SEO je mrtvé, ať žije SEO

ilustrační obrázek - oběšené SEO

SEO umřelo nebo do pár let umře, tvrdí zlí jazykové. Druhá strana barikády jim oponuje, že bude ještě dlouho bude mezi námi. Svou pravdu mají oba tábory. Jejich neshoda tkví v rozdílných výkladech pojmu SEO.

Tupé SEO

Hlavním znakem tupého SEO je, že se snaží ovlivnit vyhledávače zneužitím jejich nedostatků namísto toho, aby využívalo jejich předností. Ať už vědomě či nevědomě.

Ovlivňovat vyhledávače znamená:

  • psát texty „pro vyhledávače“
  • umisťovat hromady odkazů z bezcenných webů (katalogy, PR weby) a nakupovat odkazy v lištách a patičkách s tím, že to přece musí nějak pomoci
  • snažit se pomocí zrůdného textu, který se nedá číst + spousty odkazů „optimalizovat na jedno klíčové slovo“
  • typická je také snaha o ovlivňování nesouvisejících technických a sémantických, případně pak totálně zbytečných faktorů stránek ve stylu poznatků ze SEOmatů

Jenže kdyby se vyhledávače nechaly ovlivňovat,  nikdo je nepoužívá. A kdyby je nikdo nepoužíval, zkrachují. Mají tedy slušnou motivaci k tomu, aby se ovlivňovat nenechaly.

Od poskytovatele tupého SEO často uslyšíte věty typu „tohle na vyhledávače funguje“, „tohle roboti milují!“ a podobně. Uživatelé jsou postaveni na vedlejší kolej, případně se s nimi a tím, co vlastně hledají, snad vůbec nepočítá.

Dobrou zprávou ale je, že podobné snahy už povětšinou nefungují nebo mají minimální efekt – na Google s nimi nezmůžete prakticky nic, Seznam.cz je pozadu, ale cíl má stejný.

SEO jako snadno ovlivnitelná hra s technickými faktory stránek a kšeft se zpětnými odkazy je mrtvé, máte pravdu.

Jaké SEO ještě žije? A kdy umře?

SEO, jehož cílem není vyhledávač, ale hledající uživatel, kterého chcete přivést na svůj web, stále žije. A i když se to někomu může zdát jako klišé, vše se v něm točí okolo uživatelů.

Co pro úspěšné SEO potřebujete?

  • vyčlenit a hlavně poznat svou cílovou skupinu – definovat, kdo je váš uživatel
  • dobře navržený web – vhodně zvolenou strukturu, informační architekturu a obsah. Potřebujete vstupní stránky pokrývající pokud možno všechny typy dotazů, které uživatelé hledají a s obsahem, který hledají. Podklady získáte z podrobné analýzy klíčových slov. Dobře navržený web zahrnuje i technické faktory, které ale v SEO nehrají tak velkou roli, jak se jim přisuzuje. Vyhledávače vědí, že lidé dělají chyby, a počítají s tím.
  • obsahovou strategii – abyste ji mohli vytvořit, potřebujete vědět, ke komu mluvíte – tedy znát své uživatele. Jaký obsah hledají a čekají na jednotlivých stránkách? Co je zajímá? Jak to podat, aby to pro ně bylo čitelné, srozumitelné a zajímavé? Jak pracovat s laterálním obsahem? Čím zaujmout uživatele, kteří váš web zatím neznají a jak zajistit, aby jej poznat chtěli?
  • pozornost – musí se o vás mluvit. Tvůrci vyhledávačů vědí, že pokud se o nějakém webu hodně mluví a jeho stránky jsou často diskutované a odkazované, není to nadarmo. Vaším cílem je zajistit, aby se o vás mluvilo. Měli byste mít jasno v tom, jak toho dosáhnete, a jak tento stav udržíte.
  • budovat brand – úzce souvisí s předchozím bodem. V konkurenčním prostředí, potřebujete budovat silný brand. Chcete, aby se o vás mluvilo více než o konkurenci, abyste byli více vidět, aby uživatelé měli důvod o vás mluvit se svými přáteli. Síla brandu – to, co v rámci něj budete dělat, jak se o vás bude mluvit a jak budete vnímáni veřejností, bude v příštích letech alfou a omegou úspěchu nejen ve vyhledávačích. I proto Marek Prokop ve své prezentaci nahradil linkbuilding brandbuildingem (viz slide 12), což mi přijde velmi trefné.

Cítíte ten rozdíl oproti „tupému SEO“, které nic z výše uvedeného neřeší? Úspěšné SEO využívá možností a schopností vyhledávače (nikoli jeho slabin) k co nejlepšímu zacílení na uživatele. Místo čarování s nepodstatnými faktory se snaží reflektovat aktuální potřeby uživatelů, poskytnout jim odpovědi na to, co právě hledají.

Stále větší roli v SEO budou hrát těžko ovlivnitelné sociální signály. O úspěchu a neúspěchu webů bude rozhodovat obsah, který nabízejí, a jejich schopnost zaujmout a komunikovat.

Vyhledávače potřebují umět nabídnout uživatelům uspokojující odpovědi na jejich dotazy. Relevance odpovědí se bude stále zlepšovat, zatímco primitivní techniky přestanou fungovat definitivně.

A kdy že SEO umře? Až umřou hledající uživatelé. Nějaký ten pátek mu tedy snad pořád zbývá, mám ještě nějaké plány.

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

5 komentářů u „SEO je mrtvé, ať žije SEO“

  1. Kdepa Martine, SEO jen tak neumře. Ale možná se mu bude hledat nové jméno .. v prodeji marketingových služeb platí, že horké buzzwordy se prodávají nejlépe, protože se klient děsí, v čem že zase zaspal dobu. Třeba takový inbound marketing .. no nic :-))

      1. Ale svádí to k tomu:) Když jsem si přečetl perex, tak jsem myslel, že to bude další přírůstek do sbírky.

  2. Ano, hezky napsáno Martine :-) SEO (potažmo inbound :-D) asi jen tak nezdechnou, právě proto, že princip přivádění relevantní návštěvnosti přes relevantní landing page je tak dobře fungující. Známe to všichni, co jsme někdy něco hledali na google.

    Nicméně co by umřít mohlo, je SEO optimalizace viz http://www.martinmatejka.cz/rozdil-mezi-seo-a-seo-optimalizaci.html

    Btw když máme opak SEO – SEO optimaliazce, co je opak pro inbound? :D outbound bych v tomhle smyslu neřekl ;)

Komentáře nejsou povoleny.