Adresáře kategorií do URL produktů nepatří

Ve Facebookové skupině SEOloger: Veřejná diskuse o SEO se objevil dotaz, zda do produktových URL na e-shopech vkládat i adresář kategorie, ve které je produkt zařazen, tak se s vámi podělím o svůj názor.

Nejdříve se ale podívejme na typické způsoby generování produktových URL na e-shopech:

  • nejhoršíexample.com/kategorie/podkategorie/nazev-produktu – obsahuje kompletní cestu k produktu
  • blbý, ale ne nejhorší – example.com/kategorie/nazev-produktu. Přestože je produkt ještě zanořen v nějaké další podkategorii, v URL se zobrazuje jen „hlavní“ kategorie.
    Nebo pak example.com/podkategorie/nazev-produktu, kdy se v URL naopak zobrazuje jen podkategorie, bez hlavní kategorie.
  • jakž takžexample.com/p/nazev-produktu nebo example.com/produkt/nazev-produktu a nebo něco podobného. Tak generují URL produktů některé systémy. Adresář v tomhle případě není kategorie, ale jen odlišení stránky typu „produkt“ v rámci CMS. Tohle jen trochu znepřehlední a prodlouží URL a je samozřejmě lepší to tam nemít, ale jinak vám to větší problémy,  o kterých píšu dál, nezpůsobí. Prostě proto, že adresář se s během času nejspíš hned tak nezmění. Tohoto typu URL se ale článek netýká.
  • nejlepší –  example.com/nazev-produktu

Řídím se jednoduchým pravidlem:

Do produktových URL běžného e-shopu adresáře kategorií nepatří, protože akorát přidělávají práci.

Práci vám nepřidělají hned na začátku, ale postupem času nejspíš jo. Pojďme se podívat jak.

Představte si, že chcete změnit název a adresu (pod)kategorie

Občas je prostě potřeba změnit adresu kategorie. Zařadit ji pod jinou kategorii. Přejmenovat ji. Udělat jich z jedné víc. Zahodit ji, a produkty přeřadit jinam.

Pokud v URL máte adresáře s kategoriemi, s každou změnou adresy kategorie změníte URL klidně až tisícům produktů.

Musíte pak zařídit a ohlídat přesměrování všech URL, vyhledávače budou muset dané URL přeindexovat, nejspíš si naděláte zbytečná interní přesměrování skrze absolutní odkazy na staré URL, a zřejmě se, i přes správná přesměrování, nevyhnete poklesu návštěvnosti. To nechcete.

Naproti tomu když žádný adresář kategorie v URL produktu nemáte? Změna URL stránky kategorie ovlivní jen ji samotnou a nic moc se neděje. (případně ovlivní i na ni navázané stránky filtrů a stránkování, ale to už by byla jiná pohádka)

Chcete produkt zařadit do více kategorií?

Máte produkt v nějaké kategorii, ale hodil by se i do jiných? Pokud v URL produktu nemáte adresář s podkategoriemi, jste, alespoň z hlediska URL, bez problémů.

Produkt můžete zařadit třeba do bambilionu kategorií, můžete ho libovolně přidávat a odebírat z každé z nich, a nic se nestane.

V opačném případě byste museli řešit situace, kdy se k produktu zákazník dokliká nějakou cestou, ale v URL vidí jinou cestu, kam byl produkt zařazen původně.

Ale jasně, tohle není tak velký problém jako ten předchozí, spíš bych to označil za drobnou komplikaci.

Další komplikací pak může být délka URL – obecně se dá říct, že čím kratší (ale srozumitelná), tím lépe. Tomu adresáře kategorií moc nepřispějí.

Jak píšu adresy produktů?

Někdo možná namítne, že pokud mám v URL produktu adresář kategorie, je to přehlednější.

Například z URL /sedaci-soupravy/orlando je jasné, co na ní zhruba bude. S tím souhlasím, ale dá se to řešit i jinak, aniž bych si na e-shopu vytvářel vazbu na nějakou kdysi nastavenou strukturu. Adresa https://www.kasvo.cz/sedaci-souprava-orlando-u/ přece také není k zahození, a s produktem na e-shopu můžu pracovat jak se mi zachce.

Adresy píšu tak, aby byly krátké, ale zároveň srozumitelné. Z URL chci na první pohled zhruba poznat, co se na ní dá najít.

Z důvodů uvedených výše mne štvou e-shopové systémy, které i v roce 2017 mají URL přímo závislou na aktuálním názvu produktu nebo kategorie. Pokud takový systém navíc používá adresáře kategorií v produktových URL, noční můra SEO specialisty je na světě. S každou úpravou názvu se změní i URL, aniž by se tato vazba dala rozpojit. S jedním takovým systémem dělám, a je to peklo. Poskytovateli k dobru budiž aspoň to, že se URL při změně sama přesměruje.

Za ideální považuji řešení, kdy se mi URL stránky produktu/kategorie/článku vygeneruje z jejího názvu, ale mohu si ji libovolně přepsat. Jednou uložená URL se se změnou názvu stránky sama nezmění, byť si ji nadále mohu upravit jak chci.

Tak, to jsem si tak po dvou a půl letech ublognul, tak snad to někomu pomůže.

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO specialista pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

5 komentářů u „Adresáře kategorií do URL produktů nepatří“

  1. Pěkné sepsané, Martine. Vidím to stejně. Je docelo peklo, když se na postarším webu začnou kategorie slučovat, rozdělovat, přejmenovávat a mění se i jejich URL, případně je potřeba všechny správně přesměrovat. Někdy jsou články dostupné vícero způsoby, třeba přes tagy a na některých starších CMS mohou mít URL adres více. Tvé řešení se jeví jako ideální. Jen ještě vymyslet, jak to implementovat 🙂

  2. U eshopů které vytvářím, jsem nakonec po různých pokusech (včetně těch které jsou výše uvedeny :), skončil s variantou /nazev-produktu-popripade-vlastni-url-1002

    Ač je na konci číslovka (ID) nesouvisející s produktem, má to jednu obrovskou výhodu. Zákazníkům se pak může v newsletteru poslat nebo diktovat po telefonu např. web.cz/1002 a ono ho to přesměruje na web.cz/nazev-produktu-popripade-vlastni-url-1002 Stejně tak případné překlepy nebo změny se přesměrují na správnou adresu – jednoduše se to řídí tím ID produktu.

  3. Ako navrhujes riesit napr. omrvinkovu (drobeckovu) navigaciu? Pokial mas referer, tak to je jasne. Ale ked nemas referer, aku kategoriu vlozit do omrvinkovej navigacie? Napr. najnavstevovanejsiu resp. najpredavanejsiu?

    1. Ahoj, těžko říct, projekt od projektu, typicky jednou z těchto variant:

      1) klasickou drobečkovou navigaci nad produkty nezobrazuji, na produktu pak odkazuji na kategorie, do kterých je produkt začleněn

      2) zobrazím klasickou drobečkovou navigaci, kdy mám určenu „prioritní“ kategorii, pod kterou je produkt zařazen.

      3) sleduji referrer

      Univerzální radu na to nemám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *