Tvorba microsite „po česku“ – proč vám nepomůže?

Po vlně registrací do katalogů a vkládání článků do „PR“ webů přichází nový trend budování odkazů „po česku“ – microsites. Myšlenka je taková (alespoň u nás), že si necháte vytvořit menší, úzce zaměřený web, který má napojenými odkazy podporovat vaši hlavní prezentaci. Jak už asi tušíte, tak jednoduché to není, a dnes si povíme, proč.

Podstata minisite v pravém slova smyslu

Předně je potřeba říci, že minisites (microsites, mikrostránky, ministránky, miniweby, podpůrné weby – jak je libo) jsou účinným marketingovým nástrojem. Tedy pokud jsou tvořeny s nějakým konkrétním cílem, například:

  • Zvýšení povědomí o vaší firmě či produktu.
  • Zodpovězení dotazů souvisejících s vaším podnikáním, které se ale nehodí na vaši hlavní prezentaci.
  • Přímý prodej konkrétní služby či produktu.
  • Vyvolání zájmu o službu, produkt či skupinu produktů.
  • Uspořádání soutěže propagující produkt či vaší značku.

Příklady pěkných minisites:

  • Will it blend? – dnes již legendární podpůrný web výrobce mixérů BlendTec. Sám CEO BlendTecu, Tom Dickson, ukazuje, jak jejich mixéry rozmixují prakticky vše od iPhonů přes hokejové puky až po Justina Biebera. Jejich videa viděly desítky milionů lidí. Důkazem toho, že tato skvělá kombinace vtipu, propagace brandu a produktu funguje budiž to, že když se řekne mixér, jako první se mi vybaví firma BlendTec – a to ani nevím, jestli se u nás prodává.
  • Agatha-christie.cz – microsite vytvořená k 120. výročí narození slavné spisovatelky. Její součástí byla, vedle seznamu vydaných knih a životopisu autorky, také soutěž o nejlepší uživatelskou povídku. Díky této minisite zadavatel zvýšil povědomí o svém knihkupectví a autorce, a prodal spoustu jejích knih.
  • Kustovnice.cz – počin prezentující, že i minisite postavená jen na informačním textu se může vyplatit. Detaily o kustovnice.cz najdete na blogu Michala Kubíčka.
  • ZdeněkPohlreich.cz - o úspěchu této minisite si můžete přečíst v třetím komentáři pod článkem. Doplněno 4.9.2012: autor se o tomto úspěchu rozepsal také v článku Dobrá microsite přináší užitek i několik let.

Všimli jste si, co mají výše uvedené weby společného? Vždy mají nějaký účel. A ten nespočívá ve snaze „posílit pomocí odkazů hlavní web“ a tím jakkoli ovlivnit vyhledávání.

Co je u nás nabízeno jako minisite?

V ČR je často pod názvem „tvorba minisite“ nabízeno vytvoření malého, úzce zaměřeného webu s několika stranami textu nevalné kvality. Z těchto textů jsou napojeny odkazy na váš hlavní web.

Cílem tohoto jednání má být především „zvýšení pozic“ hlavního webu ve vyhledávačích (díky tomu, že z minisite získá údajně kvalitní zpětné odkazy).

Celková cena za vytvoření takového webu o pěti stránkách se pak pohybuje okolo 2500 Kč a obvykle obsahuje i nějakou tu registraci do katalogů nebo „PR“ webů.

Příklad zbytečného „miniwebu“:

  • http://bezvasamolepky.cz/ – nezajímavé texty plné všeobecně známých informací. Sdělení celého webu by šlo shrnout jednou větou: „Samolepky na zeď jsou dnes in, a můžete si je nalepit do jakékoli místnosti.“ Na web navíc nevedou žádné odkazy, takže se dá říci, že odkazy z něj ven jsou úplně k ničemu.

Proč vám takové odkazy k lepším pozicím nepomohou?

Jednoduše proto, že nejsou a pravděpodobně ani v budoucnu nebudou tak kvalitní, jak je deklarováno.

I vaše minisite, je samostatný web. A jako k samostatnému webu k ní je potřeba přistupovat.  Aby odkazy z ní mohly pomoci vašemu hlavnímu webu ve vyhledávání, tak:

Musí mít kvalitní a zajímavý obsah

  • Jedině tak tam budou chodit lidé dobrovolně a se zájmem. Tito lidé pak mohou na odkazy klikat a tím se dostávat na hlavní prezentaci. Pokud na stránky nikdo nechodí a na odkazy nikdo nekliká, jsou vám k ničemu.
  • Právě obsah je prvním kamenem úrazu – minisites z podobných nabídek mají často obsah přímo mizerný a uživatelé na ně nemají proč chodit.

Odkazy z microwebu musí vypadat přirozeně

  • Nesmí být na první pohled jasné, že podpůrný web vznikl jen proto, abyste si mohli odkazovat na svou hlavní prezentaci. Přesně to je to, co se vyhledávačům nelíbí – manipulace s „ranky“.
  • Když každá stránka pětistránkového webu několikrát odkazuje na jednu a tu samou mateřskou prezentaci, moc přirozeně to nevypadá.

Na vaši minisite musí vést kvalitní odkazy

  • Stejně, jako se snažíte budovat odkazy pro svůj hlavní web a tím jej posílit ve vyhledávání, musíte totéž dělat s minisite. Tedy pokud není natolik zajímavá, aby vám odkazy lidé budovali sami.
  • Pokud kvalitní odkazy na jednotlivé stránky microsite mít nebudete, síla odkazů vedoucích z ní na váš web bude nulová. A pokud na ní nebudete mít zajímavý obsah, kvalitní odkazy pro ni nezískáte – tím vzniká začarovaný kruh.

Musí mít nějaký účel

  • A účelem nemyslím „nafrkáme tam nějaké texty, z těch napojíme odkazy a tím podpoříme hlavní web“. Pokud chcete minisite vytvořit s tímto záměrem, nedělejte ji – ztrácíte čas a peníze.
  • Opravdu jste si jistí, že to, co plánujete vložit na microsite, by nešlo přehledně zakomponovat do vašeho hlavního webu?
  • A myslíte si, že to, co na minisite chcete dát, bude někoho zajímat? Pokud sami cítíte, že obsah, který se tam chystáte vložit, je zbytečný a nezajímavý a tvořený jen „pro vyhledávače“, proč to vlastně děláte?

Takže má smysl dělat minisites nebo ne?

Pokud vytvořením minisite sledujete jen získání zpětných odkazů pro hlavní web, smysl to pravděpodobně nemá.

Pokud máte vymyšlený (nebo máte někoho, kdo vám jej vymyslí) koncept a cíl celého mikrowebu, vzhůru do toho. To, že později skutečně získáte kvalitní odkazy pro svou hlavní prezentaci, bude jen třešničkou na dortu.

Jak posoudit nabídku na tvorbu microsite?

Než využijete služby tvorby mikrostránek, kterou vám někdo nabízí, vyžádejte si odkazy na stránky, které dělal dříve. Až si je budete prohlížet, ptejte se sami sebe:

  1. Zajímá mne ten obsah? Nebo jde jen o snůšku nepotřebných informací viditelně psanou za účelem získání „textového obalu“ pro odkazy?
  2. Vidím, co bylo účelem minisite? Seznámila vás blíže s cílovým produktem? Zapamatovali jste si propagovanou značku? Dověděli jste se na ní něco užitečného? Představila vám dostatečně produkt / službu / cokoli, co měla? Pobavila vás?(cíle minisite mohou být různé)
  3. Mám z toho celkově dobrý pocit? Myslíte, že by vám web podobného typu mohl pomoci? Že jej skutečně využijete jinak, než jen jako několik stránek, ze kterých můžete odkázat na hlavní web?
  4. Vedou na její stránky kvalitní odkazy? Pokud ne, odkazy z ní ven jsou na nic. Odkazy můžete zkontrolovat například přes http://www.opensiteexplorer.org/ - zajímejte se o odkazy na všechny stránky, ne jen na homepage.

Pokud jste odpověděli 4x ano, zkuste to – nechte si vytvořit minisite. V opačném případě, pokud vás nebaví vyhazovat peníze, dejte ruce pryč.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

Mé služby - Sledujte mne na Twitteru - Google Plus

21 komentářů

  1. Turek
    Turek 30.4.2012 at 10.26 |

    Pěkně shrnuté, těžko se vytváří kvalitní obsah, když zadavatel o tématu nic neví. To by musel majitel budoucí microsite oslovovat lidi znající dobře obor. Nicméně stránky vždy budou časem trpět na neaktualizaci. Takže je otázka zdali do toho jít.

  2. Marcel Kupka
    Marcel Kupka 30.4.2012 at 13.36 |

    Zdravím,

    k té Agathě Christie – ta zrovna moc úspěšná nebyla, soutěž o povídku nebyl moc „masový“ koncept. Mnohem úspěšnější byl zdenekpohlreich.cz, ta v roce 2010 propagovala knihu Prostřeno bez servítků, dělali jsme mapu krajových jídel a soutěžili o večeři s Pohlreichem – šířilo se to jako lavina, obrat jen z microsite udělal několik stovek tisíc Kč (na knihu za 300 Kč to není málo). Dneska je to víceméně mrtvé…

    Odkud to vím – obě jsem vymyslel pro EMG a obě pekelně dobře převedl do webové podoby Plaváček:)

  3. Pari
    Pari 30.4.2012 at 15.31 |

    Možnou alternativou může být zveřejnění článku na vhodném webu. Ten již má jistou historii a důvěryhodnost. Často z něj přicházejí návštěvníci ještě měsíce po zveřejnění, pokud stránky dokáží vhodně propagovat svůj starší obsah.

  4. Petr Jeník
    Petr Jeník 30.4.2012 at 15.55 |

    Jak s tebou běžně nesouhlasím, tak tady tomu nejde nic vytknout.
    O takovém netradičním podpůrném webu jsem psal nedávno, tak koho tahle problematika zajímá, tak jukněte tady: http://owww.cz/podpurny-web-druhe-generace-levna-a-velmi-ucinna-marketingova-zbran/

  5. VladoPt
    VladoPt 30.4.2012 at 17.18 |

    Martin vynikajúci článok, sám som sa musel zamyslieť a pozastaviť nad tým, čo momentálne robím a či to robím dobre, takže v rýchlosti som aj ja publikoval článok, ak bude čas, pozri ;)

  6. Kvasnička Jan
    Kvasnička Jan 30.4.2012 at 17.36 |

    Perfektní článek na velice aktuální téma. Sám jsem zvědav kam až nabídka minisite povede (především nabídky na webtrhu dokáží kolikrát opravdu pobavit :) ). Škoda jen, že nemáš více času na psaní dalších článků :(

  7. Josef P.
    Josef P. 1.5.2012 at 15.57 |

    Pěkný článek a pokud člověk logicky přemýšlí, musí mu to být jasné. Osobně jsem už několikrát měl tu tendenci udělat miniweb, ale vždy jsem našel prostor na mateřském webu, kam jsem tento zajímavý obsah dal a dále ho raději podporoval z diskuzí a formou článků, přijde mi to mnohdy lepší, levnější a rychlejší způsob. Každopádně stránka propagující Zdenkovu knihu, je ale perfektní, to uznávám.

  8. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 4.5.2012 at 20.03 |

    Velmi užitečné shrnutí Martine, nechtěl bys na tohle téma sestavit i krátkou prezentaci na slideshare nebo infografiku, aby se zvýšila šance, že se průměrný klientský jouda k informacím dostane? :-)

    Čímž se dostávám i k tomu, co na větších trzích, než je český, částečně funguje – e-shop s širokou nabídkou vytvoří set různých microsites pro to nejlepší z jednotlivých nosných částí sortimentu, ty pak spolu prováže a vytvoří si podpůrný, relativně přirozeně vyhlížející satelit. Návštěvnost a odkazy pak táhne třeba přes exkluzivní kupony generované právě přes microsity.

  9. lukass
    lukass 11.8.2012 at 17.57 |

    Je nějaký rozdíl mezi microsite a firemním blogem?

    Chápu, že většina microsite je vytvořena za účelem prezentace převážně jednoho produktu, ale co když chci vytvořit microsite za účelem propagace firmy jako takové? Tedy vytvářet přínosný obsah pro zákazníky i pouhé návštěvníky, ale nevkládat ho na hlavní web, protože se tam nehodí. Přesně jak píšete v prvních dvou bodech:
    „Zvýšení povědomí o firmě či produktu a Zodpovězení dotazů“

    A je to vůbec ještě microsite, pokud chci její obsah doplnit i o neformální informace o firmě, které pro zákazníka nejsou přínosné, ale vypovídají o činnosti stále stejné firmy, která prostřednictvím microsite propaguje i své výrobky nebo služby?

Komentáře jsou uzavřeny.