Jediný správný způsob zjištění pozice v Google

Zjišťujete své pozice přímo v SERP Google, nebo přes nějaké nástroje třetích stran? Pak si přečtěte, proč je zjišťujete špatně.

„Jsem na třetí pozici na <slovo>, a přitom mám s ohledem na jeho hledanost minimální návštěvnost.“ nebo „Jsme na šesté pozici v Google a…<doplňte, co uznáte za vhodné>“. Tyto věty vídám na internetu a slýchám od klientů stále častěji. S pozicemi v Google to ale není tak, jak to vypadá.

Tento článek píši:

V článku najdete: a) jediný správný způsob měření, b) špatné způsoby měření a c) vysvětlení, proč tomu tak je.

Než začnete číst, doporučuji se zamyslet, zda a jaký má pro vás měření pozic jako takové vlastně smysl. Možná přijde vhod článek Proč pořád měříte své SEO pozicemi? od Martina Snížka.

Jediný správný způsob zjištění pozic v Google

Reálné pozice v Google zjistíte pouze přes Google Webmaster Tools. Nikde jinde. Jak na to?

  1. přihlaste se do Webmaster Tools
  2. pokud pod účtem máte více webů, vyberte ten, který vás zajímá (samozřejmě předpokládám, že web, o který se zajímáte, už ve Webmaster Tools máte)
  3. klikněte na záložku „Provoz“ a pak na „Vyhledávací dotazy“

Pak uvidíte něco takového:

screenshot z Webmaster Tools s ukázkou pozic

obr.1: V Google Webmaster Tools uvidíte podobnou tabulku. Tohle je jediné místo, kde můžete zjistit své pozice v Google. Je zde uveden dotaz, počet jeho zobrazení, počet prokliků, CTR (Clickthrough rate neboli míra prokliku) a průměrná pozice.

Jednotlivá slova z této tabulky si pak můžete „rozkliknout“ a podívat se na jejich vývoj a podrobnější statistiky. Vypadá to takhle:

Screenshot detailu slova v Google Webmaster Tools

obr.2: Detail slova „microsite“. Zobrazuje četnost zobrazení stránky mého webu po zadání tohoto dotazu na různých pozicích, počet prokliků a CTR. Všimněte si také sloupce „stránka“ – Google nemusí na daný dotaz zobrazovat jen jednu stránku vašeho webu, stránek zde může být více.

Pokud tedy z nějakého důvodu chcete zjistit pozici svých stránek na nějaké slovo v Google, pak jedině tady. Jestli vás zaráží, proč je zobrazeno několik naprosto odlišných pozic, čtěte dále, především pro vás je článek psán.

Poznámka: Ve Webmaster Tools máte k dispozici i další možnosti práce s klíčovými slovy. Jen namátkou – můžete si například nechat nejvýznamnější stránky webu s dotazy, na které se zobrazují, můžete si zobrazit dotazy se „změnou“, tedy takové, u kterých během zvoleného časového období došlo k nějakým změnám, lze si zobrazit pozice v jednotlivých lokalitách, na jednotlivých zařízeních a podobně. To by ale bylo téma na zvláštní článek – sem se nám bohužel nevejde.

Špatné způsoby měření pozic v Google

Pojďme se podívat, jaké špatné způsoby možná i vy používáte při měření pozic svých stránek.

Jako modelový příklad si představme, že chceme zjistit pozici EasySupport.cz na dotaz „prodej firem“. Pro lepší pochopení si ale nejdříve ukažme, jaká je realita podle Webmaster Tools.

Dotaz prodej firem ve Webmaster Tools

obr.3: Jak můžete vyčíst z těchto údajů, Google nám na dotaz „prodej firem“ zobrazuje hlavní stránku webu. Její průměrná pozice je 14, ale jinak se zobrazuje na první až třetí a dalších stránkách, na různých pozicích.

Tak, současnou situaci známe. Teď si ukažme špatné způsoby měření:

Špatný způsob 1: Přímé zadání do Google a vyhledání „pozice stránky“

Jste si po shlédnutí výše uvedených obrázků jisti, že přímým zadáním slova do Google a vyhledáním svého odkazu zjistíte něco, co má vypovídací hodnotu? Pojďme si takové „měření“ demonstrovat na několika menších testech, které ukáží, nakolik se různí „pozice“ za různých okolností.

Test první: zadávám Googlu dotaz „prodej firem“ pomocí prohlížeče, který běžně používám (Google Chrome). Jsem přihlášený pod svým Google účtem. Používám české Windows, hledám ze Slovenska, kde bydlím.

Výsledky po zadání KW "prodej firem"

obr.4: Výborně, jsme první na „prodej firem“, chtělo by se říci. Tuto chybu ale dělá řada majitelů webů. Tento výsledek vidím prakticky pouze já. Podívejte se na další testy.

Test druhý: stejná situace jako v předchozím případě (prohlížeč Google Chrome, dotaz „prodej firem“), jen jsem se odhlásil ze svého účtu Google. Najednou výsledek z požadovaného webu vidím až na druhé stránce na páté pozici. Trochu rozdíl, že?

Výsledky Google po odhlášení z Google účtu

obr.5: Stačilo se odhlásit z Google účtu a výsledky jsou hned úplně jiné. Nyní jsem na „patnácté pozici“.

Test třetí: otvírám prohlížeč Firefox, který běžně nepoužívám. Nejsem přihlášen pod svým Google účtem. Zadávám Googlu dotaz  „prodej firem“. Jako v předchozím případě, opět nacházím web na páté pozici na druhé stránce. Podívejte se ale, jak se oproti druhému testu různí okolní výsledky.

Výsledky Google s použitím prohlížeče Firefox

obr.6: Opět pátá pozice na druhé stránce. Podívejte se ale na okolní výsledky a srovnejte je s obrázkem v druhém testu.

 Test čtvrtý: poprosil jsem přítelkyni, aby ze svého počítače (slovenská lokalizace systému i prohlížeče) dala v Google.cz hledat „prodej firem“. Testovaný web našla na první stránce na šesté pozici.

Hledání ze slovenského počítače se slovenským Google Chrome

obr.7: První strana, šestá pozice. Opět úplně jiné výsledky než u předchozích testů.

Poznámka: Veškeré hledání proběhlo ze Slovenska. Já jsem použil svůj počítač s českou lokalizací systému i prohlížeče, přítelkyně také svůj – se slovenskou lokalizací systému a prohlížeče. Kdybychom tyto dotazy hledali na svých počítačích třeba z Prahy, je téměř jisté, že opět uvidíme odlišné výsledky.

To byl první špatný způsob měření, kdy majitel/správce webu do vyhledávače zadá konkrétní dotaz a najde, „na jaké pozici je“. Jak vidíte, moc toho zjistit nemůže, maximálně si své „měření“ vyloží úplně špatně, třeba podle prvního testu, a bude si pochvalovat, jak je na tom dobře. To je asi nejčastější příklad, což vidím nejen na dotazech klientů, ale pěkně to ilustruje i v začátku článku odkazovaná diskuze na JakPsátWeb. Majitel webu z diskuze k měření pozic používal nejen manuální kontrolu, kterou jsem použil v testech, ale také placené programy, programy zdarma, anonymizéry, kontrolu pomocí několika dalších uživatelů atd. A přesto pomocí toho nic nezjistil.

Špatný způsob 2: Měření přes externí nástroje

Na internetu najdete řadu nástrojů pro měření pozic. Placených, i zdarma. Chybou těchto nástrojů však je, že způsob jejich měření pozice se nijak neliší od způsobu, popsaného před chvilkou, tedy kdy klíčové slovo zadá sám uživatel a dokliká se k němu. Tyto nástroje dělají prakticky to samé (položí vyhledávači dotaz a vyhledají pozici požadované stránky), jen to dělají rychleji. To, co zjistí, pak uživateli zobrazí.

Popsali jsme si čtyři různé testy. Případů, kdy Google na stejný dotaz poskytne různým uživatelům na různých počítačích odlišné výsledky, bychom našli několikanásobně více. Vy však tím, že měření pozice zadáte nějakému nástroji, získáte opět jen jeden z těchto výsledků – užitná hodnota je tedy opět nulová.

Schválně jsem zkusil první nástroj, na který jsem narazil (http://www.seonastroje.cz).

Výsledek měření SEOnastroje.cz

obr.8: Výsledek měření externím nástrojem. Schválně porovnejte s obrázkem z Webmaster Tools (obr.3). Screenshot ze seonastroje.cz

Poznámka: To, že se v tomto případě téměř shoduje průměrná pozice uvedená na obr.3 a pozice zaměřená na obr. 8 je pouze náhoda. U jiných dotazů, které jsem testoval, se průměrná pozice stránky uváděná ve Webmaster Tools a hodnota zaměřená externím nástrojem lišily výrazně více.

Co vám tedy údaje z podobných měřičů řeknou? Ano, správně – vůbec nic.

Proč jsou výsledky tak různé?

Protože Google při zobrazování výsledků uživatelům zahrnuje mnoho různých různých faktorů, pomocí kterých se snaží výsledky přizpůsobit uživateli „na míru“. Čím více dat o uživateli má (nebo si myslí, že má), tím odlišnější jsou zobrazené výsledky od průměrných hodnot – to můžete vidět v prvním testu (obr. 4), kdy jsem hledal přihlášený ve svém Google účtu.

Teď to napíši trochu zjednodušeně, ale Google zde zohledňuje takové věci, jako je lokace, ze které hledáte, vaše zvyklosti (chodíte na nějakou stránku častěji?), doporučení vašich přátel v sociáních sítích, svou roli hraje i to, které datacentrum Google pro uživatele zrovna zajišťuje zobrazení výsledků a řada dalších faktorů.

Přečtěte si, Jak Google přizpůsobuje výsledky jednotlivým uživatelům na diskuzi JakPsatWeb.cz

Co z toho všeho vyplývá?

Že pokud už z nějakého důvodu potřebujete zjistit, jak si stojíte v Google na to které slovo, můžete to přesně zjistit pouze ve Webmaster Tools.

Nespoléhejte se na žádné externí nástroje nebo „ruční“ měření, které vám s ohledem na výše uvedené prostě nemohou dát žádné užitečné údaje.

Pokud vám článek pomohl nebo si myslíte, že by mohl pomoci někomu dalšímu, budu rád, když jej sdílením doporučíte ostatním – díky:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

19 komentářů

  1. Richard
    Richard 22.9.2012 at 15.04 |

    Pěkný článek, jen si opravte odkaz na easysupport ;-)

  2. Arar
    Arar 22.9.2012 at 15.43 |

    Děkuji za zmínku webu http://www.seonastroje.cz. Jen přiblížím, jak se přes něj pozice měří – je napojen na cca 80 různých českých IP adres a dotazy pokládá rozloženě z jiných adres, aby se co nejvíce eleminovala situace, že jedné IP adrese začne přizpůsobovat výsledky. Pozice na slovenském Googlu se měří z 10 SK IP adres, aby se zobrazovala pravděpodobná pozice ze Slovenska. Vím, že se pozice zobrazuje komukoliv jiná, ale alespoň se snažíme zabránit velkým výkyvům.

    Nevím, jestli bych do typů špatného měření pozice dával měření s přihlášením ke Googlu účtu. Je to spíše neznalost, než chybné měření, ale alespoň se provádí osvěta (což je dobře). Někdy nám potenciální klienti říkali, že jsou na skvělých pozicích na Googlu na strašně moc slov, ale zjistilo se, že jsou jen přihlášeni ke svému účtu a že ve skutečnosti jsou na tom mnohem hůře. Alespoň bylo co zlepšovat.

  3. Kvasnička Jan
    Kvasnička Jan 22.9.2012 at 16.03 |

    Krásná modelová situace, kdy jsou uživatelé přihlášení ke svému Google účtu a pak se „chlubí“, jak jsou na tom dobře. Toto jsem zažil několikrát. A pak to „smutné vystřízlivění“, když se z něj odhlásí. Navíc pro mnohé je pozice ve vyhledávání „přece ten nejdůležitější faktor“, ale už se nekoukají na to, zda jim to přivedlo návštěvníky a zda se někteří z nich staly zákazníky. Opravdu moc pěkně sepsané.

  4. dysm.
    dysm. 22.9.2012 at 16.53 |

    Jen je zajímavý/matoucí, že v přehledu „Vyhledávací dotazy“ jsou jiný hodnoty průměrné pozice než po rozkliku dotazu.

  5. Miroslav Sedlák
    Miroslav Sedlák 22.9.2012 at 19.42 |

    Jen doplním, že „prodej firem“ mám taky na druhé stránce na 6 pozici. Měřeno jak s přihlášením, tak bez přihlášení. Lokace Brno.

  6. Sarka
    Sarka 23.9.2012 at 9.40 |

    U nás ve firmě se stále hodnotí úspěšnost SEO dle měření pozic ve vyhledavačích a to pomocí SW Advanced Web Ranking. Když jsem vznášela protesty proti relevanci výsledků založenou právě na personalizaci výsledků Google, provedli jsme ověřovací test. Vytvořili jsme podobně jako zde v článku dvě rozdílné situace a změřili přes AWR pozice v jednu chvíli. Výsledky se nelišily.

    Nevím jak AWR funguje, ale asi to bude na stejném principu, jako psal ARAR. Pro zajímavost ale zkusím porovnat výsledky z AWR a statistik GWT a uvidím :)

    Každpádně díky za článek!

  7. Martin Henych
    Martin Henych 24.9.2012 at 7.52 |

    Skvělý článek! Jen tak dále.

  8. Jiří Komár
    Jiří Komár 24.9.2012 at 8.33 |

    Díky za super článek a za osvětu. U svých klientů se taky snažím vymýtit to, že pozice je to nejdůležitější a myslím že docela úspěšně. Většinou se snažím ukázat reálné příjmy z daného slova a rázem klient už uvažuje jinak.

  9. Radek
    Radek 24.9.2012 at 12.01 |

    Výborně. Už mě taky nebaví klientům neustále vysvětlovat, jak je to s těmi pozicemi doopravdy. Bohužel řada klientů to snad ani slyšet nechce.

  10. Jiří Koutný
    Jiří Koutný 24.9.2012 at 12.02 |

    Souhlasím, že měření přes Webmaster tools je přesnější. Má ale několik ale:

    * Co když chci měřit pozice slova, která ve Webmaster tools není?
    * Jak mám udělat, když chci vidět jen výsledky lidí, co hledají z Česka (Google.cz)?
    * Co mám dělat, když chci zjistit pozice konkurence?
    * …našli bychom další

    Neházejte prosím všechny nástroje na měření pozic do jednoho pytle. My v Collabimu si dáváme hodně pozor, aby naměření pozice byly co nejpřesnější. Např:

    * nepoužíváme personalizaci (parametr pws=0)
    * stahujeme SERP po 10 výsledcích jako běžní uživatelé (to AFAIK dělá jen málo nástrojů),
    * při pokládání dotazu do Google explicitně definujeme, pro kterou zemi chceme zobrazit výsledky(parametr gl=CZ)
    * a mnoho dalšího.

    Na závěr ještě řeknu to, co opakuji všem našim klientům. U pozic, stejné jako u měření návštěvnosti nejde o absolutní čísla, ale o trendy. Pozice někdy fluktuují, stejně jako Google Analytics někdy podměřuje. Důležité je pouze to, jestli dlouhodobě rostou nebo ne.

    (Poznámka Martin Kolčaba, 22.10.2013 – Jirka Koutný na blogu Collabimu publikoval články o svém pohledu na měření, mrkněte na ně:
    Záludnosti při měření pozic v Google 1. část a 2. část)

  11. Lukas Krejca
    Lukas Krejca 25.9.2012 at 7.24 |

    U WT vidím velký nedostatek v tom, že neodlišuje české / zahraniční vyhledávání, jak popisuje Jirka Koutný. Když například vezmu název webu (a fakt, že většina českých webů působí pouze na českém trhu), tak v ČR je takřka nezaměnitelný a figuruje na první pozici, což je nejčastější pozice dle WT. Na 2. nejčastější pozici (rozdíl pouhých 10%) je Třetí nebo další stránka.

    Tam se dá předpokládat, že jsou to zahraniční vyhledávání, které mě ale v podstatě nezajímají, a když mi pak v přehledu WT napíše průměrnou pozici na název webu 26, tak to pro mě není použitelný údaj.

    Souhlasím ale, že vysvětlit, že se může stát, že jeho web vidí každý člověk trošku někde jinde, je těžká záležitost (podobné je to např. když hledají svoje bannery nebo text. inzeráty v AdWords)…

  12. Rosta
    Rosta 26.9.2012 at 5.40 |

    U nás ve firmě používám Rank Tracker z SEO Power Suite (podle referencí docela důvěryhodný) a opravdu mně zajímá jen směr jakým se pozice vyvíjí. Orientovat se na absolutní pozice je opravdu nesmysl. Jen by mě zaráží, že tu nepadlo ani slovo o seznamu.

  13. Jiří Koutný
    Jiří Koutný 26.9.2012 at 6.52 |

    Seznam nemá personalizaci, ani jiné vlastnosti, které by rank checkerům komplikovaly měření pozic.

  14. Marek Bohacek
    Marek Bohacek 5.10.2012 at 19.26 |

    Chcem sa spýtať, máte skúsenosť s meraním cez collabim.com?
    Ďakujem.

Komentáře jsou uzavřeny.