Zjišťujete své pozice přímo v SERP Google, nebo přes nějaké nástroje třetích stran? Pak si přečtěte, proč je zjišťujete špatně.
„Jsem na třetí pozici na <slovo>, a přitom mám s ohledem na jeho hledanost minimální návštěvnost.“ nebo „Jsme na šesté pozici v Google a…<doplňte, co uznáte za vhodné>“. Tyto věty vídám na internetu a slýchám od klientů stále častěji. S pozicemi v Google to ale není tak, jak to vypadá.
Tento článek píši:
- abych nemusel stále hledat diskuzi Malá návštěvnost na prvním místě na Goodle.de na diskuze.JakPsátWeb.cz , kde se problém měření pozic v Google řešil a ve které sice je odpověď, ale když na ni chci odkázat, musím k tomu vždy psát vysvětlující text
- abych na něj, stejně jako ostatní, mohl bez vysvětlování odkazovat, až se někdo někde zase zeptá na měření pozic v Google (viz minulý článek Jak „užitečný obsah“ pomáhá k získávání odkazů?)
V článku najdete: a) jediný správný způsob měření, b) špatné způsoby měření a c) vysvětlení, proč tomu tak je.
Než začnete číst, doporučuji se zamyslet, zda a jaký má pro vás měření pozic jako takové vlastně smysl. Možná přijde vhod článek Proč pořád měříte své SEO pozicemi? od Martina Snížka.
Jediný správný způsob zjištění pozic v Google
Reálné pozice v Google zjistíte pouze přes Google Webmaster Tools. Nikde jinde. Jak na to?
- přihlaste se do Webmaster Tools
- pokud pod účtem máte více webů, vyberte ten, který vás zajímá (samozřejmě předpokládám, že web, o který se zajímáte, už ve Webmaster Tools máte)
- klikněte na záložku „Provoz“ a pak na „Vyhledávací dotazy“
Pak uvidíte něco takového:

Jednotlivá slova z této tabulky si pak můžete „rozkliknout“ a podívat se na jejich vývoj a podrobnější statistiky. Vypadá to takhle:

Pokud tedy z nějakého důvodu chcete zjistit pozici svých stránek na nějaké slovo v Google, pak jedině tady. Jestli vás zaráží, proč je zobrazeno několik naprosto odlišných pozic, čtěte dále, především pro vás je článek psán.
Poznámka: Ve Webmaster Tools máte k dispozici i další možnosti práce s klíčovými slovy. Jen namátkou – můžete si například nechat nejvýznamnější stránky webu s dotazy, na které se zobrazují, můžete si zobrazit dotazy se „změnou“, tedy takové, u kterých během zvoleného časového období došlo k nějakým změnám, lze si zobrazit pozice v jednotlivých lokalitách, na jednotlivých zařízeních a podobně. To by ale bylo téma na zvláštní článek – sem se nám bohužel nevejde.
Špatné způsoby měření pozic v Google
Pojďme se podívat, jaké špatné způsoby možná i vy používáte při měření pozic svých stránek.
Jako modelový příklad si představme, že chceme zjistit pozici EasySupport.cz na dotaz „prodej firem“. Pro lepší pochopení si ale nejdříve ukažme, jaká je realita podle Webmaster Tools.

Tak, současnou situaci známe. Teď si ukažme špatné způsoby měření:
Špatný způsob 1: Přímé zadání do Google a vyhledání „pozice stránky“
Jste si po shlédnutí výše uvedených obrázků jisti, že přímým zadáním slova do Google a vyhledáním svého odkazu zjistíte něco, co má vypovídací hodnotu? Pojďme si takové „měření“ demonstrovat na několika menších testech, které ukáží, nakolik se různí „pozice“ za různých okolností.
Test první: zadávám Googlu dotaz „prodej firem“ pomocí prohlížeče, který běžně používám (Google Chrome). Jsem přihlášený pod svým Google účtem. Používám české Windows, hledám ze Slovenska, kde bydlím.

Test druhý: stejná situace jako v předchozím případě (prohlížeč Google Chrome, dotaz „prodej firem“), jen jsem se odhlásil ze svého účtu Google. Najednou výsledek z požadovaného webu vidím až na druhé stránce na páté pozici. Trochu rozdíl, že?

Test třetí: otvírám prohlížeč Firefox, který běžně nepoužívám. Nejsem přihlášen pod svým Google účtem. Zadávám Googlu dotaz „prodej firem“. Jako v předchozím případě, opět nacházím web na páté pozici na druhé stránce. Podívejte se ale, jak se oproti druhému testu různí okolní výsledky.

Test čtvrtý: poprosil jsem přítelkyni, aby ze svého počítače (slovenská lokalizace systému i prohlížeče) dala v Google.cz hledat „prodej firem“. Testovaný web našla na první stránce na šesté pozici.

Poznámka: Veškeré hledání proběhlo ze Slovenska. Já jsem použil svůj počítač s českou lokalizací systému i prohlížeče, přítelkyně také svůj – se slovenskou lokalizací systému a prohlížeče. Kdybychom tyto dotazy hledali na svých počítačích třeba z Prahy, je téměř jisté, že opět uvidíme odlišné výsledky.
To byl první špatný způsob měření, kdy majitel/správce webu do vyhledávače zadá konkrétní dotaz a najde, „na jaké pozici je“. Jak vidíte, moc toho zjistit nemůže, maximálně si své „měření“ vyloží úplně špatně, třeba podle prvního testu, a bude si pochvalovat, jak je na tom dobře. To je asi nejčastější příklad, což vidím nejen na dotazech klientů, ale pěkně to ilustruje i v začátku článku odkazovaná diskuze na JakPsátWeb. Majitel webu z diskuze k měření pozic používal nejen manuální kontrolu, kterou jsem použil v testech, ale také placené programy, programy zdarma, anonymizéry, kontrolu pomocí několika dalších uživatelů atd. A přesto pomocí toho nic nezjistil.
Špatný způsob 2: Měření přes externí nástroje
Na internetu najdete řadu nástrojů pro měření pozic. Placených, i zdarma. Chybou těchto nástrojů však je, že způsob jejich měření pozice se nijak neliší od způsobu, popsaného před chvilkou, tedy kdy klíčové slovo zadá sám uživatel a dokliká se k němu. Tyto nástroje dělají prakticky to samé (položí vyhledávači dotaz a vyhledají pozici požadované stránky), jen to dělají rychleji. To, co zjistí, pak uživateli zobrazí.
Popsali jsme si čtyři různé testy. Případů, kdy Google na stejný dotaz poskytne různým uživatelům na různých počítačích odlišné výsledky, bychom našli několikanásobně více. Vy však tím, že měření pozice zadáte nějakému nástroji, získáte opět jen jeden z těchto výsledků – užitná hodnota je tedy opět nulová.
Schválně jsem zkusil první nástroj, na který jsem narazil (http://www.seonastroje.cz).

Poznámka: To, že se v tomto případě téměř shoduje průměrná pozice uvedená na obr.3 a pozice zaměřená na obr. 8 je pouze náhoda. U jiných dotazů, které jsem testoval, se průměrná pozice stránky uváděná ve Webmaster Tools a hodnota zaměřená externím nástrojem lišily výrazně více.
Co vám tedy údaje z podobných měřičů řeknou? Ano, správně – vůbec nic.
Proč jsou výsledky tak různé?
Protože Google při zobrazování výsledků uživatelům zahrnuje mnoho různých různých faktorů, pomocí kterých se snaží výsledky přizpůsobit uživateli „na míru“. Čím více dat o uživateli má (nebo si myslí, že má), tím odlišnější jsou zobrazené výsledky od průměrných hodnot – to můžete vidět v prvním testu (obr. 4), kdy jsem hledal přihlášený ve svém Google účtu.
Teď to napíši trochu zjednodušeně, ale Google zde zohledňuje takové věci, jako je lokace, ze které hledáte, vaše zvyklosti (chodíte na nějakou stránku častěji?), doporučení vašich přátel v sociáních sítích, svou roli hraje i to, které datacentrum Google pro uživatele zrovna zajišťuje zobrazení výsledků a řada dalších faktorů.
Přečtěte si, Jak Google přizpůsobuje výsledky jednotlivým uživatelům na diskuzi JakPsatWeb.cz
Co z toho všeho vyplývá?
Že pokud už z nějakého důvodu potřebujete zjistit, jak si stojíte v Google na to které slovo, můžete to přesně zjistit pouze ve Webmaster Tools.
Nespoléhejte se na žádné externí nástroje nebo „ruční“ měření, které vám s ohledem na výše uvedené prostě nemohou dát žádné užitečné údaje.
Pokud vám článek pomohl nebo si myslíte, že by mohl pomoci někomu dalšímu, budu rád, když jej sdílením doporučíte ostatním – díky:
Pěkný článek, jen si opravte odkaz na easysupport 😉
díky za upozornění, Richarde, to se mi bohužel stává pravidelně… 🙂 Opraveno.
Děkuji za zmínku webu http://www.seonastroje.cz. Jen přiblížím, jak se přes něj pozice měří – je napojen na cca 80 různých českých IP adres a dotazy pokládá rozloženě z jiných adres, aby se co nejvíce eleminovala situace, že jedné IP adrese začne přizpůsobovat výsledky. Pozice na slovenském Googlu se měří z 10 SK IP adres, aby se zobrazovala pravděpodobná pozice ze Slovenska. Vím, že se pozice zobrazuje komukoliv jiná, ale alespoň se snažíme zabránit velkým výkyvům.
Nevím, jestli bych do typů špatného měření pozice dával měření s přihlášením ke Googlu účtu. Je to spíše neznalost, než chybné měření, ale alespoň se provádí osvěta (což je dobře). Někdy nám potenciální klienti říkali, že jsou na skvělých pozicích na Googlu na strašně moc slov, ale zjistilo se, že jsou jen přihlášeni ke svému účtu a že ve skutečnosti jsou na tom mnohem hůře. Alespoň bylo co zlepšovat.
Arare, díky za skvělý komentář a osvětlení fungování měření SEOnástrojů. I přes tuto metodiku měření se výsledky SEO nástrojů a údaje z Google značně liší (v uvedeném případě ne, ale u dalších testovaných slov byl rozdíl seonástroje (i jakékoli jiné nástroje) vs. GWT až o 30 pozic).
K hledání s přihlášeným Google účtem – určitě sem patří. Máš pravdu, že jde spíše o neznalost, ale neznalost to je i v případě, kdy někdo měří pozice sice odhlášený, ale stále „manuálně“.
Krásná modelová situace, kdy jsou uživatelé přihlášení ke svému Google účtu a pak se „chlubí“, jak jsou na tom dobře. Toto jsem zažil několikrát. A pak to „smutné vystřízlivění“, když se z něj odhlásí. Navíc pro mnohé je pozice ve vyhledávání „přece ten nejdůležitější faktor“, ale už se nekoukají na to, zda jim to přivedlo návštěvníky a zda se někteří z nich staly zákazníky. Opravdu moc pěkně sepsané.
Jen je zajímavý/matoucí, že v přehledu „Vyhledávací dotazy“ jsou jiný hodnoty průměrné pozice než po rozkliku dotazu.
Jen doplním, že „prodej firem“ mám taky na druhé stránce na 6 pozici. Měřeno jak s přihlášením, tak bez přihlášení. Lokace Brno.
U nás ve firmě se stále hodnotí úspěšnost SEO dle měření pozic ve vyhledavačích a to pomocí SW Advanced Web Ranking. Když jsem vznášela protesty proti relevanci výsledků založenou právě na personalizaci výsledků Google, provedli jsme ověřovací test. Vytvořili jsme podobně jako zde v článku dvě rozdílné situace a změřili přes AWR pozice v jednu chvíli. Výsledky se nelišily.
Nevím jak AWR funguje, ale asi to bude na stejném principu, jako psal ARAR. Pro zajímavost ale zkusím porovnat výsledky z AWR a statistik GWT a uvidím 🙂
Každpádně díky za článek!
Skvělý článek! Jen tak dále.
Díky za super článek a za osvětu. U svých klientů se taky snažím vymýtit to, že pozice je to nejdůležitější a myslím že docela úspěšně. Většinou se snažím ukázat reálné příjmy z daného slova a rázem klient už uvažuje jinak.
Výborně. Už mě taky nebaví klientům neustále vysvětlovat, jak je to s těmi pozicemi doopravdy. Bohužel řada klientů to snad ani slyšet nechce.
Souhlasím, že měření přes Webmaster tools je přesnější. Má ale několik ale:
* Co když chci měřit pozice slova, která ve Webmaster tools není?
* Jak mám udělat, když chci vidět jen výsledky lidí, co hledají z Česka (Google.cz)?
* Co mám dělat, když chci zjistit pozice konkurence?
* …našli bychom další
Neházejte prosím všechny nástroje na měření pozic do jednoho pytle. My v Collabimu si dáváme hodně pozor, aby naměření pozice byly co nejpřesnější. Např:
* nepoužíváme personalizaci (parametr pws=0)
* stahujeme SERP po 10 výsledcích jako běžní uživatelé (to AFAIK dělá jen málo nástrojů),
* při pokládání dotazu do Google explicitně definujeme, pro kterou zemi chceme zobrazit výsledky(parametr gl=CZ)
* a mnoho dalšího.
Na závěr ještě řeknu to, co opakuji všem našim klientům. U pozic, stejné jako u měření návštěvnosti nejde o absolutní čísla, ale o trendy. Pozice někdy fluktuují, stejně jako Google Analytics někdy podměřuje. Důležité je pouze to, jestli dlouhodobě rostou nebo ne.
(Poznámka Martin Kolčaba, 22.10.2013 – Jirka Koutný na blogu Collabimu publikoval články o svém pohledu na měření, mrkněte na ně:
Záludnosti při měření pozic v Google 1. část a 2. část)
– pak článek slouží především jako informace o tom, že pozice sice jakž takž změřit jde, ale bude to nepřesné.
– v nástroji Webmaster Tools je možnost filtrace podle lokality.
– popravdě moc nevím, proč bych toto měl zjišťovat a jak podobný údaj využiji. Je ale samozřejmě pravda, že přes Webmaster Tools to nezjistím, když ke konkurenčnímu webu nemám přístup.
– to ale neznamená, že měření je díky tomu přesnější. Jsou obory, typicky hlavně IT, kde je personalizace hledajícími využívána většinově.
Jinak s vámi souhlasím, a Collabim svým klientům vždy rád doporučím pokud trvají na tom, že pozice z nějakého důvodu sledovat chtějí. Díky za obsáhlý komentář.
U WT vidím velký nedostatek v tom, že neodlišuje české / zahraniční vyhledávání, jak popisuje Jirka Koutný. Když například vezmu název webu (a fakt, že většina českých webů působí pouze na českém trhu), tak v ČR je takřka nezaměnitelný a figuruje na první pozici, což je nejčastější pozice dle WT. Na 2. nejčastější pozici (rozdíl pouhých 10%) je Třetí nebo další stránka.
Tam se dá předpokládat, že jsou to zahraniční vyhledávání, které mě ale v podstatě nezajímají, a když mi pak v přehledu WT napíše průměrnou pozici na název webu 26, tak to pro mě není použitelný údaj.
Souhlasím ale, že vysvětlit, že se může stát, že jeho web vidí každý člověk trošku někde jinde, je těžká záležitost (podobné je to např. když hledají svoje bannery nebo text. inzeráty v AdWords)…
U nás ve firmě používám Rank Tracker z SEO Power Suite (podle referencí docela důvěryhodný) a opravdu mně zajímá jen směr jakým se pozice vyvíjí. Orientovat se na absolutní pozice je opravdu nesmysl. Jen by mě zaráží, že tu nepadlo ani slovo o seznamu.
Jak píše Jiří Koutný ve svém komentáři, Seznam zatím nepoužívá personalizaci, tam to není tak komplikované.
A slovo o Seznamu tu nepadlo, protože to je článek o pozicích v Google 🙂
Seznam nemá personalizaci, ani jiné vlastnosti, které by rank checkerům komplikovaly měření pozic.
Chcem sa spýtať, máte skúsenosť s meraním cez collabim.com?
Ďakujem.
Zkušenost mám, Collabim je jeden z nástrojů, kterých se článek týká. Prohlédněte si komentář od Jirky Koutného – je samotným provozovatelem Collabimu.