Lepším titulkem k vyšší návštěvnosti

Věděli jste, že změna několika znaků titulku (title) vaší stránky může zvýšit její návštěvnost? Pojďme si na konkrétních příkladech předvést, proč je důležité mít u svých stránek dobré titulky, a jak se pomocí nich může zvýšit proklikovost (CTR – clik through rate) vašich výsledků ve vyhledávání a nejen v něm.

Nápad na zpracování tohoto článku jsem dostal po tom, co Pavel Ungr napsal článek Vše, co jste chtěli vědět o tom, jak napsat titulek, a báli jste se zeptat, možná s vám bude hodit jej přečíst. Za jeho stěžejní myšlenku považuji větu „Pište tak, aby to lidi oslovilo.“  To je totiž to, co málokdo dělá a čím se můžete odlišit od svých konkurentů.

Trošku to pak v komentářích rozvedl copywriter Honza Ambrož, který také doplnil několik tipů.

Doplním tipy, co vyzkoušet v titulcích: call to action, dynamické sloveso, USP, číslici, interpunkci – “cokoliv”, co odkaz odliší od konkurence. – Jan Ambrož (zdroj)

My si teď ukážeme příklady dobrých a horších titulků stránek. Bez daty podložených studií, bez vyčíslení konkrétního přínosu. Prostě jen tak, z pohledu hledajícího uživatele budeme Googlu zadávat dotazy a podíváme se, co nám nabídne.

V některých případech nelze obecně říci, že některý titulek je dobrý, zatímco jiný špatný. Vždy záleží na kontextu, v jakém uživatel vyhledává a není možné zavděčit se všem. Proto u každého dotazu popíši svůj úmysl, s kterým dotaz zadávám, a následně vysvětlím, proč mne zaujal právě vybraný titulek.

Dotazy, které jsem zadal:

Dotaz „autopůjčovna“

Proč jsem hledal?: Chtěl jsem najít obecnější informace o autopůjčovnách. Jaké jsou na trhu? Jak se pohybují ceny? Jak probíhá půjčení auta? Nepotřebuji autopůjčovnu v konkrétním městě a o autopůjčovnách zatím vím málo, proto takto obecný dotaz.

Výsledky Google pro dotaz "autopůjčovna"

Výsledky Google pro dotaz autopůjčovna.

Tady jasně vede první odkaz, autopůjčovna Europcar. Jako jediná uvádí nějakou konkurenční výhodu. Kolik autopůjčoven se může pochlubit titulem „Autopůjčovna roku 2011/2012″? Konkurenti se utápějí v naprosto nezajímavých frázích, které sice popisují, co na jejich stránkách najdu, ale nemám důvod na ně kliknout dříve, než na Europcar.

Dotaz „modely aut“

Proč hledám?: Chci známému, který sbírá modely, darovat nějaký pěkný kousek. Hledám proto e-shop, který mi umožní vybrat si z rozsáhlé nabídky.

Výsledky Google na dotaz "modely aut"

Výsledky Google na dotaz „modely aut“

Mezi šedým průměrem mne na první pohled praštil do očí výsledek SmallCars.cz. Sice není první v pořadí, ale jako jediný nabízí něco navíc oproti výsledkům, které se tváří všechny stejně nezajímavě. 18 000 autíček v nabídce? Model pro známého vyberu tady. SmallCars.cz mimochodem provozuje kolega z oboru, Martin Matějka.

 Dotaz „rybářské potřeby“

Proč hledám?: Jsem rybář, který již není spokojen s e-shopem, na kterém nakupoval dříve. Hledám proto nějaký nový.

Výsledky Google pro dotaz "rybářské potřeby"

Výsledky Google pro dotaz „rybářské potřeby“

Kolegové rybáři zklamali na plné čáře. Výsledky jeden jako druhý a já se nemám podle čeho rozhodnout. Všechny tyto e-shopy zahodily možnost mne něčím zaujmout už v rané fázi rozhodování. Já si teď budu muset náhodně vybrat výsledek, na který kliknu jako první. Přitom by stačilo, aby jen jeden z nich zmínil nějakou výhodu – vysoký počet položek skladem, dodání do 24 hodin, poštovné zdarma nebo cokoli jiného, a jistě bych klikl právě na něj.

Dotaz „tvorba webových stránek zdarma“

Proč hledám?: Jsem laik, který se něco doslechl o tom, že na internetu jsou systémy, pomocí kterých si může vytvořit vlastní webové stránky zdarma – chci to tedy zkusit.

Výsledky Google na dotaz "tvorba webových stránek zdarma"

Výsledky Google na dotaz „tvorba webových stránek zdarma“

Nejvíce mne zaujal výsledek eStránky.cz – oproti jiným slibuje, že si své stránky mohu vytvořit během pěti minut, což je v dnešní uspěchané době pěkná výhoda. Jiné systémy ji třeba mají také, ale to teď nevím, protože mi o ní neřekly. A ani se o ní nedozvím, pokud mne nakonec web eStránek přesvědčí, abych si udělal stránky právě u nich. Za zmínku stojí i výsledek Webnode.cz, který ale místo přesného času používá neurčité „rychle“.

 Titulek není všelék

Jak vidíte, dobře napsaný titulek může zvýšit proklikovost na vaše stránky tím, že nějakým způsobem osloví či zaujme uživatele. Nejmarkantněji to lze pozorovat právě ve vyhledávání, kde je váš titulek v přímé konfrontaci s titulky konkurentů. Dobrý titulek ale poslouží i jinde, pracuje s nimi například Facebook při sdílení a „lajkování“ stránek.

Titulek ale není všelék. Může zařídit pouze to, že na výsledek z vašeho webu uživatel klikne přednostně. To, jestli pak na stránce zůstane nebo provede nějakou konverzi, to už záleží na dalších faktorech, například:

  • Když se k vám uživatel proklikne, najde u vás co chtěl?
  • Vyzná se ve vaší stránce?
  • Dokáže tam splnit cíl, s kterým tam přišel?
  • Dokáží ho vaše stránky přesvědčit ke konverzi?

Pokud ne, ztratíte jej. Dobrý titulek, který jej zaujal, vám pak nebyl nic platný.

Článek tedy berte jen jako takový malý tip jak získat nějaké prokliky k dobru a jak přemýšlet při psaní titulků.  Samotná klíčová slova do nich totiž umí nasypat každý. To jste viděli na příkladech. Odlišit se umí/chce málokdo. Jen hledání těch několika příkladů pro tenhle článek mi zabralo asi hodinu. Využijte toho a staňte se právě vy tím, kdo svými titulky zaujme.

Líbil se vám článek? Budu rád, když jej sdílením doporučíte ostatním – díky:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

28 komentářů

  1. Martin Matějka
    Martin Matějka 28.1.2013 at 9.30 |

    Martine díky za zmínku, mohu potvrdit, že číslovka v titulku konkrétně v případě smallcars funguje skvěle. Když si porovnám objem hledání fráze „modely aut“ a reálné přístupy podle google analytics, poměr je slušný. Akorát koukám, že mi maličko uteklo description – tam se píše o 15 000 modelech :) takže díky i za upozornění ;)

  2. Vladimír Přichystal
    Vladimír Přichystal 28.1.2013 at 10.09 |

    Pěkný článek, super příklady. Jen je potřeba myslet při vymýšlení titulku na to, jak bude titulek dlouhý. Je super mít v titulku konkurenční výhodu, ale když se kvůli tomu na hledané fráze propadne web z první pozice na pátou, přijde míň lidí, i když budu mít CTR lepší, než weby na třetí či čtvrté pozici. Proto je potřeba volit rozumný kompromis mezi délkou titulku a výhodami, které do titulku uvedu. Konkurenční výhody se dají uvést do popisu, který by se měl tvořit současně s titulkem, aby se navzájem podpořily a aby se nepopíraly, jak se stalo Martinovi.

    1. Martin Matějka
      Martin Matějka 28.1.2013 at 12.04 |

      Já vím, však už to opravuju ;-))) #fail :-)))

  3. Radek P.
    Radek P. 28.1.2013 at 10.17 |

    Tomu říkám informace. Ráno jsem četl článek od Pavla Ungra a říkal jsem si, že, krom té informace v komentáři, mi nic nedal. Pak mě v rss čtečce trknul tvůj nadpis a říkal jsem si, co že to všichni blbnou s nadpisy. Nedalo mi to však a přečetl jsem. Musím říct, že tvůj článek je daleko více přínosnější. Díky.

    1. Pavel Ungr
      Pavel Ungr 28.1.2013 at 23.44 |

      Radku, to mě mrzí. Můžu se zeptat jaký tip informace by vás zaujal více, zkusím se příště polepšit… jako omluvu posílám jeden můj starší článek, který může souviset http://blog.bloxxter.cz/vyuzivejte-trendu-svezte-se-na-vlne/ a článek kolegy copywritera Matouše http://blog.ataxo.cz/article/5-zpusobu-jak-napsat-atraktivni-titulek-na-web-188. Třeba vás potěší více.

      A Martinovi samozřejmě gratuluji k zajímavému shrnutí.

      1. Radek P.
        Radek P. 29.1.2013 at 7.24 |

        Pavle to nebylo myšleno jako nějaký výpad. Jen jsem chtěl říct, že jsem se nedověděl nic nového. Mě, jako čtenáře, vždy zaujmou příklady z praxe. Tohle třeba u mě tady zabodovalo.

        1. Pavel Ungr
          Pavel Ungr 29.1.2013 at 12.51 |

          Njn, ono to bylo spíše shrnutí a zopakování.

  4. Vladimír Přichystal
    Vladimír Přichystal 28.1.2013 at 16.55 |

    K délce titulků…

    Já mám praktickou zkušenost z několika projektů, že počet slov v titulku má poměrně výrazný vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Nemám to ale podložené čísly z většího počtu stránek. A pokud by měl volit mezi lepší pozicí ve výsledcích a poutavějším textem, dám určitě přednost lepší pozici, pokud se týká tří nejlepších pozic. Jestli mám web na osmém nebo devátém místě, nehraje až takovou roli a klidně bych pozici obětovala tomu, aby byl titulek výraznější a lákavější k prokliku a následně třeba k nákupu.

    Asi už řešíme blbiny. Určitě většina webů má mnohem větší rezervy jinde. ;-)

  5. Dominik Mokriš
    Dominik Mokriš 2.2.2013 at 23.33 |

    Myslím, že ve větě „Za zmínku stojí i výsledek (…)“ nemělo být „Websnadno.cz“ nýbrž „webnode.cz“. Ale možná jsem to jenom špatně pochopil.

    Pěkný den ;).

  6. Alexander
    Alexander 2.2.2013 at 23.38 |

    Na Seznamu možná stojí za to uvážit i to, jak vypadá náhled webu, ten může přitáhnout pozornost stejně jako titulek.

    1. Rostislav Schnürch
      Rostislav Schnürch 13.2.2013 at 21.15 |

      Souhlasím s Alexandrem. Praxe ukázala, že je velmi důležité, aby zákazník na první pohled viděl, že je na stránkách správně, že nalezl, co hledal. Pokud to zahlédne už v náhledu webu jeho pozornost to významně zvýší. V našem případě potřebujeme, aby klient na stránky vstoupil, našel kontakt a zaslal svůj požadavek. O zbytek se postarají zkušení obchodníci. V případě Seznamu je náhled to první co zákazník uvidí, než vůbec začne něco číst a porovnávat.

  7. Carl114
    Carl114 6.2.2013 at 19.02 |

    Nikdy by mne nenapadlo, že bych měl rvát „dodání do 24 hodin“ do titulku. Díky za zajímavý pohled. Myslel jsem, že je tam spíš důležité uvést místo kde najdou kamennou prodejnu a podobně.

    Dělá to tak dost lidí. Myslíš, že je to špatně? Když třeba zadám „počítače turnov“ či „autobazar Písek“ je přeci super najít určitou prodejnu ne?

  8. Franta
    Franta 20.2.2013 at 10.33 |

    Když jsem to testovl, tak pokud byl o dost delší titulek tak tím se zhoršovala pozice, ale jasně je to i o síle webu a zpětných odkazech webu. Ještě otázka tušíte někdo jak často seznam a google přepočítávají ranky webům ? (počítám, že to bude nepravidelné, ale jestli to je jednou, dvakrát za rok, nebo více ?) jaké máte zkušenosti ?

  9. BENNIcz
    BENNIcz 22.2.2013 at 12.16 |

    Chyba je ta, když se do titulku nasype co nejvíce klíčových slov…. i vyhledávače chtějí dávat co nejvíce relevantní výrazy na hledaný dotaz… dneska si o nás vyhledávače dokáží zjistit kde co, aby nám nabídly ty nejlepší výsledky.. proto pište a optimalizujte titulky pro lidi.. nikoliv pro roboty !

  10. Adam V.
    Adam V. 24.2.2013 at 10.48 |

    Perfektní článek, Martine. Škoda, že nepíšeš častěji :-) S těmi titulkami je to stoprocentní pravda, ale spousta lidí to považuje za nepodstatné. Taky si na to musím dát pozor :-)

  11. Radek Vilímek
    Radek Vilímek 25.2.2013 at 11.54 |

    Chválím autora za přínosný článek. I nad SEO je potřeba přemýšlet a být kreativní.

Komentáře jsou uzavřeny.