Poznámky ze SEO Restart 2013

V Praze proběhla konference SEO Restart. Věcmi ohledně organizace vás nudit nebudu, v článku najdete postřehy z přednášek, které mne zaujaly.

Poznámka: článek obsahuje myšlenky, které mi připadá dobré předat dál. Nejsou to žádné novinky, ale přišlo mi fajn to sem sepsat. Píši s dvoudenním odstupem a na základě svých poznámek, proto pokud kdokoli z přednášejících najde poznámku, která nebyla myšlena jak jsem ji napsal, ozvěte se mi prosím do komentářů nebo na martin.kolcaba@gmail.com

Honza Tichý (Medio Interactive)

O čem to bylo: Obecné povídání o směřování SEO a takový úvod k celé konferenci.

  • podvádět půjde stále hůř. Google neustále hledá způsoby, jak podvádění odfiltrovat či postihnout.
  • to opravdu zajímavé SEO teprve začíná. Klíčem k úspěchu ve vyhledávání bude silná značka, kterou uživatelé mají rádi, věří jí a mluví o ní.
  • chovejte se tak, jakoby vyhledávače neexistovaly

Pokyny týkající se kvality – základní principy

  • Vytvářejte stránky především pro uživatele, nikoli pro vyhledávače.
  • Neoklamávejte uživatele.
  • Nepoužívejte triky, které mají za cíl zvýšit hodnocení ve vyhledávačích. Obvykle je dobré zamyslet se, zda by vám nevadilo, kdyby se o vašem jednání dozvěděli správci konkurenčního webu nebo zaměstnanci společnosti Google. Další vhodné otázky jsou „Pomáhám tímto svým uživatelům? Dělal(a) bych to, kdyby vyhledávače neexistovaly?“
  • Zamyslete se, co dělá vaše webové stránky jedinečnými, hodnotnými a poutavými. Snažte se, aby vaše stránky oproti ostatním stránkám v oboru vynikaly.

zdroj: Google pokyny pro webmastery

Honza Tichý na SEO restart
Honza Tichý na SEO Restart

Martin Matějka (MartinMatejka.cz)

O čem to bylo: O linkbaitingu v praxi. Pěkná přednáška s konkrétními příklady z Martinova e-shopu SmallCars.cz

  • pochopte své zákazníky. Kdo to je? Jak se typicky chová? Co od vás čeká? Jak ho můžete přimět k interakcím s vaší značkou (ať už přímo na vašem webu nebo na sociálních sítích a jinde).
  • linkbaiting = brandbuilding a naopak. S každým odkazem vzniká povědomí o vaší značce a je dobré být vidět všude, kde to má smysl.
  • na smallcars.cz publikují recenze od svých uživatelů – sběratelů modelů aut. Recenzenty vybírali z řad uživatelů komentujících produkty na shopu.
  • nebojte se dělat neziskové věci – věci, které zdánlivě nic nepřinesou, se mohou velkou měrou zasadit o šíření brandu a tím pádem i šíření zmínek a odkazů. O tom jsem z části psal v článku Jak užitečný obsah pomáhá k budování zpětných odkazů, Martin jako příklad uváděl jejich SmallCars Garáž.
  • snažte se zákazníky zapojit do tvorby obsahu – recenze, komentáře, videa – cokoli je ve vašem oboru možné.
Martin Matějka na SEO restart
Typickým zákazníkem SmallCars.cz je muž, 35 a více let. Ten se rád chlubí, je soutěživý, a neumí moc programovat. Výsledkem těchto poznatků je SmallCars Garáž - umožňuje sběratelům nahrávat modely, které mají doma, a dá jim odkaz, aby se mohli svou sbírkou pochlubit a porovnávat ji s ostatními. A to vše jednoduše, bez znalosti programování.

Tonda Cicvárek (Medio Interactive)

O čem to bylo: Jak vybrat konzultanta a jak je důležité, aby konzultant věděl co nejvíce o klientově podnikání a zákaznících.

  • když vyberete konzultanta, který oboru nerozumí, musíte počítat buďto s tím, že dost času věnuje rešerším, a nebo svůj potenciál nedovede rozvinout naplno, bude dělat chyby plynoucí z neznalosti oboru atd.
  • klienti se skoro nikdy neptají, co konzultant ví o daném oboru, což je chyba. Koukají pouze na „reference“, které jsou často navíc nekonkrétní a moc se z nich nedozví kromě toho, že konzultant pro někoho pracoval.
  • z dlouhodobého hlediska je podle Tondy lepší využít konzultanta či agenturu k vyškolení interních zaměstnanců a následnému dohledu, s čímž souhlasím. Toto téma později více rozvinul Marek Prokop.

Jak řešit výběr konzultanta?

  • a) Vybrat někoho, kdo vašemu oboru rozumí. (v drtivé většině případů nemožné)
  • b) Vybrat někoho, kdo je ochoten do hloubky poznat vaše podnikání a zákazníky a počítat s tím, že mu to zabere nějaký čas.
  • c) Konzultanta využít pro vyškolení svých zaměstnanců, aby se naučili vše, co potřebují, a konzultanta nadále využívat jen jako dohled a případnou pomoc s řešením složitějších problémů.

Pavel Ungr (H1.cz, bloxxter.cz)

O čem to bylo: víceméně opakování toho, co nedělat, jak vypadá špatné SEO a jak ho dělat dobře + několik informací o využívání mikroformátů.

  • přečtěte si Google doporučení pro webmastery. Vhodné nejen pro konzultanty, ale i pro klienty.
  • zatímco dříve se SEO (i když špatné) dalo dělat bez znalosti klienta (webu, podnikání, zákazníků), dnes je to nemožné. Role konzultanta se začíná více omezovat na konzultace, strategie atd., zatímco na klientovi je, aby se řídil doporučeními a zpracovával je.
  • chcete být první? Položte si otázku, zda si to zasloužíte. Uživatel chce kvalitní výsledek z důvěryhodného webu, a vyhledávač mu jej chce umět nabídnout.
  • v budoucnu nebude tak důležité odkud se odkazuje, ale kdo odkazuje. Stále důležitější budou sociální signály a jméno autora, což jsou velmi špatně očůratelné věci.
  •  mluvte ke správným lidem správnou (= jejich) řečí.

Marek Prokop (Prokop Software)

O čem to bylo: zamyšlení nad tím, jakým směrem se ubírá vyhledávání, a to nejen na webu.

  • marketing je vše, kde se zákazník setkává s vaší firmou. Od webu přes zaměstnance až po zkušenosti zákazníků.
  • prodavač se přesunul od pultu na web
  • moderní firma na webu je svým způsobem i vydavatelem. Zatímco prodavač reaguje na konkrétní dotazy zákazníka, vydavatel tyto dotazy předvídá a zákazníka informuje – formou článků, videí, průvodců, aplikací atd.
  • význam práce agentur a konzultantů se bude posouvat od provádění práce ke konzultacím a dohledu nad klientem. Klasická zakázka konzultanta dneška vypadá takto: analýzy > příprava metodiky > příprava podkladů > konzultace > školení klienta a jeho zaměstnanců > dohled.
  • SEO je způsob myšlení a uvažování. Je dobré se zamyslet, jak ho dostat do všech procesů ve firmě.
  • klient by neměl všechnu práci očekávat od konzultanta. Konzultant udává směr – měl by klienta naučit správnému přemýšlení a uvažování, dávat doporučení a držet dohled nad jejich zapracováním. Zapracování je však na klientovi a jeho proškolených zaměstnancích. Kromě toho, že to je pro klienta dlouhodobě levnější, je to i účinnější a do budoucna klíčové.

Tak. Toliko mé poznámky. Časem by měla být dostupná i videa z přednášek, tak je sem snad doplním. Prezentace shánět nebudu, stejně se z nich prd dozvíte.

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

8 komentářů u „Poznámky ze SEO Restart 2013“

  1. Moc pěkná poslední věta – a hromsky pravdivá. Prezentace je k ničemu bez té omáčky. Když jsem ještě učil, snažil jsem se děcka donutit, aby prezentace nebyla o tom, že mi někdo na zdi něco přečte. To si můžu přečíst sám. Číst umím od první třídy.

  2. Jako bych tam byl :). Díky za shrnutí. Nějak mi uteklo, zda budou záznamy z přednášek, takže alespoň nebudu úplně na suchu…

  3. Původně jsem taky chtěl napsat něco podobného, ale teď už to smysl nemá, byl jsi rychlější. Takže díky za ušetřený čas :)

    Co mi v tomto přehledu chybí je info o zajímavé diskusi o Penguinovi 2.0 v podání Pavla. Osobně jsem zatím neřešil žádný postih tohoto formátu, takže to pro mě bylo přínosné. Zejména pak informace, že vyžehlíš-li postih na Google, s největší pravděpodobností budeš řešit propad na Seznamu ;)

    1. Radku, na tohle mám podobný názor, který pronesl Marek ve své přednášce (totiž že se to týká SEO „postaru“), proto jsem Penguina ani nezmiňoval – o těchto věcech si sice držím přehled, několika webům jsem od penalizace taky pomohl, ale jinak mne to nijak zvlášť nebere.

      Jen pro další čtenáře doplním, že Pavel mluvil o tom, že pokud se snaží zbavit web penalizace od Google a snaží se opravit odkazový profil, většinou souběžně s nápravou na Google dochází k propadu na Seznamu – zkrátka proto, že Seznam neumí tak dobře odfiltrovat různé kličky a nekvalitní odkazy, které na něj zatím fungují.

  4. Martine díky za velice dobré shrnutí konference. Ještě bys mohl článek rozvinout a poreferovat o afteru :)

  5. Martine, pěkné shrnutí, díky za něj :-) je vidět, že jsi u mojí přednášky dával pozor a pochopil jsi, jak linkbaiting vnímám ;-) nejde totiž slepě jen o odkazy, ale zejména o pozornost a brand :-) těším se na další ročník..

  6. Pěkné shrnutí, pokud budou časem doplněna i videa určitě velice potěší. Kvalitní obsah, který zákazníkům pomáhá … je vidět, že poznatky z konference aplikuješ rovnou do praxe ;)

Komentáře nejsou povoleny.