závadného“ odkazu všimne a ten zároveň bude mít „nofollow“, neměl by vám hrozit žádný postih.

Shrnutí – jak si myslím, že vyhledávače skutečně přistupují k nofollow:

To, zda je odkaz „v pořádku“, musí vyhledávač vyhodnotit na základě svých běžných algoritmů. Dle toho s ním pak naloží. Jediný rozdíl je v konečném důsledku pro webmastera.

  • a) Když vyhledávač vyhodnotí, že je odkaz „v pořádku“: Odkaz bude pracovat k dobru odkazované stránky ať má nofollow nebo ne.
  • b) Když vyhledávač vyhodnotí odkaz jako „závadný“: Pokud je označen nofollow, odkazující stránce nehrozí žádný postih za nekalé praktiky nebo odkazování na špatné sousedy. Pokud označen nofollow není, majitel odkazující stránky se vystavuje riziku postihu – Google se může domnívat, že odkaz vznikl za účelem manipulace s výsledky vyhledávání.

A co vy, také si myslíte, že zavedení nofollow byl tak trošku skok (ne krok) vedle a oficiální postoj Google vám připadá přinejmenším podivný? Nebo naopak oficiální postoj „berete“ a máte pro to logický důvod? Podělte se v komentářích – a ne, „Google to tvrdí, tak to tak je“ není logický důvod – Google takhle tvrdí, tvrdil a tvrdit bude spoustu věcí.

A mimochodem, všimli jste si, že všechny odkazy v tomto článku jsou nofollow? Ne? A proč by si toho měly všímat vyhledávače?

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

22 komentářů

  1. Martin Tomčík
    Martin Tomčík 25.2.2013 at 9.44 |

    Poslední odstaveček je nade všechny argumenty (bez smajlíka). Přisadím si ale jednu otázku. Jak moc vyhledávače využívají nofollow při hodnocení přirozenosti odkazového profilu? Co když má web desetitisíce odkazů a ani jeden nofollow (nákup odkazů?). A co když jich má víc než dost (komentářový spam?).

    1. Jan Vlasák
      Jan Vlasák 25.2.2013 at 11.40 |

      Myslím si, že extrémy Google nepovažuje za zdravý odkazový profil. Rozhodně je např. při linkbuildingu potřeba mít přirozenou míru nofollow i follow odkazů.

      1. Marek L.
        Marek L. 28.2.2013 at 13.41 |

        Jan: ako by sa následne staval k virálom a stránkam, ktoré prirodzene získajú stovky odkazov na základe uverejnenia užitočnej informácie, novinky…(skratka virálu)? Extrémy google rád nemá, ale záleží aj o aký extrém sa jedná.

  2. AnČe
    AnČe 25.2.2013 at 9.51 |

    Martine, díky za super zamyšlení, vnímám to stejně. Odkazový profil webu je potřeba vnímat komplexně a stejně na to musí pohlížet i vyhledávače. Například velké množství odkazů ze sociálních médií, které jsou často nofollow, obvykle vyjadřují zájem o nějaký odkazovaný obsah. Zájmem vyhledávaču, pak musí být nutně schopnost poskytnout tento obsah uživatelům, budou-li jej jejich prostřednictvím dohledávat. Prokazatelný vliv mají na rychlost zaindexování stránky a v neposlední řadě z pohledu linkbuildingu, mohou být takové odkazy velkým zdrojem návštěvnosti webu.

    1. Ján Januška
      Ján Januška 25.2.2013 at 11.16 |

      Vplyv na rýchlosť indexácie (nofollow) odkazy zo sociálnych sietí síce majú, ale len nepriamy. Napr. ak sa príspevok objaví na Twitteri, môže sa „objaviť“ sa aj na Klaboseni.cz a v rôznych iných agregátoroch. Tam už sú odkazy dofollow a na základe toho Google stránku zaindexuje.
      No ak je odkaz na všetkých stránkach nofollow, Google stránku nezaindexuje.

  3. martin matějka
    martin matějka 25.2.2013 at 10.28 |

    jo, Marťas, souhlas, odkaz je prostě odkaz, pakliže přes něj chodí relevantní návštěvnost, je asi dost jedno, jestli je z pohledu vyhledávače follow nebo ne. Vidíme to naprosto stejně.

    Jo a toho, že všechny odkazy ve článku jsou nofollow jsem si všiml ;-)

  4. Radek P.
    Radek P. 25.2.2013 at 10.29 |

    Dost mě dostal ten poslední odstavec. Ten má hodně do sebe a jak psal Martin Tomčík – je nad všechny argumenty

  5. Ján Januška
    Ján Januška 25.2.2013 at 10.58 |

    Martin, vďaka za odkazy (i keď sú nofollow :)).
    Ak by Google skutočne disponoval algoritmami, ktoré spoľahlivo odfiltrujú napr. nakúpené odkazy, nepotreboval by za ich predaj/nákup weby penalizovať.

    Avšak Google stále tvrdšie bojuje za to, aby boli kúpené odkazy označené ako nofollow. To ma privádza k jedinému záveru: niektoré neprirozené odkazy dokáže rozpoznať, ale mnohé stále nie. Predsa len, strojovo zistiť, či je článok platený, je často nemožné.
    A keďže je v záujme vyhľadávačov, aby platené odkazy neprenášali žiadnu váhu, usudzujem, že odkazy s nofollow sú pre vyhľadávače bezcenné.

  6. Jiří Šubr
    Jiří Šubr 25.2.2013 at 11.09 |

    Informativní článek, ale přesto úplně zbytečný. Google na svých stránkách prohlásil: „Tyto odkazy obecně nejsou sledovány. To znamená, že Google na tyto odkazy nepřevádí hodnocení PageRank ani zakotvený text. Použití atributu nofollow v podstatě způsobí, že cílové odkazy vypustíme z celkového grafu webu. Cílové stránky se přesto mohou zobrazit v našem indexu, pokud na ně odkazují další stránky bez označení nofollow nebo jsou-li adresy URL odeslány společnosti Google v souboru Sitemap. Rovněž upozorňujeme, že jiné vyhledávače mohou s atributem nofollow zacházet mírně odlišným způsobem.“

    Google na tyto odkazy nepřevádí hodnocení PR (to nám je jedno) ani zakotvený text (to už trošku vadí, ale není to alfa omega). Cílové stránky se přesto mohou zobrazit v indexu (stačí buď jeden dofollow odkaz nebo stránky přidat ručně popř. do sitemapy).

    Atribut nofollow měl zabránit, jak je v článku zmíněno, spamům, kdy šlo především o umělé zvyšování GPR. Právě proto Google taky doporučuje veškeré odkazy prodávat jako nofollow, protože je to opět mnohdy hra s umělým navyšováním GPR.

    Cíl nofollow je tedy zabránit umělému navyšování hodnoty GPR, což se Google podařilo. Tyto odkazy opravdu nezvyšují GPR. Ovšem efekt klasického zpětného odkazu, který přivede návštěvníky a pochází z autoritativního zdroje, normálně funguje tak jako tak. A tento odkaz také posílí váš web jako každý jiný odkaz z autoritativního zdroje, jen vašemu webu nepředá hodnotu GPR, což je úplně jedno, protože je stejně k ničemu.

  7. Lukáš Krejča
    Lukáš Krejča 25.2.2013 at 11.50 |

    Díky za článek Martine, k podobnému výsledku – i když s trochu jinými argumenty – jsem došel ve svém článku ze září – http://www.lukask.cz/2012/09/jsou-nofollow-odkazy-prinosem-pro-seo/

  8. Radek Novák
    Radek Novák 25.2.2013 at 12.13 |

    A není lepší z pozice google říkat, že nofollow nesleduje a přitom je potichu brát také v úvahu?

  9. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 26.2.2013 at 12.49 |

    Marťas, jsme ve shodě. Je třeba na odkazy nekoukat optikou ranků a pozic, ale optikou selského rozumu (má koho můj odkaz na dané stránce oslovit?) a referred trafficu.

    Jinak krásně sepsáno, budu odkazovat :-)

  10. Yuhů
    Yuhů 26.2.2013 at 17.22 |

    Odkazy vyhledávače používají zejména pro pět věcí:

    1. nalezení nových (odkazovaných) URL robotem
    2. výpočet statických ranků z odkazové sítě (pouze z ní nebo také z ní)
    3. kvantitativní výpočet relevance relace term x cílová stránka
    (případně téma x cílová stránka, případně téma x cílový web, téma x
    zdrojová stránka apod. apod.)
    4. kvalitativní informace o relaci term x cílová stránka, zejména v
    situacích, kdy na cílové stránce term není. Jinak řečeno doplňování
    slov do cílových stránek.
    5. kvalita a spammovitost odkazujících a odkazovaných stránek

    Aby debata o nofollow měla nějaký smysl, měla by se vést odděleně pro
    těchto pět situací. Pokud bych měl odpovědět na otázku, při kterých
    vyhledávače používají odkazy s nofollow, odpověděl bych to asi takto:

    1. hledání nových url: NE, zejména protože vyhledávač jich má sám
    dost, tak nemá cenu sledovat URL, o kterých sami autoři říkají, že jim
    nevěří
    2. výpočet ranků: NE, ale někdy ANO, protože jakmile jsou jednou
    invertované odkazy, tak je velmi snadné spočítat mnoho variant ranku s
    různými vahami odkazů podle různých signálů. V praxi myslím vychází
    lépe odkazy s nofollow zahazovat, ale ještě lépe je pustit do výpočtu
    různé verze signálů, ať se mezi sebou pomlátí sami.
    3. výpočet relevance je magie. Obecně se dá říct, že v konkurenčních
    tématech je odkazů děsně moc, takže nějaké filtrování přes nofollow s
    tím úplně nezahýbe, takže v praxi je lepší přístup NE. V
    nekonkurenčních tématech je odkazů málo, takže tam do výpočtu
    nofollow odkazy rád pouštím, ale tahle slova a dotazy skoro nikoho z
    vás, kdo toto čtete, nezajímají, takže si můžete pamatovat odpověď NE.
    4. doplňování slov do stránek z odkazů: jak kdy, pro správnou odpověď
    bych musel studovat konkrétní neuronovky. Myslím, že spíše ANO. Pro
    SEOisty tohle není důležitá parketa, protože je jednodušší ta slova do
    cílové stránky prostě dopsat. Je to důležité pro špatně optimalizované
    stránky.
    5. ano, pro výzkum spamu, přirozenosti odkazů a klasifikací stránek je
    existence nofollow odkazů důležitá. Nehledejte v tom ale žádnou velkou
    magii nebo úmysly, prostě se naflákají signály a nechají se, ať se
    poperou na ručně označkovaných datech.

  11. Franta
    Franta 27.2.2013 at 11.10 |

    výborný článek, jsem přesvědčen že nofollow odkazy mají vliv na SEO

  12. Tomáš Karban
    Tomáš Karban 28.2.2013 at 7.56 |

    Trefný článek, se kterým souhlasím. Nofollow podle mě nehraje roli. Naopak si myslím, že řada nepřirozených (hlavně nakoupených) odkazů je bez nofollow a naopak spoustu přirozených odkazů (v diskuzích ap.) má parametr nofollow.

  13. Vladimír Přichystal

    A mimochodem, všimli jste si, kolik na tento článek vede externích odkazů? Ne? A proč by si toho měly všímat vyhledávače? :) Třeba protože jsou to vyhledávače, které nechtějí číst, ale doporučovat nejkvalitnější obsah… ;-)

    Jinak super článek. Díky.

  14. Vlastik
    Vlastik 6.3.2013 at 12.19 |

    Zcela souhlasim s poslednim odstavcem.Myslim si ze robot se snazi zaindexovat co nejvice stran a indexaci i nofollow toho docili.

  15. anakin
    anakin 8.3.2013 at 18.22 |

    Nofollow určitě svůj vliv mají, možná se tento parametr používá jako jeden z kvalitativních ukazatelů hodnoty odkazu.

Komentáře jsou uzavřeny.