Zjišťujeme hledanost klíčových slov

V minulém článku Važte (klíčová) slova jsme si řekli, jak je důležitá volba správných klíčových slov a přemýšlení nad jejich výběrem. Nyní si řekneme, kde najít základní údaje o hledanosti klíčových slov, které jsem v článku použil.

Předně je potřeba říci, že hledanost jak v Seznam.cz, tak v Google, je pouze orientační! Neberte údaje jako doslovný fakt.

Nejlepším nástrojem pro zjištění hledanosti klíčových slov v českých podmínkách je bezesporu nástroj Skliku. Pokud se vám nechce moc číst, skočte přímo k části „Podrobnější zjištění hledanosti v Seznam.cz – pomocí nástroje Sklik.cz“.

Rychlé zjištění hledanosti slova v Seznam.cz

Pokud zadáte Seznamu jakýkoli dotaz, na stránce s výsledky dole najdete odkaz „Statistika dotazu váš_dotaz“. Po kliknutí na něj se zobrazí stránka podobná této http://search.seznam.cz/stats?collocation=norsko.

Na odkazované stránce vidíte denní a týdenní hledanost slova/spojení, v našem případě „Norsko“. Výsledky jsou zobrazeny ve dvou shodách.

obrázek - hledanost výrazu "Norsko"

obr.1: Hledanost výrazu „Norsko“ v Seznam.cz

Přesná shoda

Přesná shoda značí, kolikrát je hledán výraz v přesné podobě. V našem případě tedy pouze „Norsko“ a nic víc.

Rozšířená shoda

Rozšířená shoda značí, kolikrát jsou hledána spojení obsahující daný výraz. To znamená, že pro naše vzorové slovo „Norsko“ jsou v rozšířené shodě započítány výrazy jako „rybolov norsko“, „norsko a jeho životní úroveň“ a podobně.

Dole na stránce se statistikami pak můžete vidět nejčastěji hledaná spojení za období posledních dvou měsíců.

Berte tyto údaje s velkou rezervou

O tom, že statistiky hledanosti Seznamu je potřeba brát s rezervou, již psal Michal Kubíček ve svém článku. Jako reakce na tento post vznikl článek na blogu Seznam Fulltext týmu.

Jak vidíte, na statistiky se opravdu nelze spolehnout. Proto je používejte pouze jako orientační nástroj, a výstupy z nich neberte za směrodatné údaje.

Poznámky a tipy

  • Na obr.1 – příkladu s Norskem, můžete koncem července vidět znatelný nárůst hledanosti. Právě 22.7. potkaly Norsko útoky, které byly silně medializovány. I v Seznam.cz se proto o Norsko zvedl zájem.
  • Seznam.cz zobrazuje hledanost za den/týden
  • Pokud je hledanost menší, než 100 dotazů denně, Seznam.cz údaje nezobrazuje, viz například hledanost dotazu „opravdu dobrá káva“.

Podrobnější zjištění hledanosti v Seznam.cz – pomocí nástroje Sklik.cz

Výše uvedený příklad může posloužit pouze jako rychlý a nepříliš přesný přehled pro více vyhledávané dotazy. Analýzu klíčových slov na základně tohoto nástroje neuděláte.

Pokud chcete podrobnější údaje o hledanosti v Seznamu, najdete je v nástrojích PPC systému Sklik.cz. Ten slouží primárně pro návrh klíčových slov k PPC kampaním (podobně jako nástroj systému AdWords popsaný dále v článku). Oproti nástroji od Google dokáže ten od Seznamu navrhnout více klíčových slov.

Postupujte následovně:

  • založte si účet v Sklik.cz a přihlaste se do něj
  • v kartě Nástroje klikněte na položku Návrh klíčových slov.
  • do políčka zadejte jedno slovo z oblasti, která vás zajímá a potvrďte
  • byla vám nabídnuta hromada klíčových slov a spojení. Dle potřeby můžete zadané slovo, na jehož základě je hledáno, upřesnit
Hledanost slova "norsko" podle sklik.cz

Hledanost slova „norsko“ a souvisejících výrazů v Sklik.cz

Praktické využití nástroje pro návrh klíčových slov v Skliku popsal Marek Prokop ve svém článku Jak se dělá a k čemu slouží klasifikační analýza klíčových slov.

Zjištění hledanosti slov v Google

U Google je zjištění hledanosti o něco komplikovanější. Nástroj se „skrývá“ ve službě k nastavení PPC kampaní systému AdWords. Jděte tedy na stránku http://adwords.google.com/ a přihlaste se.

V záložce „Přehledy a nástroje“ pak uvidíte položku „Návrhy klíčových slov„. To je to, co hledáme.

Tento nástroj, jak už jeho název napovídá, neslouží primárně ke zjištění hledanosti slov. Jeho hlavním účelem je poskytnout návrhy vhodných klíčových slov pro lepší zaměření PPC kampaní. Četnost hledání, i když značně zkreslená, v něm jde však vyčíst také. A to poměrně rychle, takže proč jej nevyužít.

Máte na výběr množství filtrů. Nám však postačí ponechání původních nastavení se zvolením oblasti „Česká republika“ a volbou jazyka „čeština“ (tyto volby použijte samozřejmě v případě, kdy se chcete zaměřit pouze na český trh).

Nyní máte dvě možnosti, jak postupovat

  1. zadat výčet vašich připravených slov – můžete zadat více slov/spojení najednou, každé zadejte na jeden řádek
  2. zadat adresu stránky, pro kterou chcete najít vhodná slova. Budou vám zobrazeny návrhy, od kterých se můžete „odrazit“ k nalezení dalších vhodných slov.

Já jsem jednoduše zadal slovo „Norsko“, stejně jako v případě Seznam.cz.

Výsledkem je stránka s těmito údaji:

obrázek - hledanost slova Norsko v Google

obr.2: Hledanost „Norsko“ v Google

Jak vidíte, kromě zadaného slova v mnou vybraných shodách (viz níže), mi Google nabídl také 255 jím vybraných možností – to proto, že nástroj je primárně zaměřen na návrhy klíčových slov.

Nástroj Google Statistiky vyhledávání

Pokud najedete kurzorem k vámi požadovanému slovu, zobrazí se symbol lupy. Klikněte na něj, a dostanete se do dalšího nástroje – Google Statistiky vyhledávání. Zde můžete vidět podobný graf, jako u Seznam.cz.

obrázek - hledanost Norsko v Google

obr.3: Hledanost „Norsko“ v Google

Opět si všimněte zvýšení hledanosti okolo 22. 7. 2011 – data, kdy Norsko potkaly útoky. O informace kolem nich byl pochopitelně zájem, což se projevilo ve statistikách. Stejný efekt bylo možné pozorovat například po zemětřesení v Japonsku, ale i při dalších událostech, které byly masivně medializovány.

Typy shody na Google

Google nabízí tři základní typy shody. Jakmile zadáte hledané slovo, můžete si jej v různých shodách zobrazit pomocí filtru vlevo.

  • [Přesná shoda]
  • Volná shoda
  • „Rozšířená shoda“

V nápovědě Google AdWords si můžete přečíst detailní informace o jednotlivých typech shody.

Nakolik jsou údaje přesné?

Příliš ne. Údaj o hledanosti je totiž vypočten jako průměr z hledanosti slov za celý rok, tedy zjednodušeně řečeno, počet dotazů za rok / 12.

Poznámky a tipy

  • Všimněte si otazníků u některých polí v nástroji pro návrh klíčových slov. Využívejte je, jde o nápovědu Google, která vám přehledně vysvětlí, k čemu které pole slouží.
  • Google zobrazuje hledanost za měsíc.

Nástroj Marketing Miner

<přidáno 7/2016>

Marketing Miner Filipa Podstavce je takový malý zázrak, který vám umožní snadno zjistit hledanost slov na Seznamu i Google najednou. Naservírujte mu data, nechte ho pracovat a dejte si pauzu. Za pár minut až hodin vygeneruje report s požadovanými daty, který vám zašle na e-mail.

Kromě zjištění hledanosti ho můžete na pár kliknutí nechat vytáhnout data z našeptávačů, návrhu klíčových slov z AdWords, a pokud chcete, rovnou vám na všechna slova zaměří aktuální pozice. Používám ho od května 2016 a už mi ušetřil spoustu času. Navíc má pěkně zpracovanou nápovědu, tak se mrkněte na postup zjištění hledanosti a třeba i další stránky.

Zde výběr slov nekončí

Statistiky obou vyhledávačů berte jako určité vodítko. Nejde o plnohodnotný nástroj ke zjištění, jaká slova pro vás budou nejlepší, a na která se tedy zaměřit. Nemůžete si totiž říci „Mám e-shop s elektronikou, proto pro mne nejlepší slova budou elektronika, DVD přehrávače a televize – ta jsou totiž hledaná.“ Musíte cílit na to, co zákazníci skutečně hledají, ne na to, co si myslíte, že budou hledat.

Na toto téma by se ale dal napsat samostatný článek – při výběru vhodných klíčových slov pro ty které konkrétní stránky se používají složitější techniky, jako je sledování statistik návštěvnosti, testovací PPC kampaně a další. O tom ale snad někdy příště. Tento článek byl napsán, aby osvětlil, kde jsem bral údaje pro svůj minulý článek – a svůj účel, doufám, splnil.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji:

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

2 komentářů

  1. Martin Šimko
    Martin Šimko 26.8.2011 at 22.09 |

    Ahoj,
    v článku mi ještě chybí představení nástroje návrhu klíčových slov v Skliku, kde by měly být přesnější statistiky hledanosti než u http://search.seznam.cz/stats?collocation=slovo

Komentáře jsou uzavřeny.