Práce SEO konzultanta krok za krokem – jak probíhá optimalizace webu?

Součástí poptávek klientů poptávajících SEO často bývá dotaz „A jak tu optimalizaci vlastně děláte? Jak postupujete?“.  To mne přimělo k napsání tohoto článku, který vám ukáže, jak zhruba může vypadat postup při optimalizaci webových stránek a ve zkratce odhalí kroky, které jsou potřeba ke zdárnému dosažení cíle.

DŮLEŽITÁ POZNÁMKA: Konkrétní postup samozřejmě vždy závisí na konkrétním projektu, na kterém se má pracovat. Článek pouze ukazuje, jak to může vypadat – proto i když jsou kroky víceméně společné pro všechny weby, neberte je doslova. Tak. A jak to tedy probíhá?

1.     Ptám se. Hodně se ptám.

Přesněji řečeno, na něco se ptám, a spoustu si toho ověřuji.

Proč jste se rozhodli si najmout SEO konzultanta?

Co si vlastně od optimalizace slibujete a proč si myslíte, že váš web SEO konzultanta potřebuje? Právě v této fázi často zjišťuji, že klienti si pod pojmem SEO představují něco úplně jiného, než dělám. Žádný problém, vše si ujasníme, možná na optimalizaci získáte trochu jiný pohled, než jste měli doteď, a uvidíme, zda se dobereme ke spolupráci.

O jaký web jde?

Už web běží?

  • A jaká je současná návštěvnost, z jakých zdrojů pochází?
  • Jak je na tom s použitelností? Přece se nebudeme snažit vodit nové návštěvníky na web, u kterého je jasné, že jej neumějí používat, že…
  • Jak vypadá jeho současná informační architektura? Na základě čeho byla navržena, a proč je web uspořádán tak, jak je?

Nebo je web teprve v přípravě? (což je mimochodem nejlepší čas, kdy začít se SEO)?

Je SEO tím, co váš web potřebuje? Zadávají lidé sami vyhledávačům dotazy, které mohou vést ke splnění cílů vašeho webu? Ve většině případů optimalizace smysl má, ale už několikrát jsem klientovi řekl, ať své peníze raději využije jinak – byl bych totiž nerad, kdyby se mu mé služby nevyplatily.

Jaké jsou cíle webu? Je cílem například objednávka zboží? Nebo přihlášení do newsletteru? Nebo odeslání rezervačního formuláře? Nebo něco jiného? Cíle mohou být různé.

Jak lze definovat vaši cílovou skupinu? Na koho budeme cílit?

S jakým rozpočtem na optimalizaci počítáte?

Není asi úplně slušné se na něco podobného ptát hned zkraje, nicméně tak v začátku eliminujeme nedorozumění. Nestane se tak, že činnost, o které jste si mysleli, že je jednoduchá a jste ochotni do ní dát do pěti tisíc, nakonec bude stát tisíců padesát. Neztratíme tak cenný čas komunikací. Pokud je váš rozpočet vzhledem k rozsahu webu nízký (*), doporučím vám spíše SEO konzultace. Ale nevykládejte si to špatně a na přibližnou cenu se klidně nezávazně ptejte– za to nic nedáte.

* Rozsah webu a finanční náročnost: pokud provozujete web lokální firmy, jejíž služby uživatelé hledají pod několika málo dotazy a jejíž web se tak vejde do několika stránek, bude cena poměrně nízko. Pokud provozujete e-shop s deseti tisíci položkami v X desítkách kategorií, úkony související s optimalizací budou časově náročnější a tedy i dražší.

Jaké jsou vaše možnosti?

  • Pravděpodobně bude potřeba upravit stávající a vytvořit (resp. tvořit stále) nový obsah. Spousty obsahu. Jste ochotni tento fakt akceptovat a jste schopni do tvorby obsahu investovat, případně se na jeho tvorbě přímo podílet?
  • Jaké jsou/budou vaše konkurenční výhody? Proč si myslíte, že byste se měli ve vyhledávačích zobrazovat „před ostatními“? Pokud dosud žádné nemáte (nebo si myslíte, že nemáte), jste schopni vynaložit úsilí na jejich vytvoření (či objevení)? Pokud jste stejní, jako X ostatních webů, není totiž moc důvodů, abyste byli před nimi. Samozřejmě, jde to, ale špatně.
  • Máte k ruce schopného webmastera? Tedy lépe řečeno někoho, kdo umí do praxe převést požadavky, které mu sdělíme? Například aplikovat do systému, na kterém váš web běží, dodatečné funkce (ne vždy je to potřeba)? Kdo je schopný provést požadované změny na front-endu webu (v té časti, kterou vidí návštěvník)?
  • Jak se budete propagovat? Samotné SEO vás totiž rozhodně nespasí. Nelze se spoléhat jen na návštěvnost z vyhledávání. SEO se totiž stále více prolíná s celkovým online PR (čtěte článek Pryč s “optimalizací pro vyhledávače”), a tento trend bude do budoucna pokračovat. Navíc od spuštění webu k solidní a dobře cílené návštěvnosti z přirozeného vyhledávání je poměrně dlouhá cesta – a vy přece chcete vydělávat hned, nebo ne?

Dáte si říct?

  • Když máte stěhovací firmu v Brně, jste ochotni akceptovat fakt, že „první pozice na slovo stěhování“ je pro vás zbytečná (tedy kromě toho, že něco takového je nereálné) a že prostě nebude naším cílem? Tento bod se dá aplikovat prakticky na jakýkoli obor a je velmi důležitý!
  • Necháte mne pracovat dle mého nejlepšího vědomí?Předpokládám, že SEO konzultanta si najímáte proto, že věříte jeho zkušenostem. Ne proto, aby dělal, co mu řeknete.
    • Já třeba skoro nic nevím o automobilech, proto také automechanikovi neradím nejlepší postup, jak má opravit můj vůz. Není na tom nic špatného – ctím názor, že každý by se měl „držet svého kopyta“. Vše, co budeme provádět, vám zdůvodním pro laika srozumitelným jazykem.

Budeme muset hodně pracovat s obsahem. Upravovat stávající, vytvářet nový. Takový, který uživatele zajímá, a který odpoví na dotazy, které uživatelé vyhledávači zadávají.

SEO není způsobem, jak jakýkoli web dostat na pozice na nějaká klíčová slova.Je to způsob, jak poznat, co uživatele zajímá, to jim nabídnout a tím se dostat „dopředu“. Kvalitně lze optimalizovat pouze takový web, jehož majitel si je tohoto vědom a počítá s tím, že je to právě obsah, co tvoří základ úspěchu.

Pokud s klientem najdeme společnou řeč v těchto otázkách, obvykle následuje další krok:

2.     stanovení cílů, jednotlivých kroků a domluvení výše odměny

Stanovíme si cíle optimalizace, určíme jednotlivé další kroky. Také vám zašlu hrubý cenový návrh a můžeme se pobavit o způsobu odměňování. Ten se může lišit web od webu – zatímco někde je vyhovující měsíční paušální platba (protože vím, kolik zhruba času bude potřeba na péči o web vynaložit), jinde to může být například podíl ze zisku (typicky u e-shopů), nebo cokoli jiného.

3.     Analýza klíčových slov

Zjištění hledanosti slov a pochopení způsobu, jakým lidé hledají

Musíme zjistit, jaké dotazy lidé hledající vaše služby či produkty vyhledávači vlastně zadávají. To je naprostý základ.

Pokud to zjišťujeme již ve fázi příprav webu, značně si ulehčíme práci do budoucna, protože dle toho, co zjistíme, musí být navržena prakticky kompletní informační architektura webu.

Pokud to zjišťujeme u zaběhnutého webu, zjišťujeme to pozdě a práci si naopak přiděláme. A to významnou měrou.

Myslíte, že dobrou analýzu klíčových slov jste si již udělali sami? Je to možné, ale nelze se na to spoléhat. Třeba zjistíme, že tam, kde jste našli jen několik desítek slov, na která se dá cílit, se jich ve skutečnosti dají najít desítky tisíc.

4.     Volba strategie

Potřebujeme si určit strategii, jakou zvolíme pro další postup. Když známe cílovou skupinu webu, dotazy, pod kterými „cílovka“ hledá, a známe své možnosti, tak víme, co si můžeme a nemůžeme dovolit. Na základě toho určíme další postup pro návrh architektury, tvorbu obsahu a získávání odkazů.

O strategii se pěkně rozepsal Marek Prokop ve svém článku „Strategie optimalizace pro vyhledávače“ z roku 2004, asi není potřeba dodávat víc.

Jak budeme získávat odkazy?

Přichází velice podstatná část – zpětné odkazy. Jak známo, zpětné odkazy mají velký vliv na řazení výsledků ve vyhledávání. Jenže získat takové odkazy není jednoduché.

Nestačí je kupovat, vyměňovat, získávat je nesmyslnou registrací do katalogů nebo psaním rádoby PR článků. Vyhledávače podobné finty brzy prokouknou a po zásluze nás za to „odmění“ – buďto penalizací, nebo, v lepším případě, prostě tím, že si takových odkazů nebudou všímat.

Musíme web budovat tak, aby se pro jeho stránky daly snadno získávat odkazy. A to se dostáváme k obsahu, protože nejdříve potřebujeme něco, na co bude možné dobře odkazovat.

Jak to bude s budováním obsahu?

Jak budeme budovat obsah? Kdo bude budovat obsah? Jak bude obsah vypadat? Jaké potřebujeme texty? Obsah ale nejsou jen texty – jaké potřebujeme fotografie? Jak s nimi pracovat, aby nám ve vyhledávání pomohly? Máte možnost natočit (tam kde se to hodí) o svých službách či produktech informační videa, která pak třeba můžeme využít i pro budování zpětných odkazů?

Víme, jak uživatelé hledají. Z toho si můžeme odvodit, jaký obsah je zajímá. Na základě toho je potřeba obsah tvořit. Zároveň ale nemá přílišný smysl tvořit stejný obsah, který už na internetu dávno je – třeba u některého z vašich konkurentů. My musíme být jiní nebo lepší, jinak to děláme zbytečně.

K tvorbě obsahu budu potřebovat výraznou pomoc někoho z vaší firmy, kdo dobře rozumí jejím službám či produktům.

Celé SEO spočívá v odpovídání na dotazy hledajících lidí. Pokud někdo do vyhledávače zadá dotaz související s tématem vašeho webu, některá ze stránek vašeho webu by na něj měla umět odpovědět. Mít obsah odrážející potřeby hledajících uživatelů je proto naprosto nezbytné.

5.     Návrh informační architektury webu na základě analýzy klíčových slov

Data získaná analýzou klíčových slov nám umožní navrhnout si optimální informační architekturu webu tak, abychom dokázali:

  • Sestavit navigaci jasně, přehledně a tak, že se v ní uživatelé vyznají.
  • Stránky webu interně prolinkovat (propojit) mezi sebou tak, aby vyhledávače i uživatelé správně chápali jejich strukturu a důležitost.
  • Vhodně navrhnout kategorie, možnosti filtrování atd. tak, abychom pokryli co nejširší spektrum dotazů zjištěných analýzou klíčových slov.

Pokud toto provádíme pro nový web, je to vcelku brnkačka. Tedy jak se to vezme, času to i tak zabere dost (opět záleží na velikosti webu).

Pokud máme něco takového aplikovat na již zaběhnutý web generující tržby a to ještě tak, aby tyto tržby příliš nekolísaly, rovná se tato činnost doslova hororu. Není to nemožné, je to jen pomalé (a tedy drahé) a plné kompromisů, s čímž musíte počítat.

6.     Aktivní linkbuilding

Alespoň minimálnímu aktivnímu linkbuildingu se v začátku zřejmě nevyhneme. Budeme vyhledávat příležitosti k získání zpětných odkazů na různé stránky webu, a budeme se je snažit naplno využívat.

S budováním odkazů úzce souvisí obsah. Musíme mít obsah, na který se budou dobře shánět odkazy, to znamená:

  • a) Stránka, na kterou chceme odkázat, bude užitečná. Když uvidíme příležitost někde zveřejnit odkaz a využijeme ji, obsah odkazované stránky bude pro uživatele skutečně přínosný.
  • b) Když bude obsah zajímavý pro uživatele, je zde velká šance, že na nás budou odkazovat i sami, a tím nám budovat zpětné odkazy – a to je to, co chceme a potřebujeme. Přečtěte si, jak užitečný obsah pomáhá budování zpětných odkazů.

7.     Vyhodnocování, webová analytika, práce s daty, další tvorba obsahu

Od spuštění našeho webu nám analytické nástroje na našem webu sbírají data. V nich se se skrývá množství užitečných informací, které můžeme využít ve svůj prospěch – k interpretaci chování návštěvníků, ke zlepšování obsahu a celého webu, k vyhodnocování toho, nakolik má celé SEO smysl. Také z nich jde z části vyčíst, co uživatele zajímá, a na základě toho rozšiřovat obsah.

Závěrem…

Jak vidíte, rozhodně to není málo práce – a to jsem se snažil psát ve zkratce. Výše uvedený výpis činností se možná liší od toho, co vám někdo prezentoval jako SEO – typicky to mohly být úpravy zdrojového kódu, „zaručené“ pozice na nějaké pro vás obchodně bezvýznamné slovo, registrace do všemožných bezcenných webů či mnoho dalšího.

SEO je ale především způsob, jak s co nejmenšími náklady (z dlouhodobého hlediska) obsáhnout co nejvíce uživatelských dotazů, a přivést tak co nejvíce dobře cílených uživatelů na cílové stránky vašeho webu. Na takové, kde najdou to, co hledali, a budou s tím spokojeni.

Líbí se vám můj přístup a máte zájem o spolupráci? Není nic snazšího, než mne kontaktovat.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

19 komentářů

  1. Tomas
    Tomas 20.7.2012 at 10.03 |

    Článek pěkný, ale dojem mi trošku kazí váš napůl přeložený WordPress :-/

  2. bradka
    bradka 20.7.2012 at 10.51 |

    Perfektni clanek, diky za nej.
    PS: neprelozeny wordpress mi opravdu nevadi, hlavni je obsah.. jedna se prece o blog, nebo ne?

  3. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 20.7.2012 at 11.05 |

    Hezká práce Martine :-)

  4. Martin Matějka
    Martin Matějka 20.7.2012 at 11.25 |

    Je hezké vědět, že stále existují lidé, kteří nad svojí prací přemýšlejí. A přemýšlejí správným směrem. Na druhou stranu díky bohu za ty „oboro-kaziče“, máme pak dostatek odstrašujících případů pro školení a podobně :-))

  5. Filip Podstavec
    Filip Podstavec 20.7.2012 at 12.34 |

    Pěkně sepsáno a podtrženo – velké výhrady bych měl k části se získáváním zpětných odkazů, ale to asi proto, že jsem Linkbuilding konzultant/Linkbuilder a ne SEO konzultant a kooperace našich profesí je pro mne poměrně důležitým faktorem pro vyhotovení úspěšné strategie budování zpětných odkazů. Každopádně krásný článek – gratulace :-)

  6. seoconzulant
    seoconzulant 20.7.2012 at 16.16 |

    Moje prace seo konztanta pred 4 lety u jedny A.gentury spocivala v kopirovani a vymene url adres, obrazku a nekterych textu v predesle analyze. Nasledne se analyza prodala klientovi s cenou +- 10 kkc (respekt k ty agenture ze to nic dokazala prodat). Kdybych to delal ted tak bych si na to v pehapku napsal script. Nastesti jsem byl pro „pomalost“ vyhozen a uzivam si s hucicim morem za zady leto na plazi ;) Takze praci seokonzultanta doporucuju vsem zacinajicim pro ziskani prehledu v oboru/internetove reklame…

  7. Štefan Mazáň
    Štefan Mazáň 20.7.2012 at 21.32 |

    Hezký článek. Toto myšlení mě oslovuje, po delší době se na věci někdo dívá reálně.

  8. Štefan Mazáň
    Štefan Mazáň 20.7.2012 at 21.33 |

    Jestli potřebujete upravit WordPress napište, na WordPress a OpenSource redakční systémy se zaměřujeme.

  9. Radek
    Radek 23.7.2012 at 5.21 |

    Díky za perfektní článek + odkaz na Strategii Marka Prokopa, zas se člověk doví něco nového a posune ho to dál. Je to trošku jiné než ty všeobecné rady týkající se obsahu…

  10. Pavel
    Pavel 25.8.2012 at 19.29 |

    Super článek, vidím že mám ještě co napravovat na svém blogu…

Komentáře jsou uzavřeny.