Když se mění URL aneb jak nezabít své SEO

Občas na to přijde. Je potřeba plošně změnit URL stránek webu. Co dělat, na co nezapomenout a co si ohlídat, abyste nedopatřením nespáchali SEO sebevraždu? Přečtěte si postup krok za krokem.

Redesign webu může zabíjet SEO. To jsme si řekli už před třemi lety. Sebevraždy ale páchá stále hodně webů. Většinou nevědomky. Doufám, že díky tomuto článku jich bude o něco méně.

es-propad

Ukázka nezvládnutého přechodu na nové URL, graf návštěvnosti z vyhledávačů. Většina návštěvnosti v nenávratnu, a s ní i 2/3 zisku celé firmy.

Základní pravidlo pro úspěšnou změnu adres je, že každou starou URL je potřeba  pomocí HTTP 301 přesměrovat na novou, a to jedna ku jedné. Tím řeknete „obsah, který byl na <téhle> URL tu už není, přesunuli jsme jej na <tuhle> URL“.

Poznámka 16.10.2014: o přechodu na nové URL jsem přednášel na Čtvrtkonu, mrkněte na videozáznam přednášky

 1. Přemýšlejte. Máte ke změně URL rozumný důvod?

Rozumné důvody pro změnu URL jsou ty, kde prostě není zbytí:

  • nevyhnutelný přechod na jiný CMS. Je to něco za něco. Nový systém pro správu obsahu vám umožní vyřešit důležité problémy, s nimiž jste se potýkali na starém. Přesně víte, proč nový systém potřebujete a kde vám usnadní práci. V tomto případě by bylo ideálním řešením zachovat strukturu URL, ale často to nejde. Z různých důvodů. Protože nový systém je napsán jinak, generuje jiné adresy a nejde to změnit / je těžké to změnit / nevyplatilo by se to změnit. Pak není zbytí, musíte přejít na nové URL.
  • změna domény – protože ta původní je nevhodně zvolená a nepoužitelná, a uživatelé s ní mají problém. Nebo z důvodu přejmenování značky, z důvodu jejího vstupu do zahraničí a potřeby vše sjednotit pod mezinárodně použitelnou doménu apod.
  • přechod z HTTP na HTTPS protokol pokud víte, co to vám a vašim uživatelům přinese, a máte pro to skutečně pádné důvody

Pitomé důvody pro změnu URL jsou:

  • přechod na jiný CMS z dobrého rozmaru – neřešíte vážné a hlavně konkrétní nedostatky předchozího systému, ale chcete přejít na nový, protože „by asi mohl být o něco lepší“. Nevíte, co od změny čekat a jaké konkrétní výhody vám má přinést.
  • protože se vám staré URL prostě nelíbí a basta. Chybí v nich nějaké slovo, přebývá tam nějaké slovo nebo znak, jsou moc dlouhé, jsou moc krátké…
  • protože vám někdo řekl, že změnit URL vám hrozně moc pomůže v SEO. Nepomůže, tedy ne v 99,9% případů.
  • neuvážená změna domény, například protože ta stará „neobsahuje klíčové slovo“, což je údajně problém. Není.
  • přechod z HTTP na HTTPS protokol pokud to děláte jen proto, že jste si někde přečetli, že Google bude webům na HTTPS připisovat plusové bodíky v hodnocení

Pečlivě zvažte, jestli URL skutečně musíte změnit.  Pokud nemusíte, nedělejte to.

 

2. Vyberte si období mimo sezonu a radši počítejte s problémy

Čím více stránek váš web má, tím více skýtá prostoru pro chyby. Změna URL na firemní prezentaci o dvaceti stránkách asi nebude problém. Přecházíte-li na nový systém URL u e-shopu s tisíci produktů a desítkami kategorií, problémů se může vynořit tuna.

Hromadná změna URL je velký zásah do webu, proto ji neprovádějte v hlavní prodejní sezoně ani těsně před ní. Počítejte s tím, že se vždycky může něco pokazit, že změny si vy vyhledávačích mohou „sedat“ několik měsíců, zejména u velkých webů. Ideální čas pro hromadnou změnou URL je těsně po hlavní sezoně, kdy několik měsíců není v dohledu další silné období.

Ujistěte se, že alespoň týden po přesměrování adres budete mít k dispozici někoho, kdo v řádu hodin dokáže vyřešit nejhorší chyby.

Jaké problémy se mohou vyskytnout? Tu se objeví technická chyba, jinde zapomenete přesměrovat důležité URL, tu vyhledávač na změnu zareaguje jinak, než jste si představovali. Je lepší počítat s tím, že se cokoli může pokazit a následně, až vše proběhne hladce, si užít ten pocit z dobře odvedené práce, než naopak.

3. Jdeme na to

Následující postup platí pro weby běžící na serverech Apache s nainstalovaným mod_rewrite, kde přesměrování zajišťuje soubor .htaccess. Jinde se bude přesměrování nastavovat trochu jinak, ale principy se nemění.

Buď to půjde hromadně, nebo ne

Někdy stačí napsat jednoduché přesměrovávací pravidlo do .htaccess, a je hotovo. Typicky v případě, kdy měníte jen hlavní doménu a nebo děláte jiné změny, které se stejným způsobem projeví na větším množství URL.

V jiných případech to může být složitější. V extrémních případech je potřeba stovky a tisíce starých URL víceméně ručně párovat s novými. V níže popsaném postupu se budu věnovat těm složitějším případům.

a) Připravte si seznam současných URL

Abyste mohli přesměrovat současné URL, musíte je samozřejmě znát.

Pro jejich zjištění použijte zdroje dat, které máte  dispozici:

  • pusťte na web crawlera, který najde všechny URL. Poslouží třeba Screaming Frog nebo Xenu
  • exportujte navštěvované URL z Google Analytics. Zvláštní pozornost věnujte nejúspěšnějším stránkám,  a stránkám, na které vodíte lidi z vyhledávání, kampaní, a na které chodí lidi přes odkazy.
  • vytáhněte si data ze sitemap.xml svého webu, pokud ji máte

Z různých zdrojů dostanete URL v různých formátech a nejspíš je budete potřebovat sjednotit do jednoho. Na to používám nástroje Sublime Text 2 a Open Refine, které mi umožní hromadnou editaci dat.

Všechna vytažená data sjednocená do stejné podoby si dávám do jednoho sloupce Excelovské tabulky, kde snadno vymažu duplicitní řádky.  Tím získám základní dokument se současnými URL, s nímž mohu pracovat.

Mimochodem, tenhle krok je skvělou příležitostí k revizi adres. Často najdu takové, o kterých klient ani nevěděl a které nejsou potřeba. Jde hlavně o různé duplicitní stránky tvořené často zbytečnými a špatně napsanými filtry apod. Buď je přesměrujeme také, a nebo je prostě rušíme.

b) Připravte si seznam nových URL

Staré URL znáte. Teď ještě vědět, kam je směrovat.

Každá adresa, kterou si přejete zachovat, by měla mít svůj ekvivalent s odpovídajícím obsahem v nové verzi. U jakékoli staré URL byste měli být schopni říct „<tuhle> URL teď přesměruji na <tuhle> novou URL“.

c) Spárujte seznamy starých a nových URL

Tak, abyste dostali tabulku, ve které v jednom sloupci je stará URL, a v druhém její nová varianta. Z nich pak pomocí hromadných úprav a pravidel vytvoříte kód pro soubor .htaccess.

Snažte se ulehčit si práci

Týden strávený vyzobáváním a párováním tisíců URL po jedné zní jako skvělá zábava. Pokud byste se tomu ale z nějakého důvodu chtěli vyhnout, hledejte cesty, jak na to. Když nepůjde přesměrovat jedním pravidlem všechny URL, snažte se alespoň hledat logické skupiny, které hromadné přesměrování a nebo alespoň hromadné napárování URL v Excelu umožní. Například:

  • nové URL se liší jen v určité části. Například staré URL měly podobu „example.com/adresar/adresar2/produkt-XY“, a vy je chcete přesměrovat na „example.com/produkt-XY“. Tisíce URL tak může vyřešit šikovně napsaný regulární výraz říkající, že v URL zůstává jen to, co bylo za posledním lomítkem.
  • obsahují-li staré i nové URL nějaké ID, opět je můžete  snáze spárovat
  • stránky produktů na starých a nových URL je často možné párovat třeba pomocí EAN kódu. Necháte si podle EAN z databáze starého webu vytáhnout původní URL, a necháte je napárovat k novým.

Možností může být víc. Kde najdete v URL nějaký systém, máte napůl vyhráno. Třeba nepřesměrujete všechny URL jedním pravidlem, ale přece jen je lepší přesměrovávat 40 000 URL pomocí 40 pravidel, z nichž každé zařídí přesměrování 1000 adres, než to dělat po jedné.

Myslete stránky filtrů

Přesměrovat URL kategorií a produktů, to je samozřejmost. Nezapomínejte ale ani na stránky různých filtrů zboží podle značek, barev, rozměrů a dalších parametrů. Ty vám, pokud je máte dobře napsané, teď nejspíš přivádějí nemalou návštěvnost a obrat přes longtailové výrazy. Pokud přecházíte na úplně nový systém, právě tohle nejspíš budou ty stránky, s jejichž přesměrováním se zapotíte nejvíc.

Vložení pravidel do souboru .htaccess

Pokud máte vše připraveno, jedním z posledních kroků je vložení přesměrovávacích pravidel do příslušného souboru. Hned poté začne server na základě zapsaných pravidel přesměrovávat URL. Hlavně u velkých webů se složitou strukturou adres se na vás možná začnou sypat různé chyby, které bude potřeba postupně ladit.

4. Kontrolujte to

Tak, je hotovo. Ale radši hned zkontrolujte, jestli to funguje tak, jak má.

  • podle návodu Martina Šimka v článku Jak zkontrolovat správné přesměrování URL při přechodu na nový CMS se ujistěte, zda je přesměrováno skutečně vše na odpovídající adresy.
  • Google Analytics nebo jiném analytickém nástroji kontrolujte jednotlivé zdroje návštěv, a hledejte odchylky od běžného stavu návštěvnosti.
  • Google Webmaster Tools věnujte zvláštní pozornost hlavně chybovým hláškám o nedostupnosti stránek a problémech s indexací. Kontrolujte i serverový log. Pokud se někde objeví zvýšený počet chyb, pravděpodobně jste něco někde udělali špatně. Snažte se hned najít příčinu a odstranit jí.

Předcházejte nejhoršímu

Když přesměrování zařizujete sami

  • všechno po sobě kontrolujte. Několikrát.
  • pokud si něčím jistí, prostor pro testování metodou pokusu a omylu si najděte jinde. Tady se to nevyplatí. Najměte si někoho, kdo si jistý je, a komu věříte.

Když přesměrování zařizuje dodavatel nového řešení

Nespoléhejte na to, že „dodavatel přece musí vědět, co dělá“. Vzpomínáte si na obrázek na začátku článku? Tento nepovedený přechod byl plně v režii dodavatele.

  •  důsledně kontrolujte, zda dodavatel hodlá ošetřit vše, co je potřeba
  • najměte někoho, kdo na přesměrování dohlédne, vyptá se dodavatele na správné otázky a zajistí, kterými zjistí, zda vše proběhne tak, jak má
  • pokud si nejste jisti, že postupujete správně a máte pod kontrolou vše, co je potřeba, oslovte někoho, kdo ví, co dělat. Rád pomohu.

… tak hodně štěstí!

Doufám, že článek pomůže zmenšit procento zabitých webů. :) Pokud vám tu nějaké informace chybí, ptejte se v komentářích.

Martin Kolčaba

Jako SEO konzultant pomáhám svým klientům zlepšit dohledatelnost webů, zaujmout, a vydělat na internetu více peněz. Přečtěte si, jak pracuji - pokud si padneme do noty, napište mi a podíváme se, zda budu umět pomoci i vám.

More Posts - Website - Twitter - Google Plus

25 komentářů

  1. Pavol
    Pavol 19.10.2014 at 15.50 |

    Vďaka za super článok. Len škoda, že nepíšeš častejšie.

  2. Robert Vlach
    Robert Vlach 19.10.2014 at 19.53 |

    Ahoj Martine :-) Díky za článek na stále aktuální téma. Myslím, že mezi důvody překlopení webu na nové URL adresy chybí stále častější překlápění z HTTP na HTTPS pro celý web — formálně vzato jsou http://example.org/obsah.htm a https://example.org/obsah.htm dvě rozdílné URL adresy, stejně jako třeba adresa s www prefixem a bez, pokud to nastavení serveru dovoluje. Určitě by stálo za to sesumírovat zkušenosti lidí, kteří z HTTP na HTTPS celý web už překlápěli, jaké to s sebou neslo problémy a nástrahy. Přeji pěkný nedělní podvečer, ať jste, kde jste :-) Robo

  3. Roman Sterly
    Roman Sterly 19.10.2014 at 22.04 |

    Fajn článek, tohle by si měl přečíst a uvědomit každý, kdo si někdy bude jakkoli měnit svůj web. Hlavně je dobré si už od začátku dobře promyslet budoucí strukturu a obsah webu, třeba i na několik let dopředu.

    A taky si ideálně už dopředu zajistit vhodnou doménu. Takhle jsme třeba nejprve koupili sportcentral.cz a až po roce sportcentral.com (ačkoli jsme už od začátku počítali s mezinárodní verzí) a nyní držíme .cz jen proto, abychom neztratili pracně vybudovanou návštěvnost díky SEO a externím odkazům.

    Nebo může jít i o subdomény. Původně jsme měli na adrese http://info.sportcentral.cz mix blogu a informací o našem webu, následně jsme z toho ale udělali čistý blog a nyní bychom to raději měli na subdoméně „blog“. Zase ale kvůli ztrátě z hlediska SEO držíme adresu s „info“.

  4. Lukáš Pítra
    Lukáš Pítra 20.10.2014 at 8.39 |

    Máš Martine nějaký nástroj nebo postup, který by ti pomáhal párovat stará a nová URL u větších webů (řádově statisíce či miliony URL)?

  5. Tomáš Londa
    Tomáš Londa 20.10.2014 at 10.37 |

    Ještě bych doplnil, že v případě, že staré url nemají jednoznačný identifikátor (produktové číslo, EAN), podle kterého bychom je mohli hromadně identifikovat a přesměrovat, není třeba rvát si vlasy, ale v administraci můžeme změnit ještě staré url (většinou to umožňuje) a nějaký takový identifikátor tam dodat.

    Je to sice jedna změna url navíc, ale pokud na tuto dobu zakážeme robotům na naše stránky vstup, nic se neděje a ušetří nám to desítky hodin práce.

    Super článek, měl jsem rozepsaný podobný na svůj blog, tak teď abych ho hodil do koše :-D Neva, odkážu sem :-)

  6. Miroslav Sázovský
    Miroslav Sázovský 20.10.2014 at 10.45 |

    Dobrý den,
    přesně tuhle chybu jsem udělal i já, ale vytěžil jsem z ní více čtenářů, díky kvalitnějšímu designu. Pak jsem objevil aplikaci YOAST WordPress SEO Premium a návštěvnost byla zpět.

  7. Roman Sterly
    Roman Sterly 20.10.2014 at 12.34 |

    Kromě úbytku návštěvnosti při nedokonalém přesměrování všech stránek je s tou změnou spojená ještě jedna věc a tou jsou zpětné odkazy, které vedou na staré URL. Jaký myslíte, že je dopad ze změn URL z dlouhodobého hlediska? Řekněme, že máme malý web, kde snadno přesměrujeme všechny stránky na nové, ale na staré stránky vedlo X odkazů z externích webů, které už nově nezískáme (a pro příklad řekněme, že nezískáme žádné další nové odkazy). Dojde časem ke zhoršení pozic v SERP?

  8. Michal Novak
    Michal Novak 21.10.2014 at 17.13 |

    Ahoj Martine. Jak resis Noindex stranky ktere jsou definovane v ramci hlavicky (header page)? Zjistujes tyto stranky, nebo jen z Robots? Diky Michal N.

  9. Rosťa
    Rosťa 24.10.2014 at 16.12 |

    Měl bych dotaz na přesměrování webu a změny domény, kvůli postihnutí zvířátkem google (panda). Dá se to řešit podobným způsobem nebo hrozí, že i nová doména bude po přesměrování z „panda webu“ od google penalizována?

    Díky za názor.

  10. Miroslav Pecka
    Miroslav Pecka 25.10.2014 at 10.34 |

    Martine,
    pěkné shrnutí – hlavně těch pitomých vs. rozumných důvodů ke změně URL.

    Ještě mě k tématu napadá doplnění:

    1) počítejte s tím, že přesměrováním ztratíte „lajky“ (signály) ze sociálních sítí svázané s původní URL (jedinou výjimkou je Google+, který vám „plusy“ při použití Redirect HTTP 301 přesměrování přenese na novou URL)

    2) zvažte případ od případu, zda při přesměrování chcete přenášet i GET parametry (za otazníčkem) – typicky vidím 2 situace:
    a) měním jen (sub)doménu -> chci přenést parametry filtrů, stránkování atp.
    b) přecházím z webu s ošklivými URL (=s GET parametry) na web s hezkými URL -> chci původní GET parametry zahodit, jinak mi vzniknou duplicity

  11. Pavel Lasák
    Pavel Lasák 26.10.2014 at 19.25 |

    Díky za článek. Mám v plánu přejít na zapamatovatelnější adresu webu (ta původní zapamatovatelná není), navíc potřebuji změnit informační systém (ten můj vlastní už nedostačuje). Takže o vánocích (kdy je nejmenší návštěvnost) budu mít o zábavu postaráno ;)

  12. Peto Alza
    Peto Alza 10.11.2014 at 14.34 |

    Jeden takyto velky presun som robil. Robil som to mimo sezonu a vo večerných hodinách od cca 3:00. Vždy treba rátať s komplikáciami pri zmene URL lebo na 100% som presvedčený že nejake nastanu.
    Ale pokial to nieje velmi nutné tak url by som moc nemenil.

Komentáře jsou uzavřeny.