Jak „užitečný obsah“ pomáhá k získávání odkazů?

„Buduj kvalitní a přínosný obsah, ten si odkazy už najde sám“ – to je častá, výborná a také často špatně chápaná rada v internetových diskuzích.  Pojďme se podívat, jak vytvářet „kvalitní obsah“ tak, aby k získání vytoužených odkazů opravdu pomohl.

Rada o budování obsahu, který usnadní linkbuilding je:

  • Vysmívaná a zatracovaná – těmi, kdo ji špatně chápou.
  • Velmi užitečná a prospěšná – všem, kdo vědí, jak ji využít v praxi a nemají od ní přehnaná očekávání (= že stačí něco napsat, a všechno se udělá samo)
  • Složitá na realizaci – budovat takový obsah stojí množství času/peněz, které se vám pravděpodobně nevrátí hned. Z dlouhodobého hlediska je však přínos takové strategie neocenitelný.

Hned na úvod je potřeba říci, že udělat stránku tak, aby masivně „přitahovala“ odkazy úplně sama (tzv. linkbaiting), se podaří jen málokdy. To nám ale nemusí až tak vadit. Jak si ukážeme dále, vhodný obsah je i přesto základem pro linkbulding a stojí na něm dobrý odkazový profil.

Článek je věnován obsahu, který uživatelům „pomáhá“. Stejně ale lze využít i obsah, který pobaví, informuje, pobouří a podobně. Důležité je jen to, aby zaujal.

Jak vám budování užitečného obsahu pomůže?

  • Zvýšíte informační hodnotu svého webu – uživatelé se u vás dozví více informací, které je zajímají. Nebudou nuceni je hledat jinde.
  • Získáte další relevantní návštěvnost z vyhledávání – stačí vhodně volit témata obsahu a klíčová slova.
  • Získáte cílové stránky pro aktivní linkbuilding – ty vám umožní snadněji získávat odkazy.
  • Pomůžete celému webu – odkazy získané pro onen „užitečný obsah“ budou ve vyhledávačích podporovat celý web.
  • Obsah pro vás bude pracovat po celou dobu existence webu

Tři základní předpoklady pro úspěch:

Přenést se přes tyto tři body je velmi důležité pro další postup. Proto čtěte pozorně.

1. Chápejte svůj web jako celek

„No jo, ale když já chci posílit ve vyhledávání stránku kategorie s výpisem produktů. Tam těžko budu vymýšlet nějaký nový super obsah, na který budou lidi sami odkazovat“.

To je častý protiargument na radu o budování dobrého obsahu. A krom toho je to také pěkná ukázka nepochopení  účelu SEO. Tím je docílit, aby vaše stránky byly ve vyhledávání „vidět“ na co nejvíce souvisejících dotazů a daly uživateli vždy co nejlepší odpověď na to, na co se vyhledávače ptá.

Web je provázaný celek, nejsou to izolovaně existující stránky. A jako na takový na něj pohlížejí i vyhledávače.

Vy přece nemusíte onen obsah budovat přímo na stránce, kterou chcete podpořit. Může být na jiné. Z ní pak mohou vést odkazy dále do webu, mimo jiné i na stránku, o jejíž podporu vám jde. Díky distribuci ranků přes interní odkazy takový obsah „posiluje“ celý web.

2. Počítejte, že budete hodně pracovat s laterálními slovy

To jsou slova, která nějakým způsobem souvisejí s oborem, na který se zaměřujete, ale uživatelé jimi nehledají přímo vaše služby či zboží.

Příklady:

  • Jak vybrat <něco> – prodáváte matrace? Poraďte uživatelům, jak se mají v široké nabídce různých druhů orientovat, jak si mohou vybrat správnou matraci, co vše k ní musí koupit atd. – tyto informace je totiž zajímají.
  • Zajímavosti z oboru – máte obchod s fotoaparáty? Informujte uživatele o dění ve světě fotografie. Pište o nových produktech, dělejte rozhovory s osobnostmi fotografie, sestavujte žebříčky nejlepších fotoaparátů dle určitých měřítek…
  • Recenze zboží – recenzujte zboží, které prodáváte. Představte jeho hlavní výhody, nebojte se zmínit i nevýhody. Článek doplňte fotografiemi, videem a podobně. Příkladem budiž recenze na SmallCars.cz.
  • Jistě najdete i další příklady

Taková témata sice přímo neprodávají, ale přesto dokáží přilákat návštěvníky i potenciální zákazníky na váš web. Pokud jsou dobře zpracovaná, stávají se skvělým místem pro odkazování.

3. Poznejte, co lidi zajímá a zpracujte to, jak nejlépe můžete

Jak zjistit, co lidi zajímá?

  • Zjistěte si, co v souvislosti s vaším oborem hledají v Google a Seznamu. Jak na to jsem popsal v článku Zjišťujeme hledanost klíčových slov.
  • Sledujte weby a diskuze ze svého oboru. Čtěte, na co se lidé ptají, v čem mají nejasnosti a podobně. Odpovědi na jejich otázky mohou být oním užitečným obsahem pro váš web.
  • Věnujte větší pozornost stávajícím zákazníkům. Někdo vám zavolal a ptal se na podrobnosti k vašim produktům či službám? Výborně, a nestálo by za to odpověď na jeho otázku důkladně rozpracovat na webu a nabídnout ji tak i ostatním? Toto je mimochodem častým nešvarem webů nabízejících služby – než aby firma vše srozumitelně popsala na svém webu, raději pravidelně odpovídá stále na ty samé dotazy po telefonu (tedy pokud ji někdo přece jen kontaktuje a nejde rovnou na web konkurence).
Buďte první nebo nejlepší – to je pěkná poučka, která zazněla na SEO školení Marka Prokopa. Když budujete obsah s vidinou získání zpětných odkazů, snažte se být:
  • První – dokonale zpracujte zajímavé téma, kterému se zatím nikdo nevěnoval.
  • Nejlepší – pokud téma již někde zpracováno je, zpracujte jej lépe a přehledněji – tak, aby se vaše verze stala v daném jazyce nejlepší na internetu.

4. Nebojte se nabízet uživatelům zdánlivě „sebevražedné“ rady

I uživatele, o kterých víte, že si u vás nic nekoupí ani si neobjednají vaše služby, můžete využít ve svůj prospěch. Tím, že jim dáte užitečné rady zdarma. Asi to tak nevypadá, ale dává to smysl.

Jste podlahář a žijete z pokládání podlah? Proč uživatelům nenabídnout detailní návod, jak si mohou podlahu položit sami, když je jasné, že jej hledají? Šílenost? Ale kdeže.

Uvědomte si, že:

  • Kdo si chce na pokládku podlahy objednat profesionální firmu, objedná si ji, i když najde návod, jak si podlahu může položit sám.
  • Kdo si chce podlahu položit sám, položí si ji sám, i když najde firmu, která podlahy pokládá. Teď posuďte, co je lepší:
    1. Když takový člověk váš web vůbec nenajde?
    2. Nebo když se k vám dostane přečte si kvalitní návod, s kterým bude spokojený a podle kterého dokáže svou podlahu položit?

Jasně, že lepší je mít návod a uživatele na web dostat – kromě toho, že mu poradíte, jak má dosáhnout svého cíle, ho také můžete upozornit na nevýhody a rizika pokládky podlahy svépomocí. Můžete zdůraznit výhody pokládky profesionální firmou, nabídnout své reference – uživatel pak třeba změní názor a vašich služeb využije. A když ne, nic se neděje, i tak obsah splnil svůj cíl.

Vy totiž nemáte co ztratit. I když si někdo položí podlahu sám a neudělá vám „kšeft“ (který by v tomhle případě stejně neudělal), může vám pomoci. Bude-li spokojen s vaším návodem, možná jej doporučí dál – bude pro vás budovat odkazy. Třeba na diskuzích o bydlení („podle tohohle návodu jsem pokládal já, je to tam pěkně podrobně popsané i s fotkami…“), na sociálních sítích (dejte mu k dispozici snadnou možnost sdílení) atd. Tyto odkazy a zmínky opět prospějí nejen stránce s návodem, na kterou vedou, ale celému webu.

ukázka hledanosti slov souvisejících s pokládáním podlah
Zde a v internetových diskuzích je jasně vidět, že lidi zajímá, jak si mohou položit podlahu. Proč jim tedy neposkytnout návod a nezískat tak výhody pro váš web?

Na podobné bázi funguje i tento blog – dělám SEO, ale nebojím se uživatelům odkrýt část svého know-how. Je to pro mne totiž přínosem ve všech směrech.

  • Kdo si chce dělat SEO sám, bude si ho dělat sám. Blog mu alespoň poskytne informace, které zužitkuje. Často na ně pak odkáže ze svého webu, Twitteru, Facebooku, vloží odkaz do nějaké diskuze a podobně. Navíc i lidé, kteří si SEO dělají sami, mne pak občas žádají o SEO konzultace, když si nejsou něčím jisti.
  • Kdo hledá SEO konzultanta pro svůj projekt díky blogu vidí, že o oboru něco vím. Může si přečíst, jak k problematice přistupuji, a pokud se mu přístup líbí, kontaktuje mne. Na to, co ho tu zaujme, opět může odněkud odkázat. A ne, opravdu si nezačne SEO dělat sám jen proto, že o tom našel mé (a další) články.

Důsledkem toho všeho je, že roste povědomí o mě, mém blogu a službách. Vznikají nové zpětné odkazy => blog se dostává výše ve vyhledávání => zvyšuje se návštěvnost (jak přímo z odkazů, tak z vyhledávání) => více lidí tak vidí mé články => získávám jak více potenciálních klientů, tak více čtenářů a tím pádem i další odkazy.

Toto se dá s úspěchem aplikovat na spoustu oborů. Jen je potřeba se oprostit od myšlení typu „jo, to určitě, já mu dám návod na to co dělám, a on si to udělá sám“.

Využitelnost dobrého obsahu v aktivním linkbuildingu

Řada lidí odsuzujících rady ohledně „budování přínosného obsahu“ si neuvědomuje jeho obrovskou výhodu – skvělou využitelnost v aktivním budování zpětných odkazů.

Vybudováním dobrého obsahu totiž získáte:

  • Místo, na které můžete odkazovat sami – z diskuzí, komentářů, z Wikipedie a podobně. Základním předpokladem samozřejmě je, že obsah nějakým způsobem pomůže uživatelům. Když takový obsah třeba na e-shopu chybí, najdete jen minimum situací, kdy na nějakou jeho stránku můžete odkázat tak, aby to působilo přirozeně.
  • Místo, pro které snadno získáte další odkazy – oslovujete aktivně majitele stránek, ze kterých chcete odkaz? O odkázání na vaši stránku, která nějakým způsobem doplňuje či rozšiřuje obsah jejich stránky, z níž odkaz chcete, jistě budou uvažovat. Na kategorii produktů na e-shopu asi získáte odkazy těžko.
ukázka odkazů snažících se působit přirozeně
Budete-li budovat vhodný obsah, můžete si podobné křečovité snahy o  budování přirozeně působících odkazů odpustit.

Zapojte do šíření obsahu sociální sítě

Víte, že lidé z vaší cílové skupiny používají sociální sítě? Víte, jak je pomocí nich oslovit a pracovat s nimi? Pak je vhodné sociální sítě nevynechat a začlenit je do své strategie.

Vím, že čtenáři mého blogu jsou jak na Twitteru, Facebooku, tak i Google+. Dal jsem jim tedy možnost mé články na těchto sítích snadno sdílet (tlačítka na konci každého článku). Také mám účet na Twiteru kde lidé, kteří o to mají zájem, mohou sledovat mé názory a poznatky z oboru.

Pěkným příkladem využití Facebooku je také třeba Facebook stránka e-shopu SmallCars.cz, kde lidé diskutují, „lajkují“ příspěvky, chodí přes odkazy na web, komunikují s obchodem. Hodnota stránky v rámci Facebooku pak roste stejně, jako hodnota hlavního webu ve vyhledávačích a celkové povědomí o SmallCars.cz.

Kvalita obsahu z dlouhodobého hlediska

Vyhledávače směřují k tomu, aby dokázaly hledajícím lidem nabízet stále lepší a kvalitnější výsledky. Je potřeba využívat jejich výhod a schopností, ne zneužívat jejich slabin, které budou brzy opraveny. Lidský faktor hraje stále větší a větší roli, a moc prostoru pro „kličky“ už nezbývá.

Pokud svou dlouhodobou SEO strategii obrátíte k budování obsahu na zajímavá témata, na zodpovídání uživatelských dotazů, na obsah, který má potenciál se mezi uživateli šířit sám, nebudete litovat. Je s tím ale spojena spousta práce, přemýšlení a úspěch se nedostaví hned. Uznávám, může to být demotivující, ale kdo vydrží, sklidí zasloužené ovoce.

Líbil se vám článek? Budu rád, když jej sdílením doporučíte ostatním – díky:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

Autor

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

19 komentářů u „Jak „užitečný obsah“ pomáhá k získávání odkazů?“

  1. Super článek. V podstatě to co popisujete (truhlář poskytne návod na položení podlahy, vy poskytujete část svého know-how v oblasti SEO) je užší pohled na freemium model. I neplatící zákazníci jsou přínosem, protože jednak šíří povědomí o značce a jednak to mohou být budoucí zákazníci.

  2. Martine skvěle sepsáno! Je ale třeba podotknout, že je to obor od oboru jiné – respektive různě náročné. Se SmallCars máme obrovskou výhodu v typu sortimentu – modely aut jsou zajímavá, hezká, roztomilá komodita, ale třeba u stěhovacích krabic nebo praček to bude podstatně složitější (pochopitelně ne nemožné, chce to u toho jen přemýšlet). Ale v principu přesně jak píšeš :) Jo a díky za odkazy :)

    1. Díky za komentář. Souhlasím a věřím, že téměř v každém oboru se dá něco vymyslet – někde je to snazší, někde podstatně těžší. SmallCars byly výborným příkladem :)

  3. „Jste podlahář a žijete z pokládání podlah? Proč uživatelům nenabídnout detailní návod, jak si mohou podlahu položit sami, když je jasné, že jej hledají? Šílenost? Ale kdeže.“

    Párkrát jsem někomu tento postup doporučil a vždy jsem byl za blázna :).

  4. Četl jsem článků na toto téma spoustu, ale je vidět, že jsi se držel Markova doporučení, že když není možné být první, je potřeba být alespoň nejlepší ;) Díky, rád na článek odkážu své klienty.

  5. Perfektní článek, podobně se snažím na svém blogu pomáhat/radit lidem ohledně práce v MS Office. Primárně jde o pomoc, jelikož se jedná o můj konček a živí mě úplně jiná oblast. Proto mohu potvrdit, že takto jde vybudovat zákaznická základna (školení, konzultace).

  6. Ty Martine, přidal bych ještě bodík „vykašlete se na konkurenci“. Nezdravě často slýchám že „my si s tím dáme práci a pak to někdo zkopíruje“. Pomalu přivítáme rok 2013 a lidé se stále ještě nenaučili, že paranoia na internetu prostě nepomáhá :-)

  7. Martine, napsáno je to hezky. Jenže – korporátní zákazník na tohle neslyší, protože prostě ne, a živnostník nemá peníze, aby si mohl dovolit nechat obsah dělat, protože když ho bude dělat sám, nebude dělat věci, kterým rozumí – třeba obchod…

    Ale časy se mění a už i živnostníci vidí dál než měsíc dopředu…

    1. Díky za komentář. Pak nezbývá než korporátnímu zákazníkovi nebo živnostníkovi vysvětlit, proč se moc daleko nepohneme, když na to nepřistoupí.

      Nemyslím si, že by situace byla tak špatná, jak popisuješ – kdo to chce pochopit, pochopí to a ten čas/vůli si tam najde a začne slyšet. Kdo nechce, bude mít web jako ostatní a je to jen jeho chyba.

  8. Já neříkám, že je špatné a a už vůbec si nestěžuju:) Jen říkám, že ledy se lámou jen pomalu a v korporátní sféře skoro vůbec. Pokud tam není nějaký jasnozřivý manažer, který je ochotný jít hlavou proti zdi.

    Ale menší podnikatelé (nebo ti, kdo začali od nuly na zelené louce a vybudovali velkou firmu) nové cesty hledají – chtějí blogovat, chtějí magazíny, chtějí unikátní popisky produktů, chtějí poradit, jak a co vlastně komunikovat, chtějí mikrosite. Takže to vůbec není špatné.

  9. Kvalitní obsah opravdu odkazy přitahuje, ale je tomu třeba pomoci. V podstatě celý můj blog stojí na tom, že nepíšu mnoho článků, ale vždy se snažím napsat o něčem, co mě momentálně zajímá co možná nejstručněji a aby to bylo přínosné i pro lajka. Takže si dám velkou práci s každým článkem a mnoho jich není, ale za to jsou více odkazované.

    PS: Ten příklad s tím pokládáním (4), je perfektní. Je to výstižné a zdá se mi to jako hodně dobrý tah jak přilákat odkazy na nějaký e-shop :). Docela by mě zajímalo kolik majitelů něco takového udělá.

  10. Jimmy, podlahář a truhlář jsou dost odlišná řemesla ;-)

    Autorovi děkuju za výborný článek.

    S tím modelem „poskytnout na webu svoje know-how“ ale nemůžu souhlasit. Znám to osobně z několika případů. Jeden z nich je přímo ukázkový, protože jde o zmiňovaného podlaháře:

    Asi před 5 lety si jeden z mých zákazníků (v příbuzném oboru) na renovaci starých, a pokládku nových parketových podlah ve svém domě chtěl původně objednat podlahářskou firmu. Doporučil jsem mu jednu, se kterou jsem měl dobré zkušenosti jakožto se subdodavatelem. Ta měla na svém webu podrobné popisy prací při jednotlivých postupech včetně variant materiálů s popisy jejich výhod, nevýhod, vhodnosti atd. Zákazník si po jejich pročtení řekl, že je to vlastně jednoduché, že to dokáže sám se svým synem, a spočítal si, že ušetří nemálo peněz (nepočítal ovšem svůj a synův čas). Nakoupil materiál, půjčil si stroje, a zvládli to docela dobře. Sám se divím, dneska už jsem vlastně taky podlahář, a zdá se mi takřka nemožné, aby naprostý laik bez zkušeností dokázal slušně zrenovovat parketovou podlahu je podle nějakého návodu, byť by byl sebepodrobnější. Ona firma tedy možná mohla mít slušnou zakázku (jednalo se o celé patro poměrně velkého rodinného domu, cca 160 m2), ale neměla jí právě díky těm svým popisům hraničícím s návody.

    Ve finále to tedy skončilo tak, že zákazník sice byl spokojený s tím kolik ušetřil, ale už ne s tím, kolik je to stálo času, jak si přitom namohli celé tělo tak, že se potom několik dní takřka nemohli hýbat (každý podlahář -parketář jistě potvrdí, jak tahle práce příšerně bolí, než si na ni svaly po několika týdnech zvyknou), a částečně i s výslednou kvalitou vlastní práce. Takže prohlásil cosi ve smyslu „ano, docela dobré, ale již nikdy více. Za těch pár ušetřených tisíc to nestálo“. No a jelikož jsem ke svým oborům brzy potě přibral i podlahářství a jsem už léta „dvorním dodavatelem“ některých stavebních prací pro onoho zákazníka, tak s ním mám předběžně domluvenou opětovnou renovaci…

Komentáře nejsou povoleny.