Važte (klíčová) slova

Volba špatných klíčových slov na začátku vašeho SEO snažení může mít fatální následky. Slova, na která se zaměříte, je potřeba vybírat opravdu s rozmyslem a je nutné uvažovat nad tím, zda vám skutečně přinesou požadovaný efekt.


Inspirací k tomuto článku mi bylo nemálo poptávek, s nimiž jsem za dobu svého působení v oboru přišel do styku.

Jednou chtěl majitel stěhovací firmy (s regionální působností) z města na jihu Čech být první na slovo „stěhování“, jindy to byla malá autopůjčovna, která chtěla být vysoko na slovo „autopůjčovna“. Nic víc je nezajímalo. Vysvětlil jsem jim, jak se věci mají, a proč se jim cílení na jedno slovo, ještě k tomu takto obecné, prostě nevyplatí.

Pokud je vám jasné, proč pro vás nebude vhodné zaměřit se pouze na slovo „autopůjčovna“ v případě, že provozujete regionální autopůjčovnu, nebo jen na slovo „stěhování“, když nemáte stěhovací firmu s celorepublikovou působností, dále číst nemusíte.

Tento článek je jen úvodem do logiky výběru klíčových slov – článek o tom, proč není vhodné cílit na jeden konkrétní výraz, je v přípravě.

Vše si budeme demonstrovat na příkladu malé autopůjčovny v Ostravě, která nemá peněz na rozhazování a přesto by ráda SEO, která přinese nejen pozice ve vyhledávačích, ale především reálné zákazníky.

Proč necílit na jedno obecné slovo?

„Mám autopůjčovnu, takže když budu první na slovo autopůjčovna, určitě se mi to vyplatí, protože budu mít velkou návštěvnost.“ je typické uvažování majitelů webů, kteří se o SEO zrovna doslechli a s tímto jdou shánět vhodnou firmu.

Solidní firma nebo specialista by vám podobný názor měli hned rozmluvit a doporučit jiný, pro vás výhodnější postup – jistě, když budete vidět na slovo „autopůjčovna“, určitě vám to přinese užitek – otázka však je, zda se vám investice do SEO vložená také vrátí. Můžete sice získat větší návštěvnost, ale lidé odejdou, jakmile zjistí, že autopůjčovna v Ostravě není to, co právě hledali.

Důležitější je naučit se uvažovat jinak a říct si: „Sice mám autopůjčovnu, ale jen jednu, v Ostravě. Na co se tedy budu zaměřovat na obecné heslo autopůjčovna a konkurovat tak stovkám autopůjčoven z celé ČR, když mnohem víc a za méně peněz mohu získat regionálním cílením?“

Ale slovo „autopůjčovna“ hledá hromada lidí

To ano, ale také jde o slovo s vysokou, celorepublikovou konkurencí. Podívejte se na měsíční hledanost v Google a zjistíte, že samotné slovo autopůjčovna zas až tolik lidí nehledá. Rozhodně ne tolik, aby to pro vás bylo zajímavé, pokud vezmete v úvahu, že tato hledanost pochází z celé ČR.

Vysvětlení k obrázkům: slova v [hranatých závorkách] značí přesnou shodu – to znamená, že tolik lidí měsíčně zadá heslo přesně v této podobě. „Slova v uvozovkách“ značí frázovou shodu – to znamená, že lidé hledají hesla, jejichž součástí je toto slovo. Například pokud hledám „autopůjčovna Brno“, je toto hledání zahrnuto ve frázově shodě slova „autopůjčovna“, proto je hledanost ve frázové shodě tak vysoká. Hodnoty zobrazované ve statistikách jsou silně orientační, proto je neberte doslova.

Poznámka 24.8.2011: jak zjistit hledanost různých frází vám osvětlí článek „Zjišťujeme hledanost klíčových slov„.

Obrázek - Měsíční hledanost hesel "autopůjčovna" a "půjčovna aut" v Google

Obr.1: Měsíční hledanost hesel "autopůjčovna" a "půjčovna aut" v Google

Kolik z těchto lidí prostřednictvím hesla „autopůjčovna“ bude hledat právě autopůjčovnu v Ostravě? Minimum. Zde je jasné, že „dostat se dopředu“ na slovo „autopůjčovna“ sice jde, ale nepůjde o dobře investované peníze – člověka z Prahy, který zadal do vyhledávače „autopůjčovna“ jen těžko bude zajímat zrovna váš podnik v Ostravě, byť jej uvidí mezi prvními výsledky. Konverzní poměr z takto obecných slov bude minimální (konverze = převod návštěvníka webu v zákazníka firmy).

Zaměřte se také na rozdíl mezi přesnou a frázovou shodou u obou slov – zatímco frázová shoda u slova „autopůjčovna“ je 8 100 hledání měsíčně, přesná je pouze 1 600 měsíčně. Z toho plyne, že uživatelé častěji hledají „autopůjčovna“ ve spojení s nějakým dalším slovem, tedy např. „autopůjčovna Ostrava“.

Jaká slova tedy vybrat?

Máme autopůjčovnu v Ostravě a nikde jinde, budou nás tedy zajímat slova související s Ostravou. Podívejte se na následující obrázek.

Obrázek zobrazující hledanost autopůjčoven v Ostravě

Obr.2: Měsíční hledanost výrazů souvisejících s autopůjčovnami přímo v Ostravě

Jak vidíte, hledanost je o dost menší, ALE:

  • rozdíly hledanosti v přesné a frázové shodě jsou minimální
  • zákazník v tomto případě hledá to, co nabízíte vy – autopůjčovnu v Ostravě

Vězte, že ač jsou méně hledaná, bude zaměření se na tato slova lepší, a především levnější volbou. Zákazníkovi v tomto případě nabídnete přesně to, co chce. Konverzní poměr z takto zvolených slov bývá často velmi vysoký a rozhodně vyšší, než v případě cílení na obecnou frázi.

Nejdříve se zamyslete, pak jednejte

Než začnete shánět kohokoli pro realizaci SEO, zamyslete se, co pro vás má a co nemá smysl. Pokud je váš požadavek nesmyslný nebo zbytečný, seriozní společnost nebo jednotlivec vás na to upozorní a navede na správnou cestu. Neseriozní bude mlčet a bude rád, že má zakázku.

Regionální cílení je u firem poskytujících lokální služby takřka nutností. Pro zajímavost se podívejte na obr.3., čeho je díky dobrému zacílení webu možno dosáhnout. Po zadání spojení „STK Ostrava“ do Google vám bude zobrazena podobná stránka, kde celých pět odkazů vede na web www.stk-ostrava.cz – a to na něm dle vyjádření jeho tvůrce nikdy neprobíhala žádná optimalizace. Prostě je dobře a logicky vystavěný, a především přínosný pro uživatele.

Přemýšlejte jako uživatel

Obrázek - výsledky "STK Ostrava" v Google

Obr.3: I toto je jedna z výhod cílení webu na určitou oblast - Google to má prostě rád :)

Vžijte se do role uživatele, který hledá vaše služby. Ještě naposledy využijme našeho příkladu s autopůjčovnou v Ostravě. Když budete chtít vyhledat autopůjčovnu v tomto městě, zadáte do vyhledávače „autopůjčovna“ a budete se prodírat desítkami výsledků, než narazíte na nějakou půjčovnu, která je v Ostravě? Nebo raději zadáte „autopůjčovna Ostrava“ a budete si vybírat jen z autopůjčoven v tomto městě?

Než tedy s někým navážete spolupráci, zjistěte si, zda to pro vás má smysl. Cílem SEO není zběsilé honění pozic na jedno slovní spojení. Pravým cílem je zajištění solidních a stálých pozic na všechna slova, která mají smysl a především měřitelný efekt – ať již pomocí konverzí, objednávek nebo návštěv.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

19 komentářů

  1. dond
    dond 29.7.2011 at 11.54 |

    Taková ta otravná věc s tlačítky, co nejde vypnout, schovat, ani poslat do háje, je tady pro zvýšení konverzního poměru?

    http://jdem.cz/qf322

  2. Marek
    Marek 29.7.2011 at 14.35 |

    Mne to robí vo všetkých prehliadačoch, pokiaľ mám rozlíšenie menšie ako 1280×960.

  3. S.
    S. 3.8.2011 at 8.21 |

    Ahoj, výborný článek. Jen mi tam chybí odkaz, kde můžu provádět analýzu klíčových slov. Skvěle jsi člověka na takový nástroj navnadil, vysvětlil jsi co znamená co, teď by to chtělo jen si to zkusit v reálu. A drobný technický problém a to: mám problém s diakritikou v boxech s citací a taky tady ve formuláři (jen u výchozích hodnot). Win7 a Firefox 5.0

    1. mirecekp
      mirecekp 8.8.2011 at 8.30 |

      Souhlasím také bych ocenil zdroj vyhledávanosti klíčových slov, ale zajímavé by to bylo také ve srovnání s ostatními vyhledávači. Řekl bych že BU používající více seznam zadávají častěji „autopůjčovna“ než „autopůjčovna ostrava“ (či jiné město) všeobecně uživatelé seznamu neumějí vyhledávat tak dobře jako uživatelé Google, proto si myslím že i ta optimalizace by se od toho měla také odvíjet nebo se pletu ?

  4. Lukáš Pampurík
    Lukáš Pampurík 5.8.2011 at 9.26 |

    Parádny článok, tiež mám podobné zmýšlanie. Teda nezameriavam sa na top slová, lebo viem, že tie predávajú najmenej a stoja najviac :)

  5. mirecekp
    mirecekp 8.8.2011 at 8.32 |

    Ještě když se tady zmiňovali nedostatky tak bych ještě poukázal na odkaz v patičce „NAHORU“ který nefunguje (u mě – Google Chrome 13 – XP)

  6. petr
    petr 20.8.2011 at 20.55 |

    Pěkně nastíněno, toto by měl znát každý, kdo chce něco dělat na netu, třeba i základní stránky. Občas koukám na milionáře ve stavebnictví ve svém oklí…mail mají ještě pořád u nějakého quick.cz nebo volny.cz….web je na ic, nebo wz a je tam max telefon. Ale jedou na plný kule ve svým oboru….no jde to i bez superwebu :-)

  7. Martin Ambrus
    Martin Ambrus 25.9.2011 at 23.17 |

    Vyborny clanok :-)

    Inak co sa tyka analyzy pozicii klucovych slov vo vyhladavani, existuje na to jeden prijemny nastroj, co celkom slusne setri cas.

    Vola sa Webmaster Toolbox a je dostupny na http://toolbox.widemedia.cz, ak by niekto dostal chut testovat ;-)

  8. Radek
    Radek 12.3.2012 at 9.52 |

    pěkné, jen mám pocit že informace o http://www.stk-ostrava.cz je trošku mimo – tento sajt má díky Plaváčkovi docela slušnou pozici. Stačí se podívat na Plaváčkovy a spolupracující weby

Komentáře jsou uzavřeny.