Jak vybrat vhodnou doménu?

Jak nejlépe vybrat doménu „pro SEO“? Je lepší ta či ona doména? Jaká kritéria by měla doména splňovat? Odpovědi na tyto a další otázky stále se objevující v internetových diskuzích najdete v tomto článku.

Článek se týká výběru názvu domény pro vážně myšlený byznys (e-shop, firemní prezentace s nabídkou služeb…) zaměřený výhradně na český trh. Vybíráte-li doménu pro mezinárodní projekt nebo pro projekt, který má ambice se po rozjetí v ČR rozšířit do zahraničí, některá kritéria výběru budou samozřejmě odlišná.

A druhá důležitá poznámka – článek prezentuje mé osobní názory. Měl by tedy být spíše inspirací, než mantrou.

Dobrá rada na úvod: Nevybírejte název „kvůli SEO a vyhledávačům“. Při výběru se soustřeďte na skutečně důležité faktory, které ovlivní využitelnost domény a její brandovatelnost (pokud vás místo toho odporného slova napadne český výraz, do komentářů s ním, díky :) ). Tyto faktory se budu snažit rozepsat níže.

Doména by měla být:

*Všimněte si, jak se jednotlivé body překrývají a jak všechno souvisí se vším.

Unikátní a nezaměnitelná

Snažte se zvolit pokud možno unikátní doménu. Plusem bude, když se tato bude nějakým způsobem vztahovat k tématu webu. Neměla snadno zapadnout mezi ostatními, ale zároveň je potřeba, aby byla dobře zapamatovatelná.

Použiji příklad z Yuhůova článku o doménách: “… jsou překvapivě lepší zvláštní jména typu zmrzni.cz než třeba nejlevnejsi-lednicky.cz. Jde prostě o to, aby to mělo šmrnc a bylo to nezaměnitelné.“

Unikátním doménovým názvem ale nemusí být jen nějaké v češtině používané a s oborem přímo související slovo. Může to být slovo přejaté či vymyšlené (příklad: alza.cz)

Dobře zapamatovatelná, vyvolávající asociace

Když název domény někdo někde vidí nebo slyší, měl by mu utkvět v paměti. Když jej slyší samostatně a bez kontextu („koukni na uplavala.cz“), je možné, že si ji pamatovat hned nebude.

Když ji ale slyší spolu s předmětem zaměření webu („na uplavala.cz najdeš spousty rybářských potřeb“), u rybáře (=cílové skupiny) to  vyvolá určitou asociaci, a název si pak vybaví snáze. Stejně to může fungovat například u zalozeni.cz, pod kterou je prezentace EasySupport s.r.o. zabývající se zakládáním a prodejem firem.

Krátká

Čím kratší, tím lepší. Kratší se lépe pamatuje, lépe sděluje hovorem, lépe se s ní pracuje.

Dobře „sdělitelná“ hovorem

Když někomu řeknete název své domény (osobně, do telefonu, reklamou v rádiu…), neměl by mít problém si jej jednak zapamatovat, a druhak jej správně zadat do adresního řádku.

Příklad ne právě ideálně zvolené domény: Třeba Quick.cz. Představte si situaci, kdy uživateli do telefonu řeknete „jo, podívej se k nám na quick.cz“. Šance, že uživatel půjde na quick.cz je poměrně velká, ale ti méně zkušení (a méně jazykově zdatní) se mohou dostat třeba na: kvik.cz, qik.cz, kvyk.cz a tak podobně, možností je spousta.

Tento bod proto nepodceňujte. Oceníte jej nejen při sdělování adresy webu, ale třeba i při diktování e-mailu do telefonu.

Vyhnete se tak vysvětlování na způsob „napište mi na josef.novak@quick.cz, píše se to Josef tečka novak zavináč kvé ú í cé ká tečka cézet“.

S koncovkou .cz

Pro český trh a weby v češtině volím vždy koncovku .cz. Jsem toho názoru, že mnoho méně zkušených uživatelů s ní má stále ještě české weby spjaty.

Proto se může stát, že když budete mít svůj český web třeba na nazevwebu.com, uživatelé ve snaze se na něj dostat zadají čas od času nazevwebu.cz – protože jim to prostě přijde přirozenější. V lepším případě se nedostanou nikam, v horším přímo k vaší konkurenci (tato možnost je vysoce pravděpodobná v případě, že název je tvořen klíčovým slovem, vizte níže).

Myslíte si, že to v dnešní době není možné? Ale je, koukněte na obrázek:

Ukázka hledanosti hesel jako "youtube.cz" (hledáno zhruba 50 000 x měsíčně v Seznam.cz)  a "facebook.cz" (hledáno cca 70 000 x v Seznam.cz).

Ukázka přibližné měsíční hledanosti hesel „facebook“ a „youtube“ s .cz koncovkou. Hledanost pochází ze statistik nástroje Sklik. Jak ji zjistit jsem popsal v článku Zjišťujeme hledanost klíčových slov.

Bez možnosti překlepů

Platí zejména při volbě českého slova/slov jakožto názvu domény. Gramatika je zrádná a ne každý ji ovládá stejně, jako vy. Mít web na doméně nejrozumnejsi-vikyre.cz (ano – rozumnější příklad mne skutečně nenapadl) tak nebude to pravé ořechové.

Několik příkladů dle mého názoru pěkných domén

  • uplavala.cz – doména pro rybářský e-shop
  • vcelarem.cz – blog začínajícího včelaře, mého kamaráda a PHP / Nette programátora Honzy Matouška. Ale jak správně podotkl jiný Honza v komentáři pod článkem, diakritika v doméně nemusí být úplně ideální.
  • komart.cz – můj web s nabídkou služeb, název složen z mého příjmení a jména (Kolčaba Martin)
  • megapixel.cz – největší obchod s fotografickým vybavením.
  • medio.cz

Na těchto názvech je vidět, že se snažily ctít výše uvedené zásady. Zároveň jde o domény, které byly dosud neobsazené – důkaz, že při troše přemýšlení lze najít pěkné volné kousky.

Časté otázky k výběru domény:

Když chci víceslovnou doménu, vybrat s pomlčkami, nebo bez nich?

Obě nebo nic. Jinak se budete přetahovat s konkurencí, která bude mít opačnou variantu k té vaší. Máte doménu fajn-koberce.cz? Vězte, že lidé často budou zadávat fajnkoberce.cz (kterou může mít vaše konkurence) a méně často i naopak. Ve výhodě bude ten, kdo vlastní variantu bez pomlčky, protože ji lidé budou zadávat častěji.

Když už, registrujte obě verze, vyberte si tu, kterou chcete používat, a tu druhou na ni přesměrujte. Uživatel se tak dostane tam, kam má.

Je „pro SEO“ potřeba mít klíčové slovo v doméně?

Není. Zejména proto, že problémy, které neuvážené cpaní klíčového slova do názvu přinese, zřetelně převažují nad výhodami (pokud tu vůbec nějaké jsou). Považte sami:

- Mizivý vliv KW v doméně na vyhledávání

Prioritou vyhledávače je nabídnout uživateli stránku s odpovědí na to, co hledá (tohoto tématu se týká článek Kdo je cílem optimalizace „pro vyhledávače“?), ne stránku na doméně, která obsahuje klíčové slovo. Výskyt klíčového slova vás nespasí, byť může lehce pomoci.

- Snadná zaměnitelnost (= špatná zapamatovatelnost)

Domény s používanými a zároveň vyhledávanými slovy, které jsou zároveň dobře zapamatovatelné, jsou, až na výjimky, rozebrané. Volbou takové domény, která je volná, budete jen další v řadě. Uživatelé si vaši doménu budou plést s názvy konkurentů.

Představte si, že máte půjčovnu svatebních šatů v Praze, a chcete mít v doméně vysněná klíčová slova „svatební šaty Praha“. Kolik takových domén je k dispozici?

  • Svatebnisatypraha.cz (+ 3 verze: svatebnisaty-praha.cz, svatebni-saty-praha.cz, svatebni-satypraha.cz)
  • Prahasvatebnisaty.cz (+ 3 verze, podobně jako v předchozím případě)
  • Satysvatebnipraha.cz (+ 3 verze)

… a jistě bychom vymysleli další „zvěrstva“. Snad není potřeba vysvětlovat, že uživatelé si nebudou pamatovat, jak jste si zrovna vy určili pořadí slov a jejich rozdělení pomlčkami. Nesprávným zadáním se tak budou dostávat buďto na neexistující stránky, nebo stránky konkurence.

Chcete ukázku nezapamatovatelné domény? Budiž – http://www.svatebni-saty-evanie-plesove-spolecenske.cz/ – takhle opravdu ne.

- Špatná „rožšiřitelnost“

Máte doménu nejlepsitelevize.cz, kde prodáváte televize. Obchody jdou dobře, a vy se rozhodnete postupně rozšiřovat sortiment o další elektroniku. A řekněte, chtěli byste na této doméně prodávat například telefony, audio přehrávače a podobné produkty? Asi ne, že… Vybírejte proto název s rozmyslem a s výhledem do budoucna.

- Takže mít klíčové slovo v doméně je špatné?

Nikoli, pokud je vaše doména například dovolena.cz, letenky.cz a podobně, je to fajn – ne přímo proto, že v doméně je klíčové slovo, ale proto, že doména se dobře pamatuje, je unikátní a nezaměnitelná. Jak ale jistě víte, sehnat takovou doménu se rovná obrovské investici. Proto doporučuji raději volit unikátní název, než cpát do domény klíčové slovo a vytvořit tak paskvil snadno zaměnitelný s konkurencí.

.cz verzi domény vlastní konkurence, má cenu si registrovat .com (.eu, .net…)?

V podstatě ne, ale to jste si z článku jistě vydedukovali.

Budu citovat příspěvek Marka Prokopa z diskuze jakpsatweb.cz: „Vyhledavače se stavějí dobře k webům, které jsou mezi lidmi známé a oblíbené, takže si položte otázku, zda se Vám na doméně .com podaří vybudovat známý a oblíbený web, když je doména .cz téhož jména již obsazena.“ Asi není potřeba psát víc.

Závěrem…

Snad vám článek alespoň trochu pomohl ohledně nejasností ve výběru domény. Máte-li další otázky nebo náměty na to, co vám v článku chybí, šup s tím do komentářů. Nesouhlasíte s některými body? Napište do komentářů proč. Článek v průběhu času budu upravovat a rozšiřovat.

Dodatek: čtěte také článek Jak vybírat jméno pro doménu na Sově v síti. Přesto, že je deset let starý a před napsáním svého článku jsem hledal, zda někdo popsal něco podobného, jsem jej našel až teď. Poskytuje další informace a pohledy na věc.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

15 komentářů

  1. Janci Bris
    Janci Bris 1.8.2012 at 9.44 |

    Zdravím,
    pekný článok, len maličký postreh z tvojich referencíí: http://www.stolarskyeshop.cz/ a http://www.stolarsky-eshop.cz/ ohľadom často kladených otázok – Obě nebo nic. Diks

  2. Karel B.
    Karel B. 1.8.2012 at 9.58 |

    Na domény bez pomlčky bych si dal pozor. Složitější spojení neumí rozeznat.

  3. honza
    honza 1.8.2012 at 12.35 |

    Uvádíš jako dobrý příklad vcelarem.cz a s tím mám trochu problém. Snažím se diakritiku moc nepoužívat, proto mi uplavala.cz přijde jako příklad mnohem lepší :)

    Takže – jaký je tvůj názor na diakritiku v doméně?

  4. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 1.8.2012 at 20.58 |

    Super článek Martine, jen bych možná doplnil info pro projekty s alespoň teoretickými ambicemi obsluhovat mezinárodní trh, tam se určitě .comová varianta event. národní určitě taky vyplatí.

    Palec nahoru za super shrnutí!

  5. Martin Matějka
    Martin Matějka 6.8.2012 at 21.03 |

    Koukám, že článek o doménách mi utekl :-) Tak jen krátce – jo, doporučuji to naprosto stejně. Jednoduše napsat, dobře vyslovit, má to napsané i hezky vypadat, no a když název udělá dojem „co to asi znamená“, je to super. My jsme pro náš shop s modely vybrali smallcars.cz a jak pozoruji v komunitě sběratelů, chytlo se to skvěle :-). Sice to občas zkracují na „viděl jsem to na smallu“ nebo „jo, to maj smallcáři“, ale i tak – máme v poměru k ostatním zdrojům slušné tržby přes brand.

  6. Martin Matějka
    Martin Matějka 6.8.2012 at 21.04 |

    Jo a ještě doplním – působíme taky na Slovensku a v Polsku – pro každý stát máme vlastní národní doménu. Čili i souhlas s Lukášem :)

Komentáře jsou uzavřeny.