Vyřazené produkty a (nejen) SEO

Na e-shopu nabízíte produkt. Po čase jej nabízet přestanete – buď jste jej vyprodali nebo přestali prodávat z jiného důvodu. Jenže co dělat s jeho stránkou? Zrušíte ji, jako většina obchodů, nebo ji raději využijete ve svůj prospěch?

Zrušte ji a odříznete se od části potenciálních zákazníků. Raději se mrkněte na tři zásady pro tvorbu dobrých SEO URL a pojďme vymyslet, jak se stránkami již neprodávaných produktů naložit lépe.

To, že nějaký produkt přestanete prodávat, většinou není důvodem ke zrušení jeho stránky a URL adresy.

Stále se najde řada zákazníků, kteří o něj mohou mít zájem – přicházejí z vyhledávačů, z odkazů, ze záložek ve svých prohlížečích a podobně. Zrušením stránky produktu se připravíte nejen o návštěvnost a možná cenné zpětné odkazy, historii a autoritu stránky, ale především o možnost s potenciálním zákazníkem pracovat. A navrch ho možná naštvete. Také byste nejspíš zahodili vámi i uživateli pracně vytvořený obsah – fotografie, videa, uživatelské recenze, hodnocení atd. A to je přeci škoda.

V kamenném obchodě nepředstavitelné, na webu více než časté.
Dobrý prodavač v kamenném obchodě, pokud žádaný produkt nemá, zákazníkovi vysvětlí proč ho nemá a nabídne mu alternativy. Na webu to dělá málokdo. Většinou to končí suchým „nemáme“ a nebo chybou 404.

A přitom to může být jinak. Stačí stránku produktu nechat na stejné URL adrese a provést na ní pár drobných změn, díky kterým návštěvníkovi předáme informace, které potřebujeme.

Jaké informace by měla stránka nedostupného produktu předat zákazníkovi

  • produkt nelze objednat
  • PROČ jej nelze objednat. Byl vyprodán? Nahradila jej nová řada? Není skladem jen dočasně? Byl nespolehlivý, tak byl vyřazen z nabídky?
  • KDY jej půjde objednat. A dá zákazníkovi možnost zanechat na sebe kontakt, aby jej obchod informoval o opětovné dostupnosti. Samozřejmě za předpokladu, že produkt v blízké době v nabídce opět bude.
  • CO OBJEDNAT místo něj? Je-li to žádoucí, nabídne mu alternativy. Nástupce produktu nebo shodné produkty dalších značek. Neměl by chybět argument zodpovídající zákazníkovu otázku „proč bych sakra měl chtít jiný produkt než ten, pro který jsem přišel?“

Je potřeba se zákazníkem komunikovat. Stránka se samotnou informací „nemáme“ mu bude k ničemu. Stránka splňující všechny výše uvedené body mu naopak může být užitečná a může ho přimět k nákupu některé z alternativ.

Příklad ideální informace, kterou by si zákazník měl odnést:

  1. Produkt vyprodán a nahrazen novou řadou: „Litujeme, ale tento produkt byl vyprodán, jde o starý model. Jako alternativu vám můžeme nabídnout jeho nástupce, XX YY, který dosahuje lepších parametrů a vyššího výkonu při pouze nepatrně vyšší ceně.“ případně  „… můžeme vám nabídnout tyto alternativní produkty stejné nebo dalších značek…“
  2. Produkt je vyprodán jen dočasně: „Produkt nyní nemáme skladem, netrpělivě vyhlížíme novou dodávku, která dorazí 12.12.2013. Zadejte sem svůj e-mail a jakmile bude produkt opět k dispozici, dáme vám vědět.“
  3. Produkt byl vyřazen z důvodu častých reklamací: „Litujeme, produkt XXYY jsme přestali prodávat z důvodu častých reklamací. Doporučujeme vám tyto jeho alternativy s kterými máme dlouhodobě výborné zkušenosti…“

(na textařskou stránku moc nekoukejte, pro ilustraci snad může být.)

A teď několik příkladů z českých e-shopů

Skoro ideální řešení v podání Alza.cz

Alza.cz řeší vyprodané produkty ne sice úplně ideálně, ale velmi dobře.

Stránka vyprodaného produktu na Alza.cz

Stránka vyprodaného produktu na Alza.cz (odkaz)

  • Zřetelně uvádí, že prodej produktu skončil. Namísto tlačítka pro přidání do košíku se zobrazil proklik na nabídku podobného zboží, který zákazníka na stránce posune níže k záložce „Alternativy“.
  • URL adresa se nezměnila, je stejná jako v době, kdy byl telefon v prodeji.

Jak to nedělat ukazuje Mall.cz

Stránka vyprodaného produktu na Mall.cz

Stránka vyprodaného produktu na Mall.cz (odkaz)

Mall.cz nám oznamuje, že se zboží již neprodává a nejde ho koupit, není v nabídce. Bez důvodu. To je milé, ale neužitečné. Stejně jako fakt, že nám doporučuje dokoupit příslušenství k produktu, který nemáme a mít nemůžeme. Alternativy najdeme až po kliknutí na nenápadnou záložku. Alespoň URL zůstala stejná.

A jak to už vůbec nedělat?

Takhle by to přesně nemělo vypadat.

Přesně takhle by to vypadat nemělo.

„Produkt vyprodán“. Super. Nepřínosná informace ale není jediným problémem tohoto řešení.

Co je horší, v CMS webu je URL adresa produktu pravděpodobně vázána na jeho název. Přidáním „produkt vyprodán“ do názvu tedy došlo ke změně URL. Původní indexovaná stránka produktu zanikla, takže zpětné odkazy na ní nefungují. Místo ní se nesmyslně objevila úplně nová stránka bez jakékoli hodnoty.

 Ok, celý je to pěkný, ale co návratnost investic?

Zpracovat stránku vyprodaného produktu ideálním způsobem stojí čas. Jeho množství je rozdílné v závislosti na tom, co umí váš CMS a nakolik tento proces máte ve firmě zažitý. Co jednomu bude trvat půl minuty může jinému trvat půl hodiny.

S kratší dobou potřebnou na editaci jedné položky se zvětšuje počet produktů, kterými se vyplatí zabývat. Přednost by měly mít produkty, o které byl, je a bude zájem, vedou na ně odkazy, vytvořili jste k nim cenný obsah atd. Napoví vaše zkušenosti i nástroje webové analytiky.

Pracujete na svém webu se stránkami podobným stylem? A co na takový způsob práce s vyřazenými produkty říkáte z uživatelského pohledu? Vadí vám jako Danu Dočekalovi, nebo jej naopak vítáte? Znáte podobné příklady z dalších webů?

Doplnění: podobný článek napsal před čtyřmi lety Michal Blahut – příště musím před napsáním článku víc hledat :)

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

17 komentářů

  1. Petr Vojtěchovský
    Petr Vojtěchovský 18.11.2013 at 12.49 |

    Pěkně sepsáno Martine. Díky a dávám share! Petr

  2. Richard
    Richard 18.11.2013 at 13.52 |

    Zajimavý pohled na celou véc. Většina eshopů, co znám, řeší produkty, ale podívat se na to z hlediska URL a linků je nenapadlo. Je to škoda.

  3. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 18.11.2013 at 14.14 |

    Paráda Martine. Mimochodem to celé lze aplikovat i na celé kategorie :-)

  4. David Sedláček
    David Sedláček 18.11.2013 at 18.53 |

    Plně souhlasím s článkem, již delší dobu se snažím klientům podobné řešení nabízet. Zajímalo by mě, jak bude za několik let vypadat databáze Mallu, když většinu položek takto uchovávají. Myslíte, že se vyplatí položky staré několik let promazat?

  5. Yuhů
    Yuhů 18.11.2013 at 20.18 |

    To znamená od začátku návrhu shopu a databáze počítat se scénářem, že se produkt vyprodá. A udělat tam chlívek na alternativní text. A chlívek na informaci, jestli víme, že už nikdy nebude, nebo naopak jestli je jich náhodou ve skladu nula.

    A jak chceš jako udržovat ty alternativy, když i ty se časem vyprodají?

    Co si myslíš o přesměrování stránek starých výrobků na jejich alternativy?

  6. Martin Šimko
    Martin Šimko 18.11.2013 at 21.29 |

    Dobré řešení je podržet stránku vyprodaného produktu jen určitou dobu a potom ji přesměrovat na nejbližší alternativu. Hodně to záleží na typu zboží. Třeba u klienta, který prodává kalendáře, nemá smysl od okamžiku, kdy jsou již kalendáře na další rok, udržovat stránky pro loňský rok.

    Když se na to připraví CMS, tak to lze docela dobře dělat automaticky pomocí podobných produktů.

  7. Jiří Krejčík
    Jiří Krejčík 18.11.2013 at 23.52 |

    Hezký článek Martine.

    Souhlasím s kolegy nade mnou. V některých případech mi přijde přesměrování jako vhodný způsob. Sám jsem to řešil v našich e-shopech a přišlo mi to jako nejlepší řešení. Rozdíl byl jen v množství.

    Přestali jsme prodávat 20 ks balení a začali produkt prodávat po 25 ks.

  8. David Sedláček
    David Sedláček 19.11.2013 at 6.22 |

    Asi dost záleží na typu zboží. Jistě u kalendářů, které se často mění a není tam co řešit je možné nastavit přesměrování URL položky. U takové elektroniky, kde mám uživatelské recenze či komentáře uživatelů, kteří tam řeší nějaký problém se přímo vybízí nechat stránku fungovat obdobně jako například zmíněná Alza.

  9. Šárka
    Šárka 19.11.2013 at 7.45 |

    Ani nevíš, jak mi tento článek padl do noty. Zrovna tenhle problém řeším s klientem a ten není moc ochoten přistoupit na jakékoli řešení mizejících URL.

    Další argument mám tedy v rukávu :) Díky za něj

  10. Jiří Homola
    Jiří Homola 21.11.2013 at 15.57 |

    Ahoj, zajímavý článek. Jak toto řeší např. Heureka, které produkty z DB mizí často než u e-shopu?

Komentáře jsou uzavřeny.