Lepším titulkem k vyšší návštěvnosti

Věděli jste, že změna několika znaků titulku (title) vaší stránky může zvýšit její návštěvnost? Pojďme si na konkrétních příkladech předvést, proč je důležité mít u svých stránek dobré titulky, a jak se pomocí nich může zvýšit proklikovost (CTR – clik through rate) vašich výsledků ve vyhledávání a nejen v něm.

Nápad na zpracování tohoto článku jsem dostal po tom, co Pavel Ungr napsal článek Vše, co jste chtěli vědět o tom, jak napsat titulek, a báli jste se zeptat, možná s vám bude hodit jej přečíst. Za jeho stěžejní myšlenku považuji větu „Pište tak, aby to lidi oslovilo.“  To je totiž to, co málokdo dělá a čím se můžete odlišit od svých konkurentů.

Trošku to pak v komentářích rozvedl copywriter Honza Ambrož, který také doplnil několik tipů.

Doplním tipy, co vyzkoušet v titulcích: call to action, dynamické sloveso, USP, číslici, interpunkci – “cokoliv”, co odkaz odliší od konkurence. – Jan Ambrož (zdroj)

My si teď ukážeme příklady dobrých a horších titulků stránek. Bez daty podložených studií, bez vyčíslení konkrétního přínosu. Prostě jen tak, z pohledu hledajícího uživatele budeme Googlu zadávat dotazy a podíváme se, co nám nabídne.

V některých případech nelze obecně říci, že některý titulek je dobrý, zatímco jiný špatný. Vždy záleží na kontextu, v jakém uživatel vyhledává a není možné zavděčit se všem. Proto u každého dotazu popíši svůj úmysl, s kterým dotaz zadávám, a následně vysvětlím, proč mne zaujal právě vybraný titulek.

Dotazy, které jsem zadal:

Dotaz „autopůjčovna“

Proč jsem hledal?: Chtěl jsem najít obecnější informace o autopůjčovnách. Jaké jsou na trhu? Jak se pohybují ceny? Jak probíhá půjčení auta? Nepotřebuji autopůjčovnu v konkrétním městě a o autopůjčovnách zatím vím málo, proto takto obecný dotaz.

Výsledky Google pro dotaz "autopůjčovna"
Výsledky Google pro dotaz autopůjčovna.

Tady jasně vede první odkaz, autopůjčovna Europcar. Jako jediná uvádí nějakou konkurenční výhodu. Kolik autopůjčoven se může pochlubit titulem „Autopůjčovna roku 2011/2012″? Konkurenti se utápějí v naprosto nezajímavých frázích, které sice popisují, co na jejich stránkách najdu, ale nemám důvod na ně kliknout dříve, než na Europcar.

Dotaz „modely aut“

Proč hledám?: Chci známému, který sbírá modely, darovat nějaký pěkný kousek. Hledám proto e-shop, který mi umožní vybrat si z rozsáhlé nabídky.

Výsledky Google na dotaz "modely aut"
Výsledky Google na dotaz „modely aut“

Mezi šedým průměrem mne na první pohled praštil do očí výsledek SmallCars.cz. Sice není první v pořadí, ale jako jediný nabízí něco navíc oproti výsledkům, které se tváří všechny stejně nezajímavě. 18 000 autíček v nabídce? Model pro známého vyberu tady. SmallCars.cz mimochodem provozuje kolega z oboru, Martin Matějka.

 Dotaz „rybářské potřeby“

Proč hledám?: Jsem rybář, který již není spokojen s e-shopem, na kterém nakupoval dříve. Hledám proto nějaký nový.

Výsledky Google pro dotaz "rybářské potřeby"
Výsledky Google pro dotaz „rybářské potřeby“

Kolegové rybáři zklamali na plné čáře. Výsledky jeden jako druhý a já se nemám podle čeho rozhodnout. Všechny tyto e-shopy zahodily možnost mne něčím zaujmout už v rané fázi rozhodování. Já si teď budu muset náhodně vybrat výsledek, na který kliknu jako první. Přitom by stačilo, aby jen jeden z nich zmínil nějakou výhodu – vysoký počet položek skladem, dodání do 24 hodin, poštovné zdarma nebo cokoli jiného, a jistě bych klikl právě na něj.

Dotaz „tvorba webových stránek zdarma“

Proč hledám?: Jsem laik, který se něco doslechl o tom, že na internetu jsou systémy, pomocí kterých si může vytvořit vlastní webové stránky zdarma – chci to tedy zkusit.

Výsledky Google na dotaz "tvorba webových stránek zdarma"
Výsledky Google na dotaz „tvorba webových stránek zdarma“

Nejvíce mne zaujal výsledek eStránky.cz – oproti jiným slibuje, že si své stránky mohu vytvořit během pěti minut, což je v dnešní uspěchané době pěkná výhoda. Jiné systémy ji třeba mají také, ale to teď nevím, protože mi o ní neřekly. A ani se o ní nedozvím, pokud mne nakonec web eStránek přesvědčí, abych si udělal stránky právě u nich. Za zmínku stojí i výsledek Webnode.cz, který ale místo přesného času používá neurčité „rychle“.

 Titulek není všelék

Jak vidíte, dobře napsaný titulek může zvýšit proklikovost na vaše stránky tím, že nějakým způsobem osloví či zaujme uživatele. Nejmarkantněji to lze pozorovat právě ve vyhledávání, kde je váš titulek v přímé konfrontaci s titulky konkurentů. Dobrý titulek ale poslouží i jinde, pracuje s nimi například Facebook při sdílení a „lajkování“ stránek.

Titulek ale není všelék. Může zařídit pouze to, že na výsledek z vašeho webu uživatel klikne přednostně. To, jestli pak na stránce zůstane nebo provede nějakou konverzi, to už záleží na dalších faktorech, například:

  • Když se k vám uživatel proklikne, najde u vás co chtěl?
  • Vyzná se ve vaší stránce?
  • Dokáže tam splnit cíl, s kterým tam přišel?
  • Dokáží ho vaše stránky přesvědčit ke konverzi?

Pokud ne, ztratíte jej. Dobrý titulek, který jej zaujal, vám pak nebyl nic platný.

Článek tedy berte jen jako takový malý tip jak získat nějaké prokliky k dobru a jak přemýšlet při psaní titulků.  Samotná klíčová slova do nich totiž umí nasypat každý. To jste viděli na příkladech. Odlišit se umí/chce málokdo. Jen hledání těch několika příkladů pro tenhle článek mi zabralo asi hodinu. Využijte toho a staňte se právě vy tím, kdo svými titulky zaujme.

Líbil se vám článek? Budu rád, když jej sdílením doporučíte ostatním – díky:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

28 komentářů u „Lepším titulkem k vyšší návštěvnosti“

  1. Martine díky za zmínku, mohu potvrdit, že číslovka v titulku konkrétně v případě smallcars funguje skvěle. Když si porovnám objem hledání fráze „modely aut“ a reálné přístupy podle google analytics, poměr je slušný. Akorát koukám, že mi maličko uteklo description – tam se píše o 15 000 modelech :) takže díky i za upozornění ;)

  2. Pěkný článek, super příklady. Jen je potřeba myslet při vymýšlení titulku na to, jak bude titulek dlouhý. Je super mít v titulku konkurenční výhodu, ale když se kvůli tomu na hledané fráze propadne web z první pozice na pátou, přijde míň lidí, i když budu mít CTR lepší, než weby na třetí či čtvrté pozici. Proto je potřeba volit rozumný kompromis mezi délkou titulku a výhodami, které do titulku uvedu. Konkurenční výhody se dají uvést do popisu, který by se měl tvořit současně s titulkem, aby se navzájem podpořily a aby se nepopíraly, jak se stalo Martinovi.

    1. souhlasím, samozřejmě je vhodné dodržet délku titulku kolem těch šedesáti znaků, aby se zobrazoval celý. Článek byl v tomhle případě věnován titulkům, tak jsem se zaměřil jen na ně, protože jde velmi často o nejvýraznější prvek SERP.

      1. Pro MM: Já si toho všiml, až když jsem četl tvůj komentář… Nekritizuji, jen jsem to použil jako příklad. Takové chybky děláme a je super, že sis toho sám všiml a že to jdeš hned opravit.

        Pro MK: Článek je napsaný pěkně. Podle mě je důležité, pokud se věnujeme jen nějakému segmentu, tak ho zasadit do souvislostí. A zrovna u titulků je podle mě důležitější na jaká slova a na jakých pozicích web bude, než to, jak lákavý titulek bude. Ani nejlákavější titulek nebude přínosem, pokud ho nikdo neuvidí. A naopak první pozice bude mít dobrý CTR i s titulkem, který se od ostatních nebude odlišovat.

        1. Ano, opět souhlasím. Na druhou stranu proč na dobré pozici nemít také dobrý titulek, a odlišit se tak od konkurentů? Obrázky v článku reprezentují vždy úplně prvních 4-5 výsledků hledání. Souhlasím, že článek by se dal ještě rozepsat, ale nechtěl jsem zabíhat moc do detailů.

          1. Poutavý titulek může znamenat rozšířit titulek o konkurenční výhodu. Více slov v titulku pak znamená horší pozici na konkrétní klíčová slova. Pak se může stát, že poutavější titulek znamená méně přístupů z vyhledávání. Na to jsem chtěl upozornit. Pokud má někdo v titulku 10 slov a použije jiných 10 slov s podobnou délkou a povede se mu to napsat poutavěji, je to přínos. Pokud se titulek rozšiřuje o další slova, bude to spíše na škodu.

            Zajímavé by bylo, kdyby někdo provedl praktický test a srovnal různé titulky dle délky a dalších parametrů. Nemáte někdo přístup k takovým datům?

            1. aha, už chápu. Nesouhlasím s tím, že více slov v titulku = horší pozice. Titulek přeci není zdaleka tím jediným, co pozici výsledku ovlivňuje. To je ostatně vidět jak na příkladech, tak i ve výsledcích hledání jakéhokoli dotazu. Takže ano, délka titulku může mít nějaký částečný (malý) vliv na řazení, ale výhody unikátního titulku převažují nad nevýhodami. Alespoň pro mne.

              Vím ale, co jsi chtěl říci, výše uvedené píši spíš pro další čtenáře, aby byli v obraze.

              K praktickému testu – já přístup nemám, a ani si nejsem jistý, zda takový test existuje. Tohle je totiž poměrně špatně měřitelné a asi by bylo snadné z testu získat mylné závěry. I proto jsem k článku přistoupil z pohledu prostého hledajícího uživatele, což je často to nejlepší, co lze v SEO udělat :)

              toto vlákno komentářů se již nemohlo dále větvit, proto diskuze pokračuje novým komentářem

  3. Tomu říkám informace. Ráno jsem četl článek od Pavla Ungra a říkal jsem si, že, krom té informace v komentáři, mi nic nedal. Pak mě v rss čtečce trknul tvůj nadpis a říkal jsem si, co že to všichni blbnou s nadpisy. Nedalo mi to však a přečetl jsem. Musím říct, že tvůj článek je daleko více přínosnější. Díky.

    1. Díky, Radku. Na tvůj blog si chodím pro recepty, a z toho důvodu jsem si všiml několika menších nedostatků a příležitostí ke zlepšení. Kdybys chtěl, ozvi se na Skype „kolcaba.m“ a zdarma to proberem… :)

      1. Pavle to nebylo myšleno jako nějaký výpad. Jen jsem chtěl říct, že jsem se nedověděl nic nového. Mě, jako čtenáře, vždy zaujmou příklady z praxe. Tohle třeba u mě tady zabodovalo.

  4. K délce titulků…

    Já mám praktickou zkušenost z několika projektů, že počet slov v titulku má poměrně výrazný vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Nemám to ale podložené čísly z většího počtu stránek. A pokud by měl volit mezi lepší pozicí ve výsledcích a poutavějším textem, dám určitě přednost lepší pozici, pokud se týká tří nejlepších pozic. Jestli mám web na osmém nebo devátém místě, nehraje až takovou roli a klidně bych pozici obětovala tomu, aby byl titulek výraznější a lákavější k prokliku a následně třeba k nákupu.

    Asi už řešíme blbiny. Určitě většina webů má mnohem větší rezervy jinde. ;-)

    1. Co se délky titulků týká, já žádný negativní vliv nepozoruji. Souhlasím s poslední větou, tohle jsou už detaily. Každopádně díky za diskuzi, která bude určitě přínosná i pro další čtenáře.

  5. Myslím, že ve větě „Za zmínku stojí i výsledek (…)“ nemělo být „Websnadno.cz“ nýbrž „webnode.cz“. Ale možná jsem to jenom špatně pochopil.

    Pěkný den ;).

      1. Rádo se stalo. Konečně byla k něčemu užitečná má potřeba šťourat do lidí =).

  6. Na Seznamu možná stojí za to uvážit i to, jak vypadá náhled webu, ten může přitáhnout pozornost stejně jako titulek.

    1. Souhlasím s Alexandrem. Praxe ukázala, že je velmi důležité, aby zákazník na první pohled viděl, že je na stránkách správně, že nalezl, co hledal. Pokud to zahlédne už v náhledu webu jeho pozornost to významně zvýší. V našem případě potřebujeme, aby klient na stránky vstoupil, našel kontakt a zaslal svůj požadavek. O zbytek se postarají zkušení obchodníci. V případě Seznamu je náhled to první co zákazník uvidí, než vůbec začne něco číst a porovnávat.

  7. Nikdy by mne nenapadlo, že bych měl rvát „dodání do 24 hodin“ do titulku. Díky za zajímavý pohled. Myslel jsem, že je tam spíš důležité uvést místo kde najdou kamennou prodejnu a podobně.

    Dělá to tak dost lidí. Myslíš, že je to špatně? Když třeba zadám „počítače turnov“ či „autobazar Písek“ je přeci super najít určitou prodejnu ne?

  8. Když jsem to testovl, tak pokud byl o dost delší titulek tak tím se zhoršovala pozice, ale jasně je to i o síle webu a zpětných odkazech webu. Ještě otázka tušíte někdo jak často seznam a google přepočítávají ranky webům ? (počítám, že to bude nepravidelné, ale jestli to je jednou, dvakrát za rok, nebo více ?) jaké máte zkušenosti ?

  9. Chyba je ta, když se do titulku nasype co nejvíce klíčových slov…. i vyhledávače chtějí dávat co nejvíce relevantní výrazy na hledaný dotaz… dneska si o nás vyhledávače dokáží zjistit kde co, aby nám nabídly ty nejlepší výsledky.. proto pište a optimalizujte titulky pro lidi.. nikoliv pro roboty !

  10. Perfektní článek, Martine. Škoda, že nepíšeš častěji :-) S těmi titulkami je to stoprocentní pravda, ale spousta lidí to považuje za nepodstatné. Taky si na to musím dát pozor :-)

Komentáře nejsou povoleny.